Klacht Media Markt: Samsung S4 langere tijd problemen, maar net na garantieperiode definitief defect

Piet

Begin maart 2014 een Samsung S4 gekocht bij Media Markt Utrecht. Deze heeft sinds een half jaar problemen met herkennen van de sim. Dit probleem was dan vervolgens weer weken weg, waardoor er dan niets aan geconstateerd kon worden.
Sinds vorige week wordt de sim helemaal niet meer herkent, terwijl deze op een andere telefoon wel gewoon werkt, dus de telefoon is defect.

Daarom naar een Samsung Experience Store gegaan en daar vertelden ze dat dit een bekend probleem is bij een S4. Vervanging van het moederbord schijnt dan noodzakelijk te zijn.
Ze wilden dit echter niet in behandeling nemen omdat volgens hun de garantie verlopen was. Daarna contact gehad met media markt en deze gaven aan dat dit zowel buiten de garantie als de economische levensduur van het apparaat valt.

Kosteloze reparatie van het apparaat omdat deze feitelijk al binnen de garantieperiode defect is geraakt, maar dan steeds weer een tijdje functioneerde waardoor het probleem niet vastgesteld kon worden.

Ik heb het apparaat maart 2014 gekocht, maar dit probleem ontstond al eind vorig jaar, dus ruim binnen de garantieperiode.

Daarnaast zou je verwachten dat een duur apparaat als dit langer mee hoort te gaan dan 2 jaar en betreft het volgens Samsung een bekend zwak punt van deze telefoon.

Media Markt

Hartelijk dank voor het melden van uw klacht.

Ik heb getracht u telefonisch te bereiken, helaas zonder succes. Graag zou ik van u vernemen wanneer u telefonisch bereikbaar bent om uw klacht inhoudelijk te bespreken.

Ik verneem graag van u.

Piet
    Op dit ogenblik ben ik telefonisch bereikbaar., eventueel ook op mijn vaste nummer.

Bedankt voor uw reactie.

Wij vinden het vervelend te vernemen dat uw telefoon defect is geraakt. Omdat wij u telefonisch helaas niet hebben kunnen bereiken informeren wij u graag over onze werkwijze bij een defect product.

Bij gebreken tijdens normaal gebruik is Media Markt de gehele economische levensduur aansprakelijk. De economische levensduur wordt door de fabrikant vastgelegd en wordt hoofdzakelijk bepaald door het soort product en de verkoopprijs. Uw telefoon heeft een economische levensduur van twee jaar.

Zoals bij Media Markt Utrecht is vermeld en op grond van bovenstaande uitleg is de economische levensduur van uw telefoon voorbij. Dit houdt in dat Media Markt niet aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele reparatiekosten.

Piet
    Dit vind ik een teleurstellende reactie, en jammer dat er niet inhoudelijk ingegaan wordt op de specifieke argumenten.

Dus dat deze klacht ruim binnen de garantietermijn optrad maar niet vastgesteld kon worden omdat het probleem tussentijds wekenlang weg was.

En daarnaast dat een (economische) levensduur van 2 jaar wel erg kort is.
    Dit vindt ook de consumentenbond, zie:

Bedankt voor uw reactie.

Wij kunnen helaas niet nagaan of de klacht binnen de garantie termijn is opgetreden omdat er geen melding is gemaakt van een defect.

Betreffende de economische levensduur houden wij ons aan de richtlijnen opgesteld door Uneto-vni.

Uneto-vni heeft over dit onderwerp een artikel geschreven, deze kunt u nalezen via http://www.uneto-vni.nl/consumenten/over-uneto-vni/garantie-en-kwaliteit/gebruiksduurverwachting-uneto-vni

Piet
    Tja, ik denk niet dat we er zo uitkomen.
    U houdt zich blijkbaar aan het minimum dat wettelijk is vastgelegd met bijbehorende bewijslast. Ook argumentatie van de consumentenbond speelt blijkbaar geen rol.
    Jammer, het blijft op deze manier pingpongen.

Ik vraag me wel af waarom u eigenlijk deelneemt aan klachtenkompas.

Bedankt voor uw reactie.

Betreffende de economische levensduur houden wij ons aan de richtlijnen opgesteld door Uneto-vni, dit is niet het minimum dat wettelijk is vastgelegd.

Graag zouden wij u uitnodigen om de telefoon alsnog ter reparatie aan te bieden. Het geautoriseerde service centrum zal dan een prijsopgave voor u opstellen voor de reparatie waarna u aan kunt geven of u hiermee akkoord gaat of niet.

Piet
    Dit noem ik geen voorstel tot afhandeling, want dit was voor mij als klant al mogelijk.
    Het betreft hier een reguliere prijsopgave die al mogelijk was.
    Daarnaast duurt dit volgens de winkel zo'n 3 weken.

Bedankt voor uw reactie.

Wij vinden het vervelend dat wij er niet uit kunnen komen. Zoals eerder aangegeven houden wij ons aan vooraf gestelde richtlijnen. Een herstel van uw telefoon duurt gemiddeld 2 weken, helaas is vooraf niet te bepalen hoe lang dit precies zal duren.

Piet
    Het 2e voorstel is exact hetzelfde als het 1e voorstel. Geen nieuw voorstel dus.
    Met het 1e voorstel was ik het al niet eens omdat dit gewoon voor iedere klant blijkt te gelden. Dit is dus geen poging om deze klacht op te lossen.

Piet

Ook een klacht indienen over Media Markt?