Klacht Media Markt: Samsung Tablet met garantie wordt niet opgehaald door Samsung en niet gerepareerd door MediaMarkt

ChrisH

Ik meldt deze klacht twee maal omdat ik me onterecht behandeld vind door zowel Samsung als Mediamarkt.

Mijn tablet hield onlangs op met laden en toen de accu op was kon ik er niets meer mee.

Gelukkig nog net binnen garantie dus Samsung gebeld en hun ophaalservice zou alles regelen. Tot twee maal toe een chauffeur aan de deur gehad met een te klein koffertje om de tablet te vervoeren.
Samsung geeft aan dat ik maar beter naar de Medimarkt terug kan gaan om het daar te laten repareren.

Mediamarkt stuurt een rekening omdat:
"We hebben vloeistofschade in het USB printplaat gevonden. Het USB printplaat moet worden vervangen om het probleem, zoals beschreven onder diagnose 1, op te lossen. Eventuele aanvullende onderdelen op de prijsopgaven, zijn nodig om dit hoofdprobleem op te lossen.

Het/De Batterij is defect en moet worden vervangen om het probleem, zoals beschreven onder diagnose 2, op te lossen. Eventuele aanvullende onderdelen op de prijsopgaven, zijn nodig om dit hoofdprobleem op te lossen.

Het AC-Adapter is beschadigd en dit moet worden vervangen om het probleem, zoals beschreven onder diagnose 3, op te lossen. Eventuele aanvullende onderdelen op de prijsopgaven, zijn nodig om dit hoofdprobleem op te lossen."

Niet betaald en tablet ongerepareerd laten retourneren. Bij thuiskomst laadt de tablet op wanneer ik een micro-usb kabel gebruik i.p.v. USB3. Adapter en accu werken prima echter is er na het onderzoek nu wel een knop van de tablet defect.

Ik wens dat de Mediamarkt mij een verklaring stuurt waarom er een rekening is verstuurd waar zo veel lijkt mis te zijn met mijn tablet en ik na retournering met een simpel foefje het apparaat toch weer aan de praat krijg en waarom er onderdelen vervangen dienen te worden die gewoon prima werken en waarom mijn tablet nu nog minder goed functioneert dan voor het onderzoek.

Media Markt

Bedankt voor het melden van uw klacht.

Wij vinden het vervelend te vernemen dat uw tablet niet naar behoren werkt. Wij hebben de herstelopdracht bekeken en geven u graag uitleg waarom er een rekening is verzonden. de tablet is opgestuurd naar het geautoriseerde service centrum van Samsung, hier hebben experts naar de tablet gekeken. Deze experts hebben bij het openen van de tablet vochtschade gevonden. Indien er vochtschade is geconstateerd aan de tablet vervalt alle garantie en is reparatie voor eigen rekening.

U geeft aan dat met het gebruik van een andere kabel het probleem is opgelost en vraagt zich af waarom onderdelen vervangen dienen te worden die nog werken. Dit heeft er mee te maken dat elk product dat wordt hersteld volledig werken en volgens specificaties het geautoriseerde service centrum dient te verlaten. Dit houdt in dat alle onderdelen welke aangetast zijn door vocht, of ze nog wel of niet goed werken, vervangen moeten worden. Onderdelen kunnen namelijk als ze aantast zijn wel een tijdje werken maar na verloop van tijd toch defect raken.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd, mocht u toch nog vragen hebben vernemen wij uiteraard graag van u.

ChrisH
    Bedankt voor u snelle reactie. Ik heb nog wel een prangende vraag:
    Als "elk product dat wordt hersteld volledig werkend en volgens specificaties het geautoriseerde service centrum dient te verlaten", waarom werkt de home knop aan de voorkant van de tablet dan nu niet meer? Deze werkte voorheen wel. Aangezien ik de tablet met 10% battery power terugkreeg betekent het dat de medewerkers van het service centrum dit hadden kunnen testen en dit niet hebben gedaan. Veel knoppen zitten er niet op het apparaat en een snelle test had dit makkelijk naar voren kunnen brengen. Ik vind dit best slordig.
    Maar goed, mijn "biggest beef" is met Samsung, maar ik begreep dat die hier niet reageren, dus nogmaals dank voor reactie en toelichting.

Bedankt voor uw reactie.

Een product dat wordt herstel moet volledig werken het geautoriseerde service centrum verlaten. U heeft er voor gekozen niet akkoord te gaan met de prijsopgave, er is aan uw tablet dan ook niets gerepareerd. Dat de knop niet werkt is een gevolg van de vochtschade welke aan de binnenkant van de tablet is gevonden. Vochtschade tast een product steeds meer aan en de defecten kunnen dan ook steeds groter en erger worden.

Wij hopen u voldoende te hebben geinformeerd.

Dank voor de reactie.
    Dus de vochtschade is nu de oorzaak van alles. Als het apparaat bij de reparatie per ongeluk was gevallen, dan was dit ook op vochtschade gezet. Hoe weet ik of er niet vochtschade is ontstaan door de reparatie?
    Ik ga een second opinion doen en zal het resultaat daarvan hier nog delen. Ik vind niet dat de consument erg sterk staat bij de Mediamarkt.
    Zowel Samsung als de Mediamarkt hebben een klant minder. Niet vanwege haperende producten, maar wegens slappe service.

Bedankt voor uw reactie.

Wij vinden het jammer te vernemen dat u niet tevreden bent over de service van MediaMarkt. Indien het apparaat was gevallen bij het geautoriseerde service centrum dan was daar uiteraard een passende oplossing voor gekomen. Het geautoriseerde service centrum gaat zeer zorgvuldig met alle artikelen om en het is dan ook zeer onwaarschijnlijk dat het apparaat is gevallen.

Indien second opinion anders uitwijst ontvangen wij graag het rapport om dat met het geautoriseerde service centrum van Samsung te bespreken.

ChrisH
    Dat is prima. Bespreek dan ook graag waarom het service centrum voor mij bepaalt wat er gerepareerd dient te worden. Een nieuwe USB poort lijkt mij in deze voldoende om het apparaat weer goed werkend te krijgen en wellicht nog jaren te laten meegaan. Allerlei onderdelen vervangen om er zeker van te zijn dat het apparaat volledig gerepareerd is is overkill.
    Als ik mijn auto naar de garage breng om en ruitenwisser te vervangen dan gaan ze me toch ook niet vier nieuwe wielen aanslaan omdat deze slijtage vertonen of mijn auto helemaal overspuiten omdat ik een roestplek heb door waterschade.
    Het service centrum had contact met me op moeten nemen om door te geven wat de minimaal noodzakelijke reparatie was om het apparaat weer te doen opladen en mij deze keuze geven. Het enige wat ik kreeg was een alles of niets deal. Dat is geen klantenservice. Dat is volle pond betalen of we helpen u niet!

Bedankt voor uw reactie.

Het geautoriseerde service centrum maakt hierin geen keuze. Dit is iets dat door Samsung is bepaald en daaraan dient het geautoriseerde zich te houden. Daarnaast is waterschade een probleem dat defecten kan veroorzaken zonder dat u dat direct merkt. Het is dus bedoeld om te voorkomen dat uw tablet even later alsnog defect raakt.

Wij hopen u voldoende te hebben geinformeerd.

ChrisH
    Maar u bent toch met me eens dat dit erg bekrompen is en dat ik erg blij moet zijn dat mijn autodealer niet zo met mij omgaat (zie vorige reactie). "Meneer, we hebben de banden maar vast vervangen voor het geval ze later nog lek raken" (?!?)
    Verder zegt u dat dit aan Samsung ligt omdat zij de regels bepalen en dat jullie daar verder niets aan kunnen doen? Dan koop ik ZEKER nooit meer wat bij de Mediamarkt want die schuift alle schuld door..... naar een geautoriseerd service centrum danwel Samsung... :/

Bedankt voor uw reactie.

Het is niet het geval dat de onderdelen vervangen worden omdat deze misschien kapot gaan. De onderdelen worden vervangen omdat deze al aangetast en/of defect zijn. Zonder deze onderdelen te vervangen kan Samsung en dus MediaMarkt u geen goed werkend product garanderen.

Helaas kunnen wij u geen positiever antwoord geven.

ChrisH
De oplossing was een, naar mijn idee, onredelijke toelichting. In de Mediamarkt / Samsung keten trekt de consument duidelijk aan het kortste eind. Jammer.

Ook een klacht indienen over Media Markt?