Klacht Menzis: De zorgverzekering Menzis geeft geen vergoeding voor goede kalk met vitamine D

happy Niet opgelost
C.P. Zijlstra

Voor Calcium plus vitamine C wordt alleen ‘CaD’ vergoed. Dat bruispoeder bevat citroenzuur, slecht voor mijn gebit en bovendien wordt kalk afgebroken door zuur!
De verzekering verwijst me naar het Zorginstituut Nederland en andersom.
Huisarts, tandarts en apotheek zijn het met me eens.
Het gebruik van het slechte preparaat is ook een waarschuwing voor anderen.

Juiste Kalktabletten met vitamine D vergoeden omdat ik verzekerd ben daarvoor.

Beste mevrouw Zijlstra - Lempens,

Ik heb uw klacht voorgelegd aan onze apothekersassistente. Zij vraagt nu om welk middel het precies gaat. Aangezien hier meerdere middelen onder vallen. Ik hoor graag van u!

Beste Ilse,
    Op welke manier kan ik het middel anders aanduiden? Ik schreef wat op de verpakking staat, CaD 500/880, orange, bruisgranulaat, staat er nog bij.
    Calcium 500mg. + Collecalciferol 880 IE per sachet.
    Ik vind het ook onnodig lastig om in te nemen en omdat ik dat fijne poeder onvermijdelijk inadem kan het mogelijk in mijn longen komen.
    Met dank en vriendelijke groet,
    C.P. Zijlstra Lempens 4707CD 16. Geb. 14-12-1932.
    Beste mevrouw Zijlstra - Lempens,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik vermoed dat u een typfoutje maakte. Klopt het dat u Calcium-Colecalciferol 500 mg/800 ie bedoelt?
    Ik heb aan onze apothekersassistente nagevraagd of er naast het bruispoeder ook een andere toedieningsvorm voor vergoeding in aanmerking komt. Zodra ik hier antwoord op heb gekregen kom ik er bij u op terug.

Voor nu wens ik u een fijne dag.

Marcelle Middendorp
    Beste Marcelle,

Dank u voor uw antwoord. Een ‘l’ teveel, zie ik, inderdaad.
    Op de verpakking staat: Calcium 500mg+ Colecalciferol 880 IE per sachet.
    Fijn, dat u het voor me in orde wil maken.
    Alvast dank en met vriendelijke groet,

C.P. Zijlstra. 14-12-1932.

Beste mevrouw Zijlstra - Lempens,

Hartelijk dank voor uw aanvulling. Zodra ik meer weet, hoort u van mij.

Ik wens u een fijne dag vandaag!

Hartelijke groeten,

Beste mevrouw Zijlstra - Lempens,

Ik heb een terugkoppeling ontvangen van onze apothekersassistente.

Het gaat hier om een preferent middel en alleen de bruispoeder komt voor vergoeding in aanmerking. Wanneer het gebruik van dit middel niet medisch verantwoord is, kunt u dit bespreken met de voorschrijver. Zie voor een volledige uitleg van het preferentiebeleid: https://www.menzis.nl/zorgadvies/medicijnen/preferentiebeleid.

Beste mevrouw Zijlstra - Lempens,

Ik heb een terugkoppeling ontvangen van onze apothekersassistente.

Dank voor je reactie,
    Het preferentiebeleid is terecht. Maar mijn bezwaren zijn dat ook. Daarover krijg ik geen uitsluitsel. Van mijn verzekering verwacht ik op de eerste plaats medisch verantwoorde medicijnen. Daarvan zullen mijn huisarts en apotheek ook uitgaan. Bovendien is het raadselachtig dat een middel dat zo volumineus en per tablet duur verpakt is goedkoper kan zijn dan eenvoudige tabletten.
    Met vriendelijke groet, C. P. Zijlstra.
    Beste Ilse,
    Vandaag krijg ik dezelfde mail als gisteren. Die heb ik gisteren beantwoord.
    Waarom deze herhaling begrijp ik niet.
    Mag Ik daarom vragen mijn antwoord te lezen?
    Of is de aangeboden juridische hulp nu nodig?
    Vriendelijke groet, C. P. Zijlstra.
    Beste mevrouw Zijlstra - Lempens,

Wat fijn dat het lijkt of er een oplossing mogelijk is. Kunt u aangeven van wie u deze e-mail heeft ontvangen? Als dsze van ons komt, wilt u dan in een privé bericht doorgeven wie de afzender is? Dan kunnen we dit gesprek toevoegen aan het dossier.

Anne
    Beste Anne,
    Als dit een antwoord is op mijn laatste mail, van 25 januari, begrijp ik het niet.
    Daarin verwijs ik naar mijn mail van 24 januari.
    Deze beide mails zijn gericht aan Ilse.

(De mail hierboven is een - kennelijk verdwaalde - van 22 januari.
    De afzender ben ikzelf, zoals u ziet.)
    Ik mag hopen dat u hiermee verder kunt. Groet van Toos Zijlstra 4707CD 16.
    Beste mevrouw Zijlstra - Lempens,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik heb het hele dossier nogmaals erbij gepakt en bekeken. Hoe vervelend ook, ik heb geen andere oplossing voor u dan contact op te nemen met de voorschrijver van het medicijn. De voorschrijver en de apotheek kunnen u van meer informatie voorzien.

Ik wens u nogmaals een fijne dag.

C.P. Zijlstra
Er is geen oplossing voor de preferentie. Nu ben ik verwezen naar de fabrikant. Die beslist echter niet over de preferentie van het medicijn door de verzekering. Ik kan de fabrikant laten weten dat ik het een dom middel vind. Het adres is WILL Pharma Wilgenlaan 5. 1161 JK Zwanenburg Mag ik vragen of u de mailwisseling wil doorsturen naar deze fabrikant? Bij voorbaat vriendelijke dank! Klachtenkompas werkt uitstekend! Groet van C. P. Zijlstra Lempens. 4707CD 16. P.S. Nu zie ik, dat ik me heb vergist. Excuses daarvoor. De verwijzing is niet naar de fabrikant maar naar mijn huisarts en apotheek. Daar ben ik begonnen met mijn klacht. (De rest heb ik gewist.) **** 8 februari 2020. Beste mensen, Bovenstaand e-mail zal ik wel aan u verzonden hebben. De reacties van Menzis vind ik zwak. Mijn klacht kwam niet verder dan de apothekersassistente. Zij heeft geen enkele bevoegdheid. Dat maakt alles nutteloos. Het blijft bij terugwijzen. Onzinnig, groet van Toos.

Ook een klacht indienen over Menzis?