Opgelost door Menzis: Ondoorzichtigheid en verwarrend effect vergoedingenbeleid Menzis

Status
happy Opgelost
Klachtnummer
# 49396
Gebruiker
M. Peeters
Datum
6 reacties

Details

De klacht

Een aantal jaren ben ik tevreden klant bij Menzis, maar sinds eind 2013/begin 2014 niet meer, vanwege de veel te ver doorgevoerde opsplitsing van vergoedingen, waardoor ik (en de helpdeskmedwerkers) door de bomen het bos niet meer zien.
Voorbeeld 1: afgelopen jaar is de behandeling van mijn jongste zoon vergoed, omdat zijn behandelaar was aangesloten bij de VBAG. Vervolgbehandelingen van dit jaar blijken niet meer te worden vergoed: dezelfde therapeut is nog steeds aangesloten bij de VBAG, maar binnen de VBAG wordt nu een deel van de behandelaars wel door Menzis vergoed en een deel niet, waaronder de betreffende behandelaar.
Voorbeeld 2: een behandeling bij de tandarts werd door Menzis voor 80% vergoed. De behandelaar was echter gecontracteerd door Menzis en dat betekende 100% vergoeding, ook volgens de helpdesk. Volgens een recente brief (23 jan) is dit weer niet zo; de contractering zou niet gelden voor de bewuste code!

M. Peeters


De oplossing

Menzis moet heldere en toegankelijke informatie bieden voor zorg over de grenzen van een jaar heen. Het uitsplitsen van vergoedingen op de beschreven manier werkt frustratie in de hand.
Inmiddels heb ik een brief gekregen (25 jan) over een verrekend bedrag met een specificatie waarop geen beschrijving staat, alleen het bedrag €0,-.: onduidelijk! Oplossing: zet voor mij de zaken eens goed op een rij en kom in een keer terug met een goed, kloppend antwoord, de vorige keer kostte het mij zo'n 20 minuten telefoontijd!

6 reacties

  1. Auteur
    Menzis
    Datum
    Beste heer/mevrouw Peeters,Erg jammer om te lezen dat u als trouwe klant tegen problemen aanloopt over onze communicatie omtrent de vergoedingen en contracten met zorgaanbieders. Dat is niet onze bedoeling. Ik zou dan ook graag uw voorbeelden telefonisch met u doornemen om verwarring voor nu en in de toekomst te voorkomen. Met vriendelijke groet,Alien Linnemann
    Menzis
  2. Auteur
    Menzis
    Datum
    We hebben u meerdere malen geprobeerd te bellen, echter u niet aan de lijn gekregen. Op welk tijdstip kunnen we het beste contact met u opnemen?
    Met vriendelijke groet,
    Jeannette Nijdam
    Menzis
  3. Auteur
    M. Peeters
    Datum
    Beste mevrouw Nijdam,
    Op mijn telefoon zag ik inderdaad dat er gebeld was, via een afgeschermd nummer. Ik kon niet terugbellen, klopt dat?
    Ivm mijn werk moet de telefoon vaak stil of uit.
    Vrijdag 5 februari ben ik op de dag grotendeels bereikbaar via de telefoon. Wilt u in het gesprek ook de brief van 25 jan. en 0 euro betalen betrekken? Hartelijk dank, M. Peeters.
  4. Auteur
    Menzis
    Datum
    Beste M Peeters, ik heb het in mijn agenda genoteerd. We bellen morgen. Met vriendelijke groet, Marielle Korver Menzis
  5. Auteur
    Menzis
    Datum
    Beste M. Peeters,Fijn elkaar even gesproken te hebben. Ik weet dat ik niet alles naar tevredenheid heb kunnen oplossen helaas. Wel zal ik je signaal over de lijst VBAG intern doorgeven.
    De uitkeringsspecificatie van 25-01 kan je als niet verzonden beschouwen.
    Het uitzoeken van de onterecht in rekening gebrachte Eigen Risico is nog in behandeling. Daarover krijg je binnen 3 a 6 weken schriftelijk bericht.Met vriendelijke groeten,
    Leontine Seuren
    Menzis
  6. Auteur
    M. Peeters
    Datum
    Beste servicemedewerkers Menzis,
    Met een half uurtje gezamenlijk doorpraten is er meer helderheid ontstaan. Het gesprek heeft geen verandering in de voor mij onwenselijke situatie zelf gebracht, wel is er mondeling goede informatie gegeven over een verwarrende brief (die had niet verzonden mogen worden). Op basis van argumenten uit het gesprek kan ik beter nagaan of ik vanaf 2015 een andere verzekering afsluit die beter bij mijn behoeftes past. Dank, M. Peeters.

Uiteindelijke oplossing

Auteur
M. Peeters
Datum
Uiteindelijke oplossing
Status
opgelost
Beoordeling
happy

Ook een klacht indienen over Menzis?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen