Klacht Menzis: Vergoeding orthese

Claudia1

Ik ben 34 jaar en sinds februari dit jaar een S-ICD drager. Ik werk daarnaast in de huishoudelijke dienst. De S-ICD geeft veel pijn bij stoten ed. Ben daarom maar eens gaan zoeken naar bescherming. Kwam bij Livit terecht. Aanvraag ingediend bij Menzis voor vergoeding en dan beginnen de problemen al.De pace-pro staat bij hun in het systeem als orthese, wat staat voor permanente bescherming. Maar nu zeggen ze dat de kosten ervan bij de behandeling van het ziekenhuis horen en dit klopt en kan niet. Ik ben in februari geopereerd en in maart/april kwam ik er pas achter dat er een bescherm kap bestond. Dus staat het los van elkaar. Omdat Menzis dus besloten heeft dat de orthese bij de behandeling hoort, doen ze de vergoeding in de DOT regeling en dat kan al helemaal niet. Je kunt geen permanente bescherming in een regeling drukken die staat voor tijdelijke bescherming. De permanente bescherming zou dus in de hulpmiddelen regeling moeten, maar Menzis wil er niet aan. Wat nu? Gr Claudia

Dat ze de bescherming in de goede regeling zetten, zodat ik de bescherming kan laten maken, zonder me zorgen moet maken over hoe en wat.

Menzis
    Beste,Graag geef ik u wat meer uitleg over de vergoedingsmogelijkheden van een pace-pro, het is inderdaad zo dat de pace-pro geen orthese is maar een beschermhulpmiddel.
    Ik heb uw vraag voorgelegd aan onze inhoudelijke zorgadviseur en er is hierover contact geweest met het CVZ. (Het College Van Zorgverzekeringen)
    Het CVZ gaf aan dat, wanneer een specialist aangeeft dat dit voor altijd gedragen zal moeten worden, het dan valt onder medisch specialistisch zorg en dus onder een DOT van het ziekenhuis. Indien het alleen tijdelijk gedragen moet worden, dan zullen de kosten voor verzekerde zelf zijn en is er dus helaas geen vergoedingsmogelijkheid vanuit de zorgverzekering
    Met vriendelijke groeten,
    Leontine Seuren
    Claudia1
    Dus als ik het goed begrijp dan moet het via het ziekenhuis of moet ik zelf een afspraak maken met Livit?
    Claudia1
    Als het geen orthese is, waarom staat er dan schouderorthese in de brief die ik van jullie heb gekregen?Wat gebeurd er als ik over 5 jaar een nieuwe S-ICD moet en de Pace-pro past niet meer? Kan ik dan een nieuwe aanvragen?
    Claudia1
    Ik heb het nog maar een keer opgezocht:
    Regels van CVZ over wanneer een orthese in de algemene tijdelijke (DOT), permanent of met onduidelijke duur (regeling hulpmiddel) valt. Chronisch gebruik of duur van niet te bepalen, als patiënt voor de rest van het leven aangewezen is op de orthese of wanneer het van te voren niet te bepalen is of het tijdelijk is, is er sprake van hulpmiddelenzorg.
    Claudia1
    De S-ICD zal ik voor zolang ik leef dragen (Chronisch). Hoelang ik nog werk is ook niet te bepalen, en voor het werk ben ik de hulpmiddel nodig. Dus valt de Pace-pro in de hulpmiddelen regeling in niet zoals jullie zeggen DOT. Als het CVZ dit inderdaad gezegd heeft, houden zij zich niet aan hun eigen regels!
    Goedemorgen,
    Ik breng uw situatie onder de aandacht bij onze afdeling Klachtenmanagement. U kunt bericht van hen verwachten.
    Claudia1
    Is er al wat meer bekend??
    Goedemiddag,
    Onze afdeling Klachtenmanagement heeft de situatie nog in behandeling. Binnen 2 weken ontvangt u bericht.
    Claudia1
    Ik vind het wel erg lang duren nu...
    Goedemiddag,
    Ik kan me voorstellen dat u graag al een reactie van ons had gezien. Ik kan u helaas nog geen uitsluitsel geven. Uw situatie is voorgelegd aan ons adviserend geneeskundige. U ontvangt bericht van onze afdeling klachtenmanagement zodra er een besluit is genomen.
    Menzis

Ook een klacht indienen over Menzis?