Klacht Menzis: Verhoging kosten therapeutisch elastische kousen

Roelf

Elk jaar heb ik recht op vergoeding van therapeutisch elastische kousen. De kosten daarvoor worden ten laste gebracht van mijn eigen risico. Deze bedroegen 160 euro in 2015. In 2016 zijn de in rekening gebrachte kosten opeens verhoogd naar 300 euro.
Navraag bij leverancier Wouda leverde het antwoord op dat dit kwam door nieuwe onderhandelingen met Menzis. Als ik ze zonder tussenkomst van de verzekering zou aanschaffen zouden ze 180 euro kosten.
Navraag bij Menzis leverde het antwoord op dat dit kwam doordat er extra aanmeetkosten in rekening gebracht werden. Het aanmeten is in 2015 en 2016 op dezelfde wijze gedaan.
Toen ik zonder tussenkomst van de verzekering in 2015 kousen heb aangeschaft is er opnieuw aangemeten. Daarvoor werd voor kousen en aanmeten samen 180 euro in rekening gebracht.
Ik vind deze prijsverhoging onacceptabel hoog en niet (goed) gecommuniceerd.

Van Menzis verwacht ik dat ze opnieuw onderhandelen met Wouda om de kousen tegen een acceptabele prijsverhoging (max. 5%) te vergoeden. Het verschil wil ik dan graag gerestitueerd krijgen.
Mocht dit niet lukken dan wil ik graag dat Menzis de betaling aan Wouda ongedaan maakt en de kosten die ten laste van het eigen risico (300 euro) zijn gebracht aan mij terugbetaalt, zodat ik zelf in overleg met Wouda de kosten kan verrekenen.

Menzis
    Goedemorgen Roelf,

Bedankt voor het delen van uw klacht. Ik kan me goed voorstellen dat u schrikt van dit verschil in tarief.

Uw klacht heb ik doorgezet naar onze afdeling klacht en bezwaar. Zij nemen uw klacht in behandeling en u krijgt binnen 2 weken een reactie.

Ik wens u ondanks alles een hele fijne dag toe.

Jessica Booij
    Menzis Webcare

Roelf
    Hartelijk dank, ik wacht jullie verdere reactie af.
    Roelf
    Weliswaar heb ik een rechtstreekse schriftelijke reactie van Menzis ontvangen. Hierin wordt aangegeven dat er per 1 januari 2016een wijziging heeft plaatsgevonden in de clusterprijzen naar 300 euro. Navraag bij leverancier (Wouda in Hengelo) leert dat de prijs buiten de verzekering om 185 euro zou bedragen. Als ik dit van te voren geweten had, had ik ze zeker niet via de verzekering betaald. Ik ben dus niet tevreden over de afhandeling. Er is ook niet gereageerd op mijn voorgestelde oplossing.