Klacht MetDeZon: Metdezon neemt het niet serieus dat onze door hun geïnstalleerde panelen van het dak af waaien.

sad Niet opgelost
Judith R

Op 5 oktober was het code oranje en noordenwind. In onze straat hebben bijna alle mensen zonnepanelen op hun dak. Wij hadden als enige een probleem: er is een paneel uit de constructie gewaaid en de rest van de constructie is omgewaaid. Gevolg: gaten in meerdere daken en een gesneuvelde dakkoepel. Het was een groot geluk dat het paneel niet op de auto van de buren is gewaaid: of erger op de kinderen van de buren.
De verzekering wil 1 paneel vergoeden. De professionals van Metdezon hebben het geïnstalleerd. De oplossing van Metdezon is dat we nu een heel nieuw systeem moeten kopen van 2200 euro waarvan de verzekeraar 500 euro vergoedt en daar gaat dan nog 250 euro eigen risico van af. Dit betekent dat dit ons bijna 2000 euro zou kosten. We snappen best dat we wat eigen risico moeten betalen maar dit geeft geen pas.
Ondanks bellen, mailen en aangetekende brieven kregen we geen reactie. Weer gebeld vandaag en Metdezon wil niet mee denken. Hun standpunt is dat we gewoon pech hebben en dat het kan waaien.
Onze panelen zijn van 2010 en Metdezon erkent dat de nieuwe veiligheidsregels strenger zijn. Dit betekent een potentieel gevaarlijke situatie voor iedereen met panelen uit die tijd als er een stevige noordenwind is!
We zijn nu bijna 5 maanden verder en geen stap dichter bij een oplossing.

Werkende zonnepanelen die er niet afwaaien.

MetDeZon
    Goedemiddag, jammer dat u dit bericht hier op klachtenkompas plaatst. Zoals u zelf al zegt was er op 5 oktober een zeer zware storm, met name in de provincie waar u woont. Hierdoor zijn diverse zonnepanelen installaties beschadigd geraakt.

Uw verzekeraar heeft ons opdracht gegeven om de schade te herstellen, zoals dit altijd gebeurd in dit soort situaties. Uzelf echter heeft ons na de goedkeuring van de verzekeraar nog een extra brief gestuurd waar u ons aansprakelijk stelt voor de geleden schade en dat u niet wenst te betalen voor herstel. Mocht het u nog niet bekend zijn dan wil ik u bij deze nogmaals uitleggen dat het niet de bedoeling is dat als u geld krijgt van de verzekeraar welke bedoeld is voor het herstellen van schade, dit in uw eigen portemonnee steekt om vervolgens een dreigbrief te sturen naar uw p.v. installateur.

Wij zijn er dus zogezegd klaar mee. U bent door ons doorverwezen naar uw verzekeraar, wanneer wij van hen een opdracht krijgen om de schade te herstellen en wanneer dit geld direct aan ons wordt uitbetaald dan herstellen wij de schade, anders niet, want wij hebben er geen vertrouwen in dat u eerlijk handelt.

Judith R
Uiteindelijke oplossing Hier is blijkbaar een misverstand. Excuses als dit misverstand komt door onduidelijke communicatie van onze kant. Wij hebben geen cent van de verzekeraar gehad. Er komt alleen een rekening voor het eigen risico. De verzekeraar betaalt (zoals we telefonisch hebben gemeld) aan Metdezon en niet aan ons. Metdezon heeft ons een offerte gestuurd voor een heel nieuw systeem (volgens Metdezon kon dat niet anders) en de verzekeraard vergoedt alleen de twee panelen die onherstelbaar zijn beschadigd. Het advies van de verzekeraar was om de rechtsbijstandverzekering in te schakelen. We hebben Metdezon toen een brief gestuurd dat we niet bijna 2000 euro hiervoor zelf gaan betalen.We snappen dat we eigen risico moeten betalen en dat we de kosten om de restanten van het systeem van het dak te laten halen (zodat de buren niet weer de brandweer moesten bellen ivm afwaaiende panelen) zelf moeten betalen. Maar niet dat we hier 2000 euro voor moeten betalen.