Klacht MetDeZon: Slechte service

sad Niet opgelost

Omvormer slaat steeds uit
Met de zo’n zegt dat het komt omdat de spanning te hoog is, gemeten 248 volt
Liander zegt dat de omvormers bij 253 volt uit moeten gaan
Zo wijzen ze naar elkaar
Als er een monteur langs moet komen van de Zo’n kost dat 211 euro. Ik vind dit geen service
Ik vind dat

Dat er een gratis monteur langs komt en als de klacht door ons komt een regeling
de oplossing een 3 fase aansluiting, waardoor de fout opgelost zou zijn betwijfel ik omdat ik via een verlengsnoer naar de buren deze op een andere fase aangesloten heb de fout bleef dezelfde, terwijl die duidelijk op een andere fase zit dan ons bij ons 248 volt bij de buurman 238, dus reken maar na

MetDeZon
    Beste meneer [naam verwijderd door moderator],

U heeft bij ons een melding gedaan bij uw systeem uit 2013. U heeft van ons 2 systemen. Een systeem waarbij wij de installatie volledig verzorgd hebben en een systeem waarbij u de installatie zelf gedaan heeft. De omvormer uit uw systeem wat wij geïnstalleerd hebben is een omvormer met 10 jaar (5 standaard jaren en 5 extra aangekochte jaren fabrieksgarantie) bij de omvormer van het doe-het-zelf pakket is geleverd zonder de extra aangekochte garantie.

Vanaf afstand proberen wij u zo goed mogelijk te helpen en hebben wij u tips gegeven welke u zelf zou kunnen uitvoeren. Ook hebben wij aangeboden de omvormer in onze werkplaats voor u te onderzoeken. Dat is allemaal kosteloos als service voor u. Wij proberen altijd zo veel mogelijk kosten voor u en voor ons te besparen door dit soort oplossingen als eerste aan te bieden.

Omdat we er met de hulp vanaf afstand niet uitkomen en u graag een monteur op locatie wenst hebben wij een offerte voor u uitgebracht. Monteurs werken niet gratis voor ons. Wij zijn als bedrijf welwillend en willen u graag helpen. Monteurs werken graag voor ons. Helaas werken ze niet zo graag voor ons dat zij gratis werk verrichten.

Gratis kunnen wij nog steeds voor u de omvormer(s) nakijken in onze werkplaats. Dat aanbod blijft staan.
    Ik heb net Liander gebeld
    Die meten 247 volt via de slimme meter
    Zij zeggen dat de omvormer te krap is ingesteld bij 253 volt moet hij afschakelen
    Dus de fout zit in de omvormer en ik vind dat dit onder de garantie valt zonder kosten of voor een redelijk bedrag geen 211 euro
    Janzon
    Ik heb net een stukje afgedekt en nu blijkt dat hij nu niet afslaat dus zit het niet bij Liander
    Janzon
    Het advies om een andere groep/ fase te proberen vandaag gedaan via een kabel naar de buren
    Bij 1 ook 247 volt en dezelfde fout
    Bij buur2. 238 volt en ook geen verbetering
    Dus lijkt me echt aan de omvormer te liggen
    Beste Jan,

Een een test bij uw buren is natuurlijk hetzelfde stroom net. Brengt u de omvormers nu ze toch afgekoppeld zijn bij ons langs? U kunt zo ook opsturen, dan krijgt u van ons een retourdoos. Verzending is dan gratis. Dan kunnen wij de omvormers testen in onze werkplaats. Dit doen wij kosteloos voor beide omvormers. Ook bij de omvormer die geen garantie meer heeft testen wij kosteloos voor u.

Janzon
    Ik heb de omvormers bij de Zon gebracht
    Ben benieuwd wat ze vinden
    Beste Jan,

Wij hebben de omvormers de gehele dag aan de testbank gehad. Er is geen fout te ontdekken in de omvormers. Kortom, beide omvormers werken perfect. Er is niets mis.

In onze werkplaats heeft de monteur aan beide omvormers een connector voor u vervangen aan de DC ingang. Mogelijk heeft u deze beschadigd bij het demonteren. Dat kost u verders niets.

Komt u de omvormers weer halen?
    Helaas een teleurstellende uitslag
    Ik had gehoopt dat er iets was uitgekomen
    Dan rest de Vraag bij welke netspanning moet de omvormer uitschakelen?
    Janzon
    De fout dat hij bij lagere netspanning ook afschakeld, in dit geval ook bij 238 v, is niet te verklaren door de Zon
    Er wordt gekeken of ik misschien een andere omvormer kan proberen
    Beste heer Rustenburg,

Ten eerste bedankt voor uw bezoek aan onze showroom. Zoals u heeft kunnen zien functioneert uw omvormer uitstekend. De spanning in ons net was 234 Volt, waar de omvormer prima mee overweg kon.

Uit de gegevens uit april (de laatste beschikbare gegevens) blijkt ook dat de spanning in het netwerk stapsgewijs oploopt naar de 250 volt. Wij vermoeden dat de spanning in het net in juni/juli te hoog is in het net, omdat alle zonnepanelen op dit moment op vol vermogen draaien, wat het net belast.

Onze technische afdeling heeft nogmaals naar uw case gekeken en is tot de conclusie gekomen dat een nieuwe omvormer ophangen het probleem niet gaat verhelpen. Het probleem zit in de spanning van het net, die te hoog is. Door de te hoge spanning kan de omvormer zijn energie niet kwijt, waardoor deze in storing gaat. Omdat de omvormer ten alle tijden af moet slaan als deze in de buurt komt van 253 volt, heeft een andere omvormer dus geen nut. Dit heb ik u ook geprobeerd duidelijk te maken in de showroom. Mocht u deze optie toch willen, dan kunt u met 20% korting een nieuwe omvormer kopen.

Ik heb u aangeraden om de omvormer opnieuw te koppelen met Wi-Fi, zodat wij de gegevens uit kunnen lezen en eventuele vervolg stappen kunnen ondernemen. Ook raden wij u aan om gedurende 1 dag, waarbij de zon vol op schijnt, elk uur de spanning te meten, zodat we twee informatiebronnen hebben. De gegevens die hieruit komen kunt u vervolgens weer met ons delen, zodat wij eventuele vervolg stappen kunnen ondernemen.

Team MetDeZon
    Janzon
    Ze doen er alles aan om te bewijzen dat ze gedaan hebben wat er juridisch gedaan moet worden
    Ik zit nog steeds met uitschakelende omvormers
    10 jaar volledige garantie blijkt een papieren kwestie, zonder arbeidsloon e.d. Ik ben benieuwd hoe lang de omvormers dit nog volhouden met steeds af en aan schakelen
    Beste heer Rustenburg,

Bedankt voor uw reactie. Jammer om te horen dat u onze hulp zo ervaart! Om even op te sommen wat wij tot nu toe gedaan hebben voor u:

- De omvormers kosteloos voor u getest
    - U geprobeerd te helpen met de storing die u krijgt en door te verwijzen naar Liander, omdat het hier gaat om storing die alleen Liander op kan lossen
    - Geprobeerd uit te leggen hoe de storing ontstaat
    - Meerdere oplossingen aan geprobeerd te dragen, waar u verder niet op in bent gegaan
    - U geprobeerd te helpen met het opbouwen van een dossier voor Liander door middel van ondersteuning bij het koppelen van uw Wi-Fi verbinding met de omvormer

Mijn collega heeft u voor de laatste keer doorverwezen naar Liander, dit willen wij ook graag via klachtencompas nog een keer doen. Mijn collega's hebben u al meerdere keren duidelijk gemaakt dat het verlagen van de spanning op het net niet door MetDeZon gedaan kan worden.

Hierbij sluiten wij het gesprek via klachtencompas. Wij zijn van mening dat wij er alles aan gedaan hebben om u te helpen met uw probleem.

Nog een fijne dag gewenst!

Team MetDeZon

Ook een klacht indienen over MetDeZon?