Klacht MVGM woningmanagement: Geluidsoverlast
Details
Klacht
In de flat waarin ik een appartement huur wordt door de verhuurder in een ander appartement een nieuwe keuken geplaatst. Hiermee zijn ze vanochtend iets na 0800u begonnen, wat te merken was aan oa zwaar boorgeluid dat door alle muren heen gaat. De herrie was zelfs zo hard dat de tv, radio etc niet op normaal volume niveau te horen zijn. Omdat het na twaalven nog steeds gaande was heb ik het volume niveau gemeten. Tijdens het boren was er sprake van een constant geluidsniveau rond de 80Db. Omdat dit niveau in arbo-wetgeving geldt als richtlijn vanaf wanneer geluid schadelijk is, heb ik besloten de verhuurder te bellen. Deze zei dat ik moest accepteren dat geluidsoverlast bij een flat hoort en dat zij hieraan niets gingen veranderen.Dit is in mijn optiek incorrect en heeft de verhuurder de plicht mij een woning te verschaffen waarin ik normaal aanwezig kan zijn zonder storende overlast. Al helemaal niet als de hinder wordt veroorzaakt (indirect) door de verhuurder zelf.
Gewenste oplossing
De verhuurder is wettelijk verplicht mij een rustig woongenot te verschaffen. Bij melding van de overlast heeft de verhuurder dan ook de plicht hieraan iets te doen. Zeker als opdrachtgever tot het renoveren vh appartement in dit complex, is de verhuurder direct verantwoordelijk voor de overlast.Daarom is er sprake van een in gebreke stelling.
Het algemeen huurrecht, Burgerwetboek art 7, voorziet hieromtrent in duidelijke regelgeving.
Als schade vergoeding verwacht ik een vermindering in huur.
De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.