Klacht Nederlands Talen Instituut NTI: Onterechte rekening voor openkrassen code online leeromgeving na ontbinding aanmelding cursus NL

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 480785
Gebruiker
Gebruiker1587749281
Datum
1 reactie

Details

De klacht

Mijn partner had zich aangemeld voor de cursus Nederlands niveau A2 -> B1. Na het ontvangen van het lesmateriaal hebben we dit uitvoerig doorgenomen, dat wil zeggen de boeken en de online leeromgeving. Daarvoor hebben we ook de code doorgekrast om toegang te krijgen tot deze omgeving. Wij kwamen er echter direct achter dat dit niet de juiste manier is voor mijn partner om les te krijgen, omdat we een en ander helemaal niet duidelijk vonden (niet intuïtief) en er was ook geen enkele toelichting in bv Engels. Daarom hebben wij eigenlijk direct alles netjes weer teruggestuurd en een 'ontbindingsformulier' ingevuld. Alles binnen het juiste termijn zoals NTI dat hanteert.

Nu krijgen wij echter een rekening van EUR 75 voor het open krassen van de code. Hier zijn wij het absoluut niet mee eens. Door de klantenservice wordt een vergelijking gemaakt dat het open krassen van een code hetzelfde is als koffie morsen over het boek. Deze vergelijking gaat ons inziens absoluut niet op. Om namelijk te kijken of een product voldoet (in dit geval de cursus) moet je het product wel open kunnen maken. Daarvoor moet je het boek openslaan en de code gebruiken om de leeromgeving te zien. Alleen dan kun je de inschatting maken of een cursus voldoet aan de verwachtingen. Dat is, ons inziens, exact hetzelfde als een folie van een kledingstuk afhalen om te kijken of het kledingstuk voldoet en of het past. Ik kan me voorstellen dat een nieuwe code genereren wellicht administratief kosten met zich meebrengt, maar dat staat in geen enkele verhouding tot EUR 75. Wij hebben verder absoluut ook geen tijd gehad om te studeren, zoals de klantenservice suggereert, aangezien wij alles vrijwel direct hebben teruggestuurd.

Wij zijn het dan ook niet eens met het feit dat ons nu de EUR 75 in rekening wordt gebracht (staat gelijk aan een maand studeren) enkel en alleen voor het open krassen van een code.

De oplossing

Ik wil dat NTI de EUR 75 die het ons nu onterecht in rekening brengt kwijt scheldt.

1 reactie

  1. Auteur
    Nederlands Talen Instituut NTI
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Beste B. Koene,

    Bedankt voor uw melding.

    Klacht
    In uw klacht geeft u aan dat u het onredelijk vind dat u de kosten voor het lesboek moet voldoen. Omdat de code is opgekrast. U bent van mening dat u daardoor niet kon beslissen of de cursus wat voor u is en binnen de bedenktijd de overeenkomst ontbinden.

    Toelichting
    Het lesboek leeromgeving en mentoren zijn beschikbaar voor vragen. Het is duidelijk wat er verwacht wordt bij de opleiding uit de leeromgeving zonder de code te activeren. De factuur voor het boek zult u helaas moeten voldoen omdat niet bruikbaar meer is voor een andere student.

    Heb je nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.

    Met vriendelijke groet,


    Klantenservice NTI

    klantenservice@nti.nl +31 (0)88-1630 606
    www.nti.nl routebeschrijving

Uiteindelijke oplossing

Auteur
Gebruiker1587749281
Datum
Uiteindelijke oplossing
NTI biedt geen oplossing en luistert niet naar de klacht. Ze geven aan dat we EUR 75 moeten betalen voor het lesboek (die ondertussen al lang geretourneerd is!) terwijl de klacht gaat om het openkrassen van een code (voor de online leeromgeving) die geheel los staat van het lesboek. De code werd meegeleverd middels een aparte brief en maakt geen onderdeel uit van het lesboek. Nogmaals, wij vinden het niet correct dat we EUR 75 moeten betalen voor het openkrassen van een code en we hebben meerdere malen gevraagd waar we dit terug kunnen vinden in de voorwaarden. Wij krijgen hier geen antwoord op. Het enige wat we terug krijgen is dat we EUR 75 moeten betalen voor het lesboek, welke allang niet meer in ons bezit is en in goede staat is teruggestuurd aan NTI. Wij voelen ons opgelicht door NTI!
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

Ook een klacht indienen over Nederlands Talen Instituut NTI?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen