Klacht Nederlandse Spoorwegen: Geen oplossing geboden voor een probleem dat voortkomt uit onvoldoende informatie van de reisplanner

piscator

Ik heb 1 februari op nsinternational.nl een reis geboekt van Apeldoorn naar Brussel, heen en terug op 6 februari. De laatste InterCity Directverbinding die getoond werd zou voor 5 uur 's middags uit Brussel-Zuid vertrekken, dat was voor mij te vroeg. De volgende twee reismogelijkheden waren met Thalys en die is stukken duurder. Daarom had ik de Eurostar van 20.20 (of daaromtrent) geboekt, aankomst in Apeldoorn 23.46. De maandag na boeking kom ik er achter dat er rond 18.45 nog wel een Intercity Direct vertrekt vanuit Brussel-Zuid met aankomsttijd Apeldoorn om 22.46, dus een uur eerder dan wat ik geboekt heb, Ik bel met de klantenservice en vraag om omboeking. Dat wordt geweigerd. Hoewel in de voorwaarden die ik bij boeking kan inzien aangegeven is dat omboeken mogelijk is, wordt nu gezegd dat omboeken alleen mogelijk is naar een andere Eurostar. Die beperking was bij boeking echter niet bekend gemaakt. Bovendien had de 'klantenservice' van NS er totaal geen boodschap aan dat ik de voor mij beste reismogelijkheid op nsinternational.nl niet te zien kreeg. De medewerker van de klantenservice heeft dat zelf ook nagegaan en geconstateerd dat sommige verbindingen niet getoond worden. (Zoek je op Brussel-Rotterdam, dan staat de IC DIrect van 18.45 er wel bij, zoek je op Brussel-Apeldoorn, dan bestaat die reismogelijkheid opeens niet; op ns.nl, waar je de reis niet kunt boeken, blijkt die wel getoond te worden). Toch wilde NS me niet tegemoetkomen en de tickets omboeken. Dat er een fout in hun reisplanner zit waardoor ik een reis geboekt heb met een uur latere aankomsttijd, is voor de klantenservice geen probleem maar is kennelijk enkel mijn probleem. En dat de voorwaarden opeens strikter zijn dan wat bij boeking bekend gemaakt was, daar heeft de klantenservice ook geen boodschap aan. Ik heb nog wel een klacht rechtstreeks ingediend, maar het enige wat de klantenservice weet te zeggen is dat ze er niets aan kunnen doen, ik heb zelf voor de Eurostar gekozen, de voorwaarden zijn duidelijk (volgens hen) en als ik problemen had bij de boeking had ik beter kunnen bellen om de boeking te doen. Alsof ik bij boeking wist dat niet alle verbindingen getoond werden.......

De reis is al geweest, dus voor de gevraagde omboeking is het te laat. Wel zou het zeer fijn zijn als NS klantenservice eindelijk eens laat blijken een klantenservice te zijn door te erkennen dat de informatievoorziening op nsinternational.nl te kort is geschoten en te besluiten dat de klantenservice gewoon een oplossing had moeten bieden.

Ook een klacht indienen over Nederlandse Spoorwegen?