Klacht Nederlandse Spoorwegen: onterecht de OV-chip van mijn kleinzoon ingenomen en niet teruggegeven

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 261399
Gebruiker
J.J.A. van der Wallen
Datum
4 reacties

Details

De klacht

Ik had een OV-chip kaart (intussen verlopen),
die ik zelden gebruikte en zeker niet bij NS (te hoog startsaldo vereist).
Daarom vrijwel nooit bij me. Met enige regelmaat loop ik door Leiden CS naar
LUMC; poortjes niet gesloten. Eind februari 2017 voor het laatst, geen
probleem. Op 8 maart ging ik met mijn zoon en schoondochter naar een
(milieu)documentaire in Rotterdam, maar eerst wat eten in een Thai restaurant
vlakbij Rt-CS. Voor de auto had ik online een parkeerplaats
gereserveerd/betaald in stadsgarage Schouwburgplein 1. Via Google maps had ik
uitgezocht wat de kortste weg was van de garage naar het Thai restaurant. Dat
liep door Rt-CS. Leuk, daar was ik sinds de opening van het nieuwe station niet
meer geweest. De poortjes waren dicht. Probleem, geen OV-chip bij me. Mijn
schoondochter had een OV-chip van mijn kleinzoon bij zich en die gebruikte ik
om door het station te lopen. Ging prima, ook naar buiten. MAAR daar stond
controle. Legitimatie laten zien en de OV-chip. HALT. Wat ik/wij ook zeiden,
niets mocht de dame vermurwen om geen boete uit te schrijven. Het ergste: de
OV-chip van mijn kleinzoon werd niet teruggegeven, saldo ongeveer €7,50). De
boete is uiteindelijk kwijtgescholden door NS (once-in-a-lifetime, ik ben 74),
maar de OV-chip is weg.

Ik kan begrijpen dat NS zwartrijden wil tegengaan, terecht. Maar
in dit geval miste ik een oudere/ervaren persoon/man met meer
mensenkennis//levenservaring, die veel trammelant en ergernis had kunnen
voorkomen. Ik begreep er aanvankelijk niets van; de week tevoren was ik, zoals
vaker, nog door de poortjes bij Leiden CS gegaan, zonder probleem.

Naast de algemene klacht over de poortjes (OV-chip vereist) is
er vooral irritatie dat mijn kleinzoon zijn OV-chip kwijt is.

De oplossing

de OV-chip van mijn kleinzoon terug dan wel een vergoeding van €16 (saldo + nieuwe OV-chip)

Bedrijf status

Bedrijf status

Bedrijf
Status

Wij vinden dat Nederlandse Spoorwegen hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

4 reacties

  1. Auteur
    J.J.A. van der Wallen
    Datum
    Wat is er misgegaan dat de NS niet reageert? Ik dicht die club wel de nodige arrogantie toe, maar zo'n ballentent zal het toch niet zijn dat er helemaal geen reactie komt op mijn grief. Ik wacht nu al twee maanden.
  2. Auteur
    J.J.A. van der Wallen
    Datum
    Misschien is mijn klacht in het ongerede geraakt. Daarom nogmaals het eerste deel van mijn klacht.
    Ik had een OV-chip kaart (intussen verlopen),
    die ik zelden gebruikte en zeker niet bij NS (te hoog startsaldo vereist). Daarom vrijwel nooit bij me. Met enige regelmaat loop ik door Leiden CS naar LUMC; poortjes niet gesloten. Eind februari 2017 voor het laatst, geen
    probleem. Op 8 maart ging ik met mijn zoon en schoondochter naar een
    (milieu)documentaire in Rotterdam, maar eerst wat eten in een Thai restaurant
    vlakbij Rt-CS. Voor de auto had ik online een parkeerplaats
    gereserveerd/betaald in stadsgarage Schouwburgplein 1. Via Google maps had ik
    uitgezocht wat de kortste weg was van de garage naar het Thai restaurant. Dat
    liep door Rt-CS. Leuk, daar was ik sinds de opening van het nieuwe station niet
    meer geweest. De poortjes waren dicht. Probleem, geen OV-chip bij me. Mijn
    schoondochter had een OV-chip van mijn kleinzoon bij zich en die gebruikte ik
    om door het station te lopen. Ging prima, ook naar buiten. MAAR daar stond
    controle. Legitimatie laten zien en de OV-chip. HALT. Wat ik/wij ook zeiden,
    niets mocht de dame vermurwen om geen boete uit te schrijven. Het ergste: de
    OV-chip van mijn kleinzoon werd niet teruggegeven, saldo ongeveer €7,50). De
    boete is uiteindelijk kwijtgescholden door NS (once-in-a-lifetime, ik ben 74),
    maar de OV-chip is weg.
  3. Auteur
    J.J.A. van der Wallen
    Datum
    En dan het tweede en derde deel:
    Ik kan begrijpen dat NS zwartrijden wil tegengaan, terecht. Maar
    in dit geval miste ik een oudere/ervaren persoon/man met meer
    mensenkennis//levenservaring, die veel trammelant en ergernis had kunnen
    voorkomen. Ik begreep er aanvankelijk niets van; de week tevoren was ik, zoals
    vaker, nog door de poortjes bij Leiden CS gegaan, zonder probleem.

    Naast de algemene klacht over de poortjes (OV-chip vereist) is

    er vooral irritatie dat mijn kleinzoon zijn OV-chip kwijt is.
  4. Auteur
    J.J.A. van der Wallen
    Datum

Uiteindelijke oplossing

Auteur
J.J.A. van der Wallen
Datum
Uiteindelijke oplossing
Geen enkele reactie, zelfs niet na drie maanden wachten en tweemaal rappelleren. Evenmin na een klacht op twitter (@nsonline) een begin van oplossing. NS is het toppunt van arrogantie, nog steeds.
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

Ook een klacht indienen over Nederlandse Spoorwegen?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen