Klacht Nederlandse Spoorwegen: Onterechte boete + incassokosten

Duins

Op 21 juli jl. reisde ik van Schiphol naar Leiden Centraal. Vlak voor ik de trein instapte heb ik mijn saldo opgehoogd om de reis te kunnen maken en correct ingechecked. De conducteur in de trein constateerde blijkbaar dat het inchecken niet goed was gegaan, schreef een boete uit en vroeg mij direct te bellen met de Klantenservice. Daar kreeg ik een mevrouw van Oudsheusden aan de lijn die aangaf dat ik de boete af moest wachten en terug moest bellen. De boete zou worden kwijtgescholden. Enkele dagen later heb ik teruggebeld met het verzoek om de boete op mijn nieuwe adres te laten bezorgen. Dit was geen enkel probleem, mijn adres zou gewijzigd zijn en ik zou niet naar mijn oude huis hoeven om de boete te onderscheppen. Dit blijkt toch gebeurd te zijn. De NS heeft inmiddels de boete doorgegeven aan Bos Incasso, die aangeeft dat de NS geen verantwoordelijkheid neemt voor hun eigen fout. De boete EN de incassokosten moet ik volgens hen betalen. Ze weigeren hierover elke communicatie.

In mijn chipkaartgegevens is te zien dat ik vlak voor de treinreis mijn saldo heb opgehoogd. Ik zie wel dat het inchippen niet goed is gegaan, ondanks dat de inchippaal groen oplichtte en er een kleurverandering was. De opgelegde boete is echter onterecht. Als ik met voldoende saldo mij ervan verzeker dat ik goed inchip, dan moet er iets buiten mij om fout zijn gegaan. Ik hoog mijn saldo immers niet voor niets vlak voor een treinreis op.
Van de boete is mij kwijtschelding op basis van bovenstaande beloofd. Ik wil dat de NS deze belofte nakomt. Als de NS mij verzekert dat het onderscheppen van een boete op een oud adres niet nodig is, wil ik daar vanuit kunnen gaan. Indien de NS een incassobureau inschakelt omdat zij geen betaling ontvangen, is dat geweest omdat ze mij niet de juiste informatie hebben verschaft waarmee ik dat had kunnen voorkomen.
Mijn gewenste oplossing: Ik betaal de werkelijke reiskosten. De boete- en incassokosten worden mij niet in rekening gebracht.

Nederlandse Spoorwegen
    Geachte heer van Duijn,U heeft eerder rechtstreeks contact gehad met onze Klantenservice. Het spijt mij dat deze contacten u niet het antwoord hebben gegeven dat u verwacht en u de reden daarvan niet duidelijk hebben kunnen maken.
    U geeft aan dat door onze Klantenservice is aangegeven dat een Uitstel van Betaling naar een ander adres gestuurd kan worden dan naar het adres dat opgegeven is in de trein. Dit is niet het geval en al ons personeel is daarvan op de hoogte. Zoals eerder aangegeven wordt pas na het uitblijven van betaling en het daardoor inschakelen van het incassoburo de adresgegevens aangepast. Ook hiervan is ons personeel op de hoogte.Het spijt mij dat wij u geen andere afhandeling kunnen bieden dan eerder met u is gecommuniceerd.Met vriendelijke groet,
    NS Klantenservice
    Duins
    Indien uw Klantenservice op de hoogte is dat een acceptgiro niet naar een ander adres gestuurd kan worden, is het niet begrijpelijk waarom dit wel mij wel zo is vermeld. In dat geval had ik de acceptgiro gemakkelijk kunnen onderscheppen op mijn oude adres. De situatie is dus te wijten aan een verkeerde informatievoorziening van uw kant.
    Nederlandse Spoorwegen
    Geachte heer van Duijn,Het spijt mij dat u zich niet kunt vinden in onze antwoorden. Zoals eerder aangegeven spijt het ons dat wij u geen andere afhandeling kunnen bieden zoals eerder aan u is gecommuniceerd. Met vriendelijke groet,NS Klantenservice
    Duins
    De Nederlandse Spoorwegen neemt dus geen enkele verantwoordelijkheid voor wat medewerkers van haar eigen Klantenservice communiceert aan klanten. Wanneer zij een fout maken worden de kosten daarvan op hen verhaald zonder dat zij daar zelf over een goede en consistente uitleg kan geven. Schandalig. Boete wordt niet betaal.

Ook een klacht indienen over Nederlandse Spoorwegen?