Klacht Nederlandse Spoorwegen: Persoonsgegevens bij bestellen e-ticket

F.L. vd Valk

Als ik een kaartje koop aan het station, reis ik anoniem. Bestel ik een e-ticket dan ben ik verplicht om persoonsgegevens (naam en geboortedatum) in te vullen die overeenkomen met een identiteitsbewijs.
Ten eerste mag de NS deze gegevens "eisen" bij een e-ticket?
Ten tweede vanwaar het verschil tussen een e-ticktet en een kaartje uit de automaat of bij het station?

e-ticket zonder persoonsgegevens net als een kaartje uit de automaat.

Nederlandse Spoorwegen
    Geachte heer van der Valk,Een e-ticket is een ander product dan een papieren kaartje dat u op het station koopt. Het e-ticket kan onbeperkt uitgeprint worden. Vandaar dat er andere voorwaarden voor gelden. Dit is juridisch toegestaan.Bij het bestellen van een e-ticket wordt u duidelijk gewezen op de aanvullende voorwaarden en gaat u hiermee door middel van het zetten van een vinkje, ook akkoord. Gaat u hier niet mee akkoord, dan kunt u geen e-ticket aanschaffen. Met vriendelijke groet,
    NS Klantenservice

Ook een klacht indienen over Nederlandse Spoorwegen?