Klacht Nederlandse Spoorwegen : Restitutiebeleid NS bij gemiste uitcheck

van der Gaag

Ik erger me al langere tijd aan het uitcheckbeleid van de vervoersorganisaties en de NS in het bijzonder. Het komt mij als frequent reiziger helaas wel eens voor dat er onverhoopt (al dan niet door een technische storing) een uitcheck gemist wordt. Dit heeft mij in het afgelopen jaar bijna 100 EURO extra gekost. Met een claim bij NS moet je binnen 3 maanden komen, anders beschouwen zij dit als 'verlopen'. Ik vind dat echt van de zotte. Het is onrechtmatig verkregen geld en behoort teruggegeven te worden!
De organisatie beroept zich op de voorwaarden van het electronisch vervoersdocument, waarin deze termijn wordt aangegeven en de verantwoordelijkheid bij de reiziger ligt. For the record, het invoeren van een dergelijk systeem is over ons afgeroepen en de voorwaarden eenzijdig opgesteld.
Conform eerdere klagers: NS kan eenvoudig in reishistorie nagaan wanneer een check gemist en hierop een notificatie sturen. Dat zou een heel stuk klantvriendelijker en gewoon eerlijker zijn!!

1- Geld terug
2- Wijziging in systeem waarmee het vervoersbedrijf de gemiste check opmerkt en per mail onder de aandacht brengt van de reiziger, die daarop het verzoek tot restitutie inzet.

Nederlandse Spoorwegen
    Geachte heer van der GaagDank voor uw reactie. Graag ga ik in op uw klacht.U laat weten het niet eens te zijn met het restitutiebeleid in geval van vergeten check outs. Vervelend dit lezen. Graag licht ik u in over het volgende.Bij vergeten check outs kunt u drie keer per kalenderjaar restitutie aanvragen voor het teveel betaalde bedrag. Over het algemeen houden wij dit aantal aan.
    Bij sprake van technische redenen of andere situaties zijn wij coulant en houden wij hier rekening mee.Als u aangeeft op welk kaartnummer u heeft gereisd en op welke datums het mis is gegaan. Kunnen wij dit nakijken en terugstorten op uw rekening.
    Via Mijn NS heeft u inzicht in uw reisgegevens als uw kaart gekoppeld is aan het account. Via www.ns.nl/mijns maakt u een account aan. Op deze wijze kunt u altijd inzien wanneer u bent vergeten uit te checken.Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.Met vriendelijke groet,
    Orville