Opgelost door Nederlandse Spoorwegen: Trein vertrekt te vroeg en overstap wordt niet gehaald.

Koster

Op 23-09-2016 komt de sprinter Hoorn-Hoofddorp aan om 11:03 te Zaandam. De overstap op hetzelfde perron op de intercity naar Nijmegen vertrek 11:05 wordt niet gehaald. De conducteur van deze intercity sluit de deuren al om 11:04 en de trein rijdt om 11:04 :30 30 seconden te vroeg weg uit Zaandam. Plus minus 50 reizigers uit de trein van Hoorn missen hun overstap. Als de trein niet te vroeg maar om 11:05 was vertrokken dan had iedereen de overstap gehaald.

Nederlandse Spoorwegen
    Geachte heer de Koster,

Hartelijk dank voor uw reactie. U geeft aan dat de intercity van Zaandam naar Nijmegen op 23 september 2016 te vroeg is vertrokken waardoor u en uw medereizigers de aansluiting hebben gemist vanuit Hoorn. Ik kan mij voorstellen dat dit heel vervelend voor u en uw medereizigers was. Mijn welgemeende excuses hiervoor. Graag geef ik een toelichting op de vertrekprocedure.

Om de scherpte en punctualiteit vast te houden, worden de treinen ongeveer 30 seconden van tevoren gereedgemaakt voor vertrek om zo op tijd te kunnen vertrekken. Of een trein wel of niet op tijd rijdt, wordt beïnvloed door heel veel factoren, waarop we helaas niet altijd invloed uit kunnen oefenen. Zelf proberen we op zoveel mogelijk verschillende plekken die punctualiteit aan te pakken. Ook de conducteur en machinist kan daarin zijn of haar rol pakken door te vertrekken op het verspringen van de klok, met als resultaat tevreden klanten.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat de conducteur vertrekt voor het verspringen van de klok. Volgens de gegevens van ProRail is desbetreffende trein om 11:04:43 vertrokken. Ik betreur het dat hierdoor reizigers hun aansluiting hebben gemist. Uw klacht heb ik doorgegeven aan het verantwoordelijke management. Uw klacht wordt intern besproken met desbetreffende medewerker zodat een dergelijke situatie in de toekomst voorkomen kan worden.

Ik dank u hartelijk voor de moeite die u heeft genomen uw reiservaring onder onze aandacht te brengen.

NS Klantenservice.
    Koster
    Klacht is afdoende afgehandeld.

Koster

Ook een klacht indienen over Nederlandse Spoorwegen?