Klacht Nefit: Slimme radiatorknoppen zorgen voor domme verwarmingsketel

R.C. van Herpt

Wij hebben om energie te besparen voor veel geld een nieuwe Nefit HR ketel icm slimme radiatorkranen aangeschaft. Dus per ruimte controle over de temperatuur.
Groot was onze verbazing dat de ketel ‘s nachts aanslaat, terwijl er nergens warmtevraag is!!
Nefit gebeld, is BEKEND probleem: bij slimme radiatorknoppen schakelt het systeem vanzelf over op weersafhankelijke regeling! Het aanslaan van de verwarming is vorstbescherming, buiten werd het koud. Dit is een BUG in het systeem en is bekend.

Zo bespaar je helaas geen energie, maar geef je wel honderden euro extra uit voor slimme radiatorknoppen.
Slechte zaak, zeker in deze tijd waarin de overheid zo dramt op minder gasverbruik!

Die BUG dient zo snel mogelijk verholpen te worden, bijna geen enkele klant weet ervan, en snapt niet waarom het gasverbruik niet lager is.

Bijlagen

Nefit
    Geachte heer van Herpt,

Het klopt dat op dit moment bij gebruik van slimme radiatorknoppen het systeem automatisch overschakelt op de weersafhankelijke regeling. Dat houdt in dat het systeem werkt volgens een stooklijn. Indien er in de nacht te veel warmte wordt gegenereerd zou men de stooklijn aan kunnen passen. Het eenvoudigste is om de temperatuur die ingesteld is voor de nacht, te verlagen in het klokprogramma. Daarnaast stuurt u een afbeelding mee van de instellingen per ruimte. De afbeelding is mogelijk niet volledig. Wij vermoeden dat u in meerdere ruimtes een thermostaatkraan op de radiator heeft die vragend staat waardoor er een warmtevraag ontstaat naar de ketel toe. Dit kunt u zien aan het rode puntje in het vak van de betreffende ruimte. In tussentijd zijn wij bezig met het aanpassen van de regeling, zodat deze niet meer automatisch op weersafhankelijk overschakelt. Wij hopen deze aanpassing zo spoedig mogelijk te implementeren. Mocht u in tussentijd nog vragen hebben over uw EasyControl en/of radiatorkranen dan adviseren wij u telefonisch of per mail contact met ons op te nemen en het vraagstuk voor te leggen aan onze specialist.

Nefit Consumentenservice.

R.C. van Herpt
Als de voorlichtings-persoon van NEFIT de moeite neemt om de afbeelding te bekijken en eventueel aan een "specialist" te laten zien, dan kan NEFIT zien dat er geen warmtevraag is (15 graden is de vraag, 19 graden is de temperatuur), dat er twee ruimtes zijn met slimme thermostaten, dat deze ook geen warmtevraag hebben. EN dat de ketel toch aan het stoken is. Komt door een bij NEFIT bekende BUG in het systeem, veroorzaakt door het gebruik van slimme thermostaten, de weersafhankelijke regeling die automatisch ingeschakeld wordt. Het is dus een soort vorstbeveiliging. Is al lang bekend bij NEFIT, is niet bekend bij klanten en zelfs installateur. Dupeert wel alle klanten die denken slim te stoken, levert onverwacht extra stookkosten op, terwijl je juist extra geld uitgeeft om slim te stoken. Als ik het had geweten had ik voor een ander merk ketel gekozen die deze BUG niet heeft (ik heb een nieuwe ketel + slimme kranen gekocht).

Ook een klacht indienen over Nefit?