Klacht NLE: geen vergoeding gekregen voor geleverde energie

hermanouk

Per oktober 2016 staan bij ons 8 zonnepanelen op dak.
Eind augustus 2017 beëindigde ons contract bij de NLE, op de eindnota zagen wij dat er geen vergoeding is geweest voor de terug geleverde energie.
Hierover hebben we diverse malen telefonisch contact gehad met NLE.
Hieruit bleek dat we niet digitaal aangemeld waren.
Dit hebben we alsnog in september 2017 gedaan en ook meteen een slimme meter laten plaatsen.
We hebben weer telefonisch contact gehad om toch onze vergoeding terug te krijgen waar we recht op hebben.
Hierbij kregen we constant verschillende redenen te horen waarom we geen vergoeding terug krijgen, zoals:
*Dat we de vergoeding terug betaald krijgen van onze energieleverancier NUON.
*Dat de vergoedingen al verrekend waren. Dit kan niet, want de hoogte van de premie is gelijk aan toen we nog geen zonnepanelen hadden.
*De energie wordt opgeslagen in huis en als je je digitaal aanmeld zorgt je energieleverancier ervoor dat de vergoeding wordt betaald met terugwerkende kracht.
Hierop hebben wij zelf een berekening gemaakt met wat wij gemiddeld per dag opleveren aan energie en deze heb we gemaild naar NLE. Hierop hebben we geen antwoord gekregen.
Na 2 weken hebben we zelf maar weer gebeld om antwoorden te krijgen. Hierbij hebben we gezegd dat we juridisch advies ga inwinnen.
NLE klantenservice heeft ons gevraagd om de berekening nogmaals toe te sturen.
Ook hier hebben we nooit een antwoord op gekregen.
Nu hebben we op advies van de advocaat een aangetekende brief verstuurd en ook dezelfde gemaild.
Ook hier hebben we geen antwoord op gekregen.
Nu is de maat vol, wat kunnen we nog doen?

Dat we nu een serieus antwoord krijgen op onze vragen en dat we een eerlijke vergoeding terug krijgen waar we recht op hebben.

NLE
    Beste meneer/mevrouw,

Naar aanleiding van uw klacht hadden wij zojuist telefonisch contact. U bevestigde dat uw vorige meter twee elektriciteitstelwerken had, beide registreerden uw elektriciteitsverbruik. U had geen aparte teruglevertelwerken.

Dit betekent dat de teruggeleverde energie direct wordt gesaldeerd op uw meter. Uw meter zou moeten teruglopen op het moment dat u energie opwekt.

Aangezien uw verbruik niet is verlaagd ten opzichte van eerdere jaren, hebben wij u geadviseerd om contact op te nemen met uw netbeheerder en navraag te doen naar de vorige meter.

Wij horen graag van u zodra u met de netbeheerder heeft gesproken.

NLE Klachtafhandeling
    hermanouk
    Beste NLE,
    Ik heb na vraag gedaan bij enexis.
    Het is inderdaad zo dat onze vorige meter niet geschikt was voor terugleveren.
    Dit houd in dat de teruglevering niet geregistreerd is.
    Het blijft natuurlijk wel zo dat we over betreffende periode wel hebben geleverd .
    Het is aan de NLE hoe ze hier mee om gaan.
    Ik hoop op een positieve afhandeling .
    Gegroet
    Herman
    NLE
    Beste meneer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw reactie.

In uw reactie bevestigt u dat de vorige elektriciteitsmeter (vervangen per 26 september 2017) niet geschikt was voor de registratie van teruglevering. Dit betekent dat uw elektriciteitsmeter niet heeft teruggeteld wanneer er elektriciteit werd teruggeleverd aan het net en dat de teruglevering zodoende niet is geregistreerd op uw meter.

NLE leverde u gas en elektriciteit van 21 januari 2013 tot en met 31 augustus 2017. Uit uw klacht blijkt dat u in oktober 2016 zonnepanelen liet plaatsen. U liet deze zonnepanelen tijdens onze leverperiode niet registreren via www.energieleveren.nl. Hierdoor werd de eigenaar van de meter, Enexis, niet op de hoogte gebracht van het feit dat u elektriciteit opwekte. Ook stelde u NLE niet hiervan op hoogte.

Niet alleen is op dit moment niet meer te achterhalen wat er zou zijn teruggeleverd. Ook kunnen Enexis en/of NLE u niet meer behoeden voor het niet correct registreren van de door u opgewekte elektriciteit. Iets dat uw netbeheerder of NLE vanzelfsprekend had gedaan, wanneer u de zonnepanelen (eerder) registreerde. Registratie van zonnepanelen is dan ook van groot belang om teleurstellingen te voorkomen en bovendien verplicht.

Omdat het niet meer mogelijk is om de door u opgewekte elektriciteit alsnog te registreren en de netbeheerder de teruglevering niet toekent, kunnen wij ook niet overgaan tot het salderen van de opgewekte elektriciteit. Wij vinden het uiteraard vervelend dat wij u niet van een ander antwoord kunnen voorzien.

NLE Klachtafhandeling

Ook een klacht indienen over NLE?