Klacht NLE: kredietwaardigheid

wim

Net voor de kerst via Eigen Huis overgestapt naar NLE.
Vrijdag 3 januari een brief van NLE gekregen, dat ik een verhoogd betalingsrisico heb en daarom een borgsom van 180 euro moet betalen, alvorens ik lid kan worden.
De kredietwaardigheidstest is gedaan door EDR Credit Services, in opdracht van NLE.
Het is mij volkomen een raadsel hoe EDR aan die uitkomst komt. Bij navraag bij zowel NLE als EDR hult men zich in nevelen en geeft aan, dat ik zelf moet bewijzen met uitkeringsgegevens van pensioenen, andere inkomsten, spaartegoeden, enz. dat zij ongelijk hebben. Lijkt mij de wereld op z'n kop!!
Ook Eigen Huis ongelukkig met situatie, schijnen meer klachten gehad te hebben.
EH heeft daarom afspraken met NLE gemaakt over versoepeling van kriteria, maar daar lijkt dit absoluut niet op.
EDR schijnt m.n. naar het betalingsgedrag in de woonomgeving te kijken. Je wordt dus kennelijk individueel beoordeeld op het gedrag van anderen!!

Ongenuanceerde controles door NLE van tafel. Zo niet, dan via het officiele BKR laten lopen. Dan krijgt men een echt advies.

NLE
    Geachte heer Smit,U geeft aan via Vereniging Eigen Huis te zijn overgestapt naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Wij hebben u verzocht een waarborgsom van €180 te voldoen wegens een verhoogd betalingsrisico. U bent het oneens met deze beslissing en verzoekt ons daarom een beroep te doen op een werkelijk financieel advies van het BKR. Wij hebben uw situatie nogmaals beoordeeld en zullen een uitzondering maken. U hoeft de waarborgsom niet te voldoen. Met vriendelijke groet,NLE Klantenservice
    wim
    Zakelijk is de klacht afgehandeld. Ik had echter een persoonlijke reactie van NLE verwacht middels een telefoontje of een brief of een mailtje.
    Bovendien vind ik dat ze erg slordig met deze voor burgers belangrijke zaken om gaan. Ook zie ik niets van een excuus.
    Een financiele controle is begrijpelijk, maar dan wel op individuele gronden door een erkende organisatie (BKR).
    NLE zou haar beleid in deze moeten herzien.