Klacht NLE: NLE verdubbeld stilzwijgend buitenwettelijk stroomtarieve

Klachtnummer
# 49446
Gebruiker
Zon
Datum
3 reacties

Details

Klacht

Twee jaar geleden ben ik overgestapt naar de NLE. Bij het vergelijken van mijn eindafrekening van 2013 met die van 2012 viel me op dat de stroomprijs per eenheid meer dan verdubbeld was. De klanten service melde mij dat dit kwam doordat ik eerst een vast contract had en nu een variabel contract. Ik ben mij nergens van bewust. Naar mijn weten is het wettelijk verboden degelijke prijsverhogingen door te voeren zonder de consument toestemming te vragen. NLE lokt kennelijk klnaten met een mooi aanbod en na een jaar ga je hierna gewoon de hoofdprijs betalen. Dit kan en mag niet, voor mijn geen NLE meer.

Gewenste oplossing

Herberekening van mijn energiekosten over 2013 op basis van de contractvoorwaarden van 2012, eventueel met een prijsverhoging die vat binnen de wettelijke marges.

3 reacties

  1. Auteur
    NLE
    Datum
    Geachte heer van Zon,U heeft gebruik gemaakt van een 1-jarig actiecontract waarbij sprake is van hele voordelige tarieven. De startdatum van het contract is 19 december 2011. Vanaf 18 december 2012 is er sprake van variabele leveringstarieven. Deze tarieven kunnen wijzigen per 1 januari en 1 juli. De variabele tarieven kunnen dus zowel stijgen als dalen. Op Mijn Energie kunnen de wijzigingen worden bekeken. De nieuwe (variabele) tarieven zijn dus niet verdubbel. Deze liggen meer in lijn met de marktprijzen.Mocht u gebruik willen maken een vast contract voor 1, 3 of 5-jaar is het mogelijk de wijziging door te geven via Mijn Energie of wij kunnen dit voor u in werking zetten. Met vriendelijke groet,NLE Klantenservice
  2. Auteur
    Zon
    Datum
    De NLE kan niet recht praten wat krom is, feit is dat mijn stroomtarieven in 2013 meer dan verdubbeld zijn t.o.v. 2012, dit is slechts voor een deel aan autonome prijsstijgingen in de markt te wijten, dergelijke prijs stijgingen zijn wettelijk niet toegestaan.
  3. Auteur
    NLE
    Datum
    Geachte heer van Zon, Wij kunnen uw gevoel enigszins begrijpen. U heeft gebruik gemaakt van een actiecontract met bodemprijzen, echter, het contract is afgelopen. Om deze reden raden wij u aan een nieuw contract te kiezen met vaste tarieven. Hierdoor heeft u de zekerheid van vaste prijzen. U maakt momenteel gebruik van variabele tarieven. Zojuist hebben wij de modelcontracten (variabele contracten) van andere leveranciers gecontroleerd, uw huidige tarieven zijn zeker niet hoger. Met vriendelijke groet,
    NLE Klantenservice

Ook een klacht indienen over NLE?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen