Klacht NLE: ongewenst overstappen

PVV

Naar aanleiding van een foutieve aanmelding van een persoon die mijn adres heeft gebruikt, is het contrcat met mijn huidige leverancier opgezegd. Post van NEM is reour afzender gestuurd o.v.v. persoon onbekend op dit adres. Desondanks is de nieuwe aanvraag door NEM in behandeling genomen. Uiteindelijk is dit proces na telefonisch overleg stopgezet. De opzegging was echter al in gang gezet en is niet omkeerbaar. Gevolg: een vervelende eindafrekening en het regelen van een nieuw contract bij mijn huidige leverancier. Veel ongevraagd extra werk en ergernis.

Het systeem van openenen van nieuwe contracten dient veranderd te worden , waarbij meer controlepunten ingebouwd moeten zijn. Momenteel kan iedereen een willekeurig adres opgeven of internetfraude plegen, zonder dat er controle plaats vindt of de aanvrager hiertoe bevoegd is of woonachtig is op dat adres. Het zetten van een handtekening op een aanvraag zou een mogelijke oplossing zijn. Hetzelfde principe geldt voor het stopzetten van een energiecontract bij een leverancier.

NLE
    Beste P. van Vliet,
    Het is inderdaad vervelend wanneer uw energielevering door een onjuiste aanmelding op uw adres onderbroken wordt. Een onverwachte eindnota, overleg over het contract waartegen de levering herstart wordt en andere zaken veroorzaken ongemak.
    Oorzaak is zoals u aangeeft dat iedereen zich in Nederland gemakkelijk op een adres kan aanmelden. De bedoeling is om overstappen naar een andere leverancier zo gemakkelijk mogelijk te maken.
    Het spijt ons dat in uw geval deze wijze van aanmelden voor ongemak heeft gezorgd.
    Klantenservice NLE
    PVV
    Bedankt voor uw toelichting.
    Ik begrijp dat het gemak van een makkelijke overstap. Mijn punt is echter dat er geen controle plaatsvindt op correctheid van de aanvraag. Ik vraag me af of een overeenkomst rechtsgeldig is zonder handtekening oid van de aanvrager.
    Ook het terugsturen van uw post heeft de aanvraag niet doen stopzetten. Het systeem is makkelijk, maar er kan op deze wijze dus ook misbruik van gemaakt worden ! Men kan een willekeurig huishouden ongewild van hun leverancier afhelpen.
    NLE
    Beste P. van Vliet,
    Wij begrijpen uw punt. Wettelijk is bepaald dat na een aanmelding via internet of telefoon een overeenkomst tot stand komt, wanneer dit niet binnen 14 dagen na versturen van het contract wordt geannuleerd. Wij doen ons best om misbruik te voorkomen, maar vooral via een aanmelding via internet is de werkelijke identiteit van een persoon moeilijk te controleren.
    Als u uw bezwaar graag kenbaar wilt maken bij een verantwoordelijke partij adviseren wij een melding te maken bij de Consumentenbond of bij de Autoriteit Consument en Markt.
    Klantenservice NLE
    PVV
    Het klachtprincipe is niet op te lossen bij de leverancier. Het is een manco in het aanmeldingssyteem van de gehele energiebranche. Belangrijkste punt is dat bij het opzeggen van lopende contracten geen extra controle plaatsvindt. Dit zorgt bij ongewild overstappen voor overlast, regelwerk en betaling van de eindnota bij de consument.
    Het ongeopend terugsturen van post met "persoon onbekend" zou voldoende moeten zijn om de aanvraag stop te zetten... Dit signaal wordt nu genegeerd.

PVV

Ook een klacht indienen over NLE?