Klacht NLE: Tarieven veel hoger dan afgesproken

P.G. Scheffer

In september 2019 tarieven afgesproken voor 3 jaar vast. Bij toeval 'in mijn NLE' zijn we er achter gekomen dat deze tarieven in werkelijkheid veel hoger liggen. Voorbeeld; gas afgesproken 0,68 en in werkelijkheid 0,76 euro. Hierover nooit bericht gehad. Mail gestuurd en na 5 dagen nog geen antwoord. Toen maar gebeld en krijg vaag verhaal. Bovendien blijk de boete bij opzeggen opeens per product en dit stond ook nergens.

De afgesproken tarieven hanteren

NLE
    Beste,

ik begrijp dat het vervelend is dat u een hoger tarief voor gas betaald dan vorig jaar. Mijn excuses hiervoor.

U geeft aan dat u contact heeft opgenomen met de klantenservice en een vaag verhaal kreeg over de hogere tarieven. Ik kan teruglezen dat mijn collega u uitleg heeft gegeven over de verhoging van de belastingen. Ik zal alles nog even duidelijk toelichten in de hoop dat het dan minder vaag wordt voor u.

Ik heb de bevestiging van de aanmelding opnieuw verstuurd. Hierin kunt u in de bijlagen een aantal documenten vinden. Een hiervan is het tarievenblad. Op pagina 1 en pagina 2 bent u geïnformeerd over de tarieven voor zowel elektra als gas. Op beide pagina's staat dat de tarieven exclusief de overheidsheffingen voor 3 jaar vast staan. Vervolgens wordt u op beide pagina's geïnformeerd over het feit dat de overheidsheffingen van 2019 werden gebruikt en dat wijzigingen in overheidsheffingen 1 op 1 worden doorgerekend aan de klant. Ieder jaar in januari wijzigen de overheidsheffingen. Wij verwijzen in het tarievenblad naar de website van de rijksoverheid voor meer informatie hierover.

In januari 2020 zijn de overheidsheffingen dus gewijzigd en deze wijziging wordt doorgerekend aan de klant. Het klopt dat u hier geen losse e-mail over heeft ontvangen in januari. Dit is misschien een tip om voortaan wel te doen. Helaas neemt dit niet weg dat u in het tarievenblad wel bent geïnformeerd over het feit dat de overheidsheffingen worden doorgerekend aan u. De tarieven exclusief de overheidsheffingen staan voor 3 jaar vast. Wij hanteren dus ook de afgesproken tarieven. Dit staat ook zo vermeld in het tarievenblad.

Op het tarievenblad kunt u op pagina 3 de overige kosten vinden. Hier vindt u ook de kosten bij contractbreuk. Er staat het volgende:

"Indien u de overeenkomst binnen de vaste prijsperiode opzegt brengt NLE een opzegvergoeding per aansluiting in rekening volgens de ‘Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders’ van de ACM.

De resterende looptijd van de vaste prijsperiode bepaalt de hoogte van de opzegvergoeding, die u in onderstaande tabel vindt."

U wordt er in het tarievenblad duidelijk op gewezen dat de opzegvergoeding per aansluiting is. U heeft zowel elektra als gas bij ons. U heeft dus twee aansluitingen. U ontvangt voor beide aansluitingen een boete bij opzeggen.

Ik begrijp dat het vervelend is dat de kosten hoger zijn dan verwacht, maar u bent hier wel goed over geïnformeerd. De tarieven en de opzegvergoedingen zijn correct.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

NLE Webcare

P.G. Scheffer
Wurggreep van NLE houdt aan. Vaste tarieven blijken na afsluiten variabel te zijn.

Ook een klacht indienen over NLE?