Klacht Nederlands Talen Instituut NTI: Nti commerciële bedrijf geen school

Geachte heer, mevrouw,

Waarom gebruikt u mijn achternaam ik heb aangegeven dat mijn gegeven niet worden verstrekt. Nti kan er lukraak omheen praten , maar dat lost het probleem niet op. Nti geeft als voorwaarde dat wanneer er sprake is van overmacht/ziekte je kan ontbinden van het contract. Ik heb dit 6maanden voor het einde van het contract aangegeven en kreeg na 4 maanden antwoord. Waarbij er gevraagd werd om een formulier door de arts te laten tekenen en dat dat voldoende is vervilgens doe ik dat, en wordt er gezegd dat wegens de studiepunten ik geen verlenging en mij niet kan ontbinden van het contract. Kortom nalatigheid van NTI en moordende contracten. Ik vind dit de slechtste school ooit. De klachtenfunctionaris kan nauwelijks de afwijzing betogen. Excuses worden aangeboden wegens late antwoorden , maar daar heb ik niet veel aan. Van mijn klas zijn ook van de ongeveer 20 mensen er 15 (die ik ken ) halverwege gestopt en niet door kunnen gaan naar leerjaar 2 omdat zij ook nauwelijks aan de 32 studiepunten kwamen en ik denk dat er maximaal 3 zijn die hun propedeuse hebben. Dat is belachelijk weinig, en dan als smoes gebruiken dat sommige zicht inschrijven voor studiefinanciering. Dat is ook een onnozel reden gezien je zelf de schuld sowieso moet terug betalen en jezelf alleen in de nesten werkt. En als je dat daadwerkelijk wilt voor studiefinanciering dan denk ik dat mensen wel weten dat je op een reguliere school geen (€314 per maand betaald exclusief de herkansing toetsen en opdrachten waar je indien je voor moet herkansen ook €75-€150 voor betaald) maar minder betaald. Waardoor je meer studiefinanciering zou hebben. Ik ben wel benieuwd naar de slagingspercentage per schooljaar ik denk dat dit niet meer dan 10% is sowieso in het eerste jaar al (voor de propedeuse). Zelfs inzage in een toets kost geld, ik vraag mezelf dan ook af of dit een school is of een commerciële bedrijf. Ik hoop dat de geschillen Commisie wel een oordeel doet waarbij documenten worden gelezen. Ipv lukraak een standaard bericht sturen dat ook de klacht ongegrond is verklaard. Het gemiddelde van Nti op klachtenkompas zegt ook al genoeg.

Antwoord op de eerdere klacht (zie oude klacht op klachtenkompas)

Geachte heer Kaladien, Wij hebben voorwaarden opgesteld die het voor jou mogelijk maken om op basis van overmacht in aanmerking te komen voor coulance. Net als andere onderwijsinstellingen en bedrijven hanteren wij deze vastgestelde voorwaarden die verbonden zijn aan de overeenkomst tussen de studenten en het NTI. Deze voorwaarden zijn voortgekomen uit ervaringen uit het verleden, en garanderen dat het NTI een consequent beleid hanteert. Deze voorwaarden waarborgen de objectiviteit van het NTI en voorkomen dat besluitvorming verschilt naar gelang wie verantwoordelijk is voor die besluitvorming. Helaas hebben wij samen geen oplossing kunnen vinden. Hopelijk kan de geschillen commissie hierin bemiddelen. Vriendelijke groet, NTI

Nederlands Talen Instituut NTI is aktief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

micheal
    Overigens wordt er gesproken over een voorwaarde en coulance die voor mij is opgesteld. Dit is mij amper bekend, ik had een verzoek gedaan omtrent verlenging of beëindiging dat is geweigerd, terwel ik ziek was (en zelfs een arts dit verklaarde en ik het formulier aantekende dat verlenging van studeertijd op zijn plaats is). Dat is ongegrond door nti verklaard door een standaard mail als afwijzing te sturen. Kortom er is helemaal geen coulance of voorstel of wat dan ook gedaan nti heeft de verzoeken van mij geweigerd. Welke voorwaarde of coulance heeft nti geboden behalve €314 dat ik per maand aan lesgeld verplicht moest betalen. En dan nog niet over de herkansing kosten (bij de tweede keer ) te hebben gesproken .En wachtende op fatsoenlijk antwoorden die nog tot op heden amper is gegeven. Zelfs een persoonlijk gesprek met de decaan of directie is altijd geweigerd. Ik heb mijn mentor nauwelijks persoonlijk kunnen spreken, ongeacht telefonisch/mail beperkt bereikbaar etc.
    Geachte mevrouw Fleur(m) van Egmond,

Nti kan er lukraak omheen praten , maar dat lost het probleem niet op. Nti geeft als voorwaarde dat wanneer er sprake is van overmacht/ziekte je kan ontbinden van het contract. Ik heb dit 6maanden voor het einde van het contract aangegeven en kreeg na 4 maanden antwoord. Waarbij er gevraagd werd om een formulier door de arts te laten tekenen en dat dat voldoende is vervilgens doe ik dat, en wordt er gezegd dat wegens de studiepunten ik geen verlenging en mij niet kan ontbinden van het contract. Kortom nalatigheid van NTI en moordende contracten. Ik vind dit de slechtste school ooit. Van mijn klas zijn ook van de ongeveer 20 mensen er 15 (die ik ken ) halverwege gestopt en niet door kunnen gaan naar leerjaar 2 omdat zij ook nauwelijks aan de 32 studiepunten kwamen en ik denk dat er maximaal 3 zijn die hun propedeuse hebben. Dat is belachelijk weinig, en dan als smoes gebruiken dat sommige zicht inschrijven voor studiefinanciering. Dat is ook een onnozel reden gezien je zelf de schuld sowieso moet terug betalen en jezelf alleen in de nesten werkt. En als je dat daadwerkelijk wilt voor studiefinanciering dan denk ik dat mensen wel weten dat je op een reguliere school geen (€314 per maand betaald exclusief de herkansing toetsen en opdrachten waar je indien je voor moet herkansen ook €75-€150 voor betaald) maar minder betaald. Waardoor je meer studiefinanciering zou hebben. Ik ben wel benieuwd naar de slagingspercentage per schooljaar ik denk dat dit niet meer dan 10% is sowieso in het eerste jaar al (voor de propedeuse). Zelfs inzage in een toets kost geld, ik vraag mezelf dan ook af of dit een school is of een commerciële bedrijf. Het gemiddelde van Nti op klachtenkompas zegt ook al genoeg. Ook sluit de 21+ toets nauwelijks goed aan op de opleiding en ik mocht de uitslag hiervan nauwelijks laten toetsen of het op hbo niveau is (dat zegt namelijk ook al genoeg) de terughoudendheid waarborgt geen toetsen maar eerder induiken van strategisch aanpak. Want met een makkelijk 21+ toets kun je iedereen toelaten en geld binnen halen ongeacht zij het halen of niet. Anders zou NTI wel openkaart zijn gezien het om een toets gaat van 2 jaar terug. Zelfs de behandelaar die dit betoogd dat is schaamteverwekkend, dit noem je toch niet betogen. ik adviseer ook alle studenten die een klacht hebben over NTI dit ook hier te doen zodat andere studenten op de hoogte zijn van NTI activiteiten voordat zij eraan beginnen. En sowieso hun klacht bij de geschillencommissie voor te leggen, want bij Nti zelf zitten vriendjes politieke medewerkers die alleen in de portemonnee van Nti kijken en zo hun beslissing maken.

Oplossing:
    Toegeven dat NTI nalatig heeft gereageerd en standaard brieven als klacht beantwoording heeft gestuurd. Tevens kenbaar te maken dat de 21+ toets niet aansluit op hbo maar dat dit veel makkelijker en de studieverlenging die door een onafhankelijke arts (formeel zelfs) is toegekend alsnog toe te kennen ipv eromheen praten met onzinnige redenen en beter voor doen dan dat Nti daadwerkelijk is.
    micheal
    Vervolgens is er een incasso bureau ingeschakeld omdat de laatste termijn niet is betaald. Terwijl NTI zelf aangaf dat dit niet hoeft en we de uitspraak van de Commisie afwachten. Ook hier laksheid en niet na komen van gemaakte afspraken. De receptie is totaal waardeloos die kunnen beter zelf een opleiding bij nti volgen. Het enige wat die kan zeggen is dat hij niet mag communiceren met mij. Maar de incasso wel lekker laten doorlopen als dit niet volgens afspraak is. Ik heb nog nooit zoveel slechte dingen op 1 school meegemaakt. Indien je toch naar deze school wilt kun je beter proefstuderen en mensen van de opleiding zelf vragen hoe zij dit ervaren. Want mijn mening blijft dat de meerderheid ontevreden over nti is.
    micheal
    Vandaag de zitting gehad, en zelfs hier is Nti amper aanwezig geweest. De mentor was wel even gekomen om te zeggen dat zijn collega niet kan komen. Ik begrijp dan niet dat hij gewoon blijft om de zaak bij de zitting waar te nemen, maar goed waarschijnlijk NTI logica. Belachelijk dat ik vandaag pas bij de zitting mijn mentor voor het eerst zag. Terwijl de persoonlijke gesprek met de decaan, mentor en examen secretaris of de directie alles is geweigerd ongeacht de overmachte/ zieke situatie. De uitspraak van de geschillencommissie volgt binnen 4 weken.
    Nog een reactie gehad van de commissie, dit volgt binnen 3 weken
    micheal
    Eindelijk de uitspraak van de geschillencommissie gehad en zoals verwacht moet NTI sowieso het lesgeld terug betalen want zij heeft gewoon geen enkel rekening met mijn situatie gehouden en gewoon onmenselijk gereageerd door incasso bureaus te sturen etc. buiten dat om ben ik wel benieuwd wat zij nu te zeggen hebben als antwoord, de laatste keer werd er gezegd dat er een coulante voorwaarde was opgesteld wat onzin was want er werd helemaal geen oplossing aangeboden alles werd afgewezen, en op de klacht kwam amper een normaal antwoord maar een standaard antwoord ( u heeft geen 32 punten behaald) terwijl ik bezwaar maakt om onder andere medische redenen etc. en dat de 21+ toets niet aansluit op de opleiding dit weigerde NTI om te laten toetsen absurd vind ik zelf zij gebruiken die toets toch niet meer maar zijn waarschijnlijk bang om toch gesnapt te worden. Gelukkig worden alle onkosten van mij nu vergoed en moeten zij de lesgeld en proces kosten zelf betalen. Wel is mijn studievertraging die ik hierdoor heb gelopen ( misgelopen kans) omdat ik niet hiernaast nog naar school kon gaan terwijl dit wel zou kunnen als ik was ontbonden van het nti contract. En ik kan niet naast €314 per maand voor een andere school betalen omdat nti mij al verplichte dit te betalen, en hierdoor kon ik niet naar een andere school en zie dit als misgelopen kans. In de uitspraak wordt dit niet besproken ik heb de commissie alsnog benadert om hier een oordeel over te geven, want als het NTI de lesgeld en onkosten moet terug betalen aan mij , dan vind ik het niet raar om te concluderen dat ik hierdoor wel degelijk kansen heb gemist als ik in september wel gewoon 5 dagen naar een regulieren school zou gaan. Ik zou alsnog iedereen adviseren om naar de geschillencommissie te stappen als zij denkt dat zij gelijk heeft want van het NTI kun je ieder geval geen normale klachten afhandeling verwachten. Ook heb ik wederom een verzoek gedaan tot een gesprek met de directie of klachtenfunctionaris , het zou mij niet verbazen als dit wederom na de vierde/vijfde keer wordt afgewezen.

Bijlage : de uitspraak van de geschillencommissie.
    micheal
    Vandaag gebeld naar nti om 1 en ander te bespreken omtrent de onkosten vergoeding zegt de klanten service mede werker dat zij geen contact wilt omdat zij de uitspraak nog afwachten. Ik mocht geen eens uitpraten om te zeggen dat nti dit formeel al heeft ontvangen en zelfs een cctje in de mail van de behandelaar. En nog in het online dossier dat zij direct kan inzien. Elke keer dat ik nu weer belt wordt er nog steeds bij het horen van mijn naam al neergelegd dit is gewoon te absurd voor woorden. Echt belachelijk die mensen bij de klantenservice misschien moeten zij zelf een opleiding bij nti volgen. Kan er echt kwaad om worden.
    micheal
    Nog geen uitspraak van het Kifid ontvangen
    micheal
    Kreeg een bericht van ene juridisch adviseur van Nti wat een grappen maker, die wilde vast advocaat worden alleen is hem dat net niet gelukt. De directie assistente Mw. Corona Veerman geeft aan dat zij alles en het hele dossier heeft doorgestuurd naar dhr. Bonaparte die een advies geeft na telefonisch gesprek blijkt dat dhr. Bonaparte amper het gehele dossier heeft , in tegendeel zegt het dossier van 180 pagina's te hebben doorgenomen en de balangrijkste documenten dat ik formeel aangaf te willen ontbinden etc. Niet te hebben gezien. Dit is gewoon te belachelijk voor woorden en dan wilt het Nti tegen de bindende uitspraak marginaal laten toetsen, het is niet 1 onderbouwing die ik gebruikt maar ruim 3 zij weten dus totaal niet waar zij mee bezig zijn. Overigens de toon die dhr. Bonaparte aankaart is Totaal onacceptabel. Ik heb een verzoek gedaan omtrent de onkosten die ik heb gemaakt en gevolg kosten dit weigert Nti te betalen, en komt bedreigend om het tot nu toe maar zo te laten? Ik zal mooi alle studenten ervan op de hoogte stellen en publiceren hoe nti zich gedraagt. Overigens ben ik erachter gekomen dan nti een onderdeel is van NCOI ook goed op te weten;). En nu durft nti niet meer te reageren na de uitspraak?
    Nog steeds niets vernomen
    Nog niets vernomen
    Niets vernomen
    Nog niets vernomen
    Klacht staat nog open

Is dit jouw klacht? Log dan in om te reageren