Klacht NUON: Afwijking in meterstand Warmte levering

J. de Jong van Bentem

Bij de jaarafrekening, de periode van 7 november 2012 t/m 3 december 2013, is gebleken dat er tot circa 50% meer warmte is verbruikt dan in dezelfde periode het jaar ervoor, van 2011 tot 2012. De mate waarin de warmte is afgenomen is voor de beiden periodes niet wezenlijk verschillend. Het enige verschil wat genoemd kan worden is de koude winter van 2012/2013. Echter kan het verschil niet zo groot zijn dat er een verschil is van circa 50%. De woning is 5 jaar oud en is van de allerlaatste isolatie materialen voorzien.
Op 30 december 2012 is daarom contact gezocht met de Nuon, medewerker ******* verklaarde telefonisch, dat de waarde inderdaad buitensporig afwijkt. Er moet een onderzoek plaatsvinden naar de meter kosten a €500, deze kosten komen voor rekening van de klant als de meter in orde is. Dat is niet klant vriendelijk en je staat dus met je rug tegen de muur. €302 bijbetalen plus de genoemde kosten is geen optie.

Schikkingsbedrag €120,-

NUON
    Goedemiddag mevrouw Van Bentum de Jong,Wij hebben met u gesproken naar aanleiding van uw bericht. Op korte termijn ontvangt u van ons een e-mail met daarin tips om uw warmteverbruik zelf in kaart te brengen. Wij adviseren u ook een installateur in te schakelen om uw installatie na te kijken. Wanneer u alles hebt gecheckt en u vindt geen oorzaak van uw gestegen verbruik, is een ijking de enige manier om te bewijzen dat de warmtemeter stuk is. Wij begrijpen goed dat u erg tegen de kosten opkijkt. Helaas kunnen we u daarin niet tegemoet komen. Met vriendelijke groeten,Pauline Jaspars
    Nuon Webcare
    J. de Jong van Bentem
    Als je als consument controles hebt uitgevoerd aangaande de meter, eventuele lekkages in het CV netwerk, het jaar gebruik bij de buren hebt vergeleken en voorlopig tot de conclusie komt dat je geen reden kunt vinden van 50% meer in het jaar verbruik, sta je machteloos tegen een organisatie als de NUON, door de monopoly die zij hebben, in dit geval, de stadsverwarming. Sta ik als consument voorlopig nog met lege handen! Na contact met de NUON zijn ze wel alvast een incassoprocedure gestart.
    J. de Jong van Bentem
    Het zou beter zijn als energie leverancier en consument samen zouden optrekken, dit in de zin van samen zoeken naar een oplossing! Waarbij samen de kosten delen het startpunt moet zijn. Als dan mocht blijken dat het echt aan mij, de consument, ligt. Ben ik ook bereid te kijken naar de kosten. Nu moet ik als 83 jarige in de stress zitten, ruim € 300,- is voor mij veel geld. Machteloos is het gevoel, ik ga maar weer het gesprek aan met de NUON in de vorm van mijn dochter als woordvoerder.
    J. de Jong van Bentem
    De Nuon had beloofd ons de tijd te geven om e.e.a. uit te zoeken. De kosten van de incasso zouden na opnieuw bellen met de Nuon op nul gezet worden.....OK prima, echter nu is er een mail en sms binnen gekomen en zijn de kosten (toch)weer verhoogd. 347,73 euro is de stand nu. Hoezo worden de kosten op nul gezet, of heerst er een eilanden cultuur bij de NUON. Weet de ene afdeling niet wat de andere heeft toegezegd.
    NUON
    Goedemiddag mevrouw Van Bentem de Jong, We hebben de kosten laten vervallen om u tegemoet te komen in deze kwestie. Ook hebben we uitstel van betaling gezet op uw afrekening. Wij zijn van mening dat we hiermee onze uiterste best hebben gedaan iets voor u te doen in deze lastige situatie. We hopen dat het u duidelijk wordt wat de oorzaak is van uw energieverbruik. Met vriendelijke groeten, Pauline, Nuon Webcare
    J. de Jong van Bentem
    Er is geen reden gevonden, voorlopig althans, waarom de energie rekening 50 % hoger is. Personen met een technische achtergrond hebben hun licht laten schijnen op het probleem, deze staan voor een raadsel. De laatste stap is om bedrijven als Liander en de storingsdienst van de NUON uit te nodigen en e.e.a. te laten onderzoeken, echter zijn de kosten daarvan hoog. En dat geld is er niet, wat rest is een maandelijks betaling regeling met de NUON te treffen. De NUON heeft het uiterste gedaan.
    J. de Jong van Bentem
    Als consument ben ik het niet met de stelling eens dat de NUON het uiterste heeft gedaan. Ze kunnen in mijn optiek meer doen, maar doen het niet. Ik zit met de stadsverwarming vast aan de NUON, anders werd het contract per direct ontbonden! Jammer dat dit de eind conclusie moet zijn...........................