Klacht NUON: Naheffing gasrekening vanwege slimme meter

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 398517
Gebruiker
Kmimi
Datum
3 reacties

Details

De klacht

21/04/2017 is bij ons een slimme gasmeter geplaatst (Landis+Gyr gasmeter serie G4), NB geen slimme stroommeter.
Deze gasmeter zou onze meterstanden automatisch doorgeven.

14/12/2018 kwam Stedin langs om een slimme stroommeter te plaatsen. Zonder vooraf bericht is toen ook onze slimme gasmeter vervangen voor een nieuwe (voor de duidelijkheid: gasmeter van Liander vervangen door Stedin). Terwijl dit niet de afspraak was en wij van niks wisten.

24/10/2019 krijgen wij een rekening van Vattenfall met een enorm hoog gasverbruik. De 'oude' slimme meter heeft in ongeveer 20 maanden tijd 3658m3 verbruikt en de voorgaande standen waren geschat door de oude energieleverancier (kijkend naar onze verbruikshistorie) waardoor dit bij de voorgaande facturen niet is opgevallen.

Vattenfall zegt niks te kunnen doen, we hebben het verbruik gehad dus betaal het maar aan hen (terwijl de meter van die 20 maanden, maar 1,5 maand onder hun tarieven gas leverde, de overige 18,5 maand was van Eneco).

Nu is de meter dus al vervangen en is nooit meer te achterhalen of deze wellicht te snel heeft gedraaid. Als wij direct bericht hadden gekregen dat deze meter defect was en dat om die reden de meter opeens vervangen werd, voorgaande standen geschat waren e.d. had er tijdig ingegrepen kunnen worden en had eventueel nog een controle plaats kunnen vinden met die oude meter. Deze communicatie heeft nooit plaatsgevonden; echter werd in oktober 2017 al duidelijk dat deze slimme gasmeters niet deugde (Kassa).

Kijkend naar ons gemiddelde verbruik (1600m3 per jaar), is het onmogelijk dat wij in 20 maanden tijd 3658m3 verbruikt hebben.

De oplossing

Correctie eindnota met juister meterstanden adv gemiddeld verbruik.

3 reacties

  1. Auteur
    NUON
    Datum
    Beste mevrouw Kuiper,

    We hebben deze klacht eerder in behandeling genomen via een ander kanaal. We hebben voorgelegd of het akkoord is als we de heffing via Eneco laten verlopen, waar de energie is afgenomen. Wij horen graag of dit akkoord is. Met vriendelijke groet, Jeppe
  2. Auteur
    Kmimi
    Datum
    Gezien ik van jullie geen medewerking krijg om dit op te lossen cq uit te zoeken ben ik nu met Liander dmv jurdische hulp van de Consumentenbond in gesprek.

    In de tussentijd wil ik dat als jullie toch gaan factureren het met Eneco uitzoeken en ik dus per contract terug betaal en niet alles aan jullie, waar jullie eigenlijk geen recht op hebben want jullie hebben dat gas niet geleverd in die periode.
  3. Auteur
    Kmimi
    Datum
    Nooit een oplossing gekomen.

Uiteindelijke oplossing

Auteur
Kmimi
Datum
Uiteindelijke oplossing
Loopt nog steeds..
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

Ook een klacht indienen over NUON?