Klacht NUON: Nog steeds geen oplossing voor te hoge maandelijkse betalingen.

Happyman2019

Ik heb een klacht ingediend bij NUON, ja dit was in januari 2018 maar ik kreeg nooit antwoordt. Maar tijdens de laatste klacht is me dit beloofd: "Dank u voor uw e-mail. Er valt mij iets op. In een eerder bericht geeft u het volgende aan:

“Wel ik heb per ongeluk de som van teller 1 en teller 2 door gegeven. Reken dan het maar zelf uit. Kijk maar op blz 3 van het bijgevoegde document. Daar staat op dat de meterstanden Voor T1 23.980, dit kan kloppen, maar de stand van T2: dat was wel 47.446”

In uw e-mail geeft u iets anders aan. Namelijk het volgende: “Zoals u kunt zien op het filmpje in 2 kwalitieiten dat er geen duidelijke aflezing mogelijk is met al de cijfers die er verschijnen op de meterteller. Wat ik je wel laat zien is dat enkel teller 1 en de som van teller 1 en 2 verschijnt. En niet teller 2 alleen.“

Dat zijn twee verschillende dingen en dit zorgt voor verwarring.

Ik wil even wat duidelijkheid verschaffen. Op 28 december 2017 heeft u twee meterstanden doorgegeven. Telwerk 1 23.868 telwerk 2 21.735. De meterstanden staan nu in de lijn van verwachten ten opzichte van de eerder door u doorgegeven meterstanden.

Als ik de telwerk 2 zoals u eerder wenste in 47.446 verander, dan krijgt u een hoge bijbetaling op de jaarafrekening.

Als ik alleen op het verbruik van telwerk 1 uitga zoals u in uw e-mail aangeeft, zou dan betekenen dat u maar een verbruik van 112 kWh in een jaar heeft gehad. Ook dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Ik stuur een e-mail naar uw netbeheerder of deze duidelijkheid met betrekking van de werking van de meter kan verschaffen. In mijn opzicht staat het nu goed. Maar als de netbeheerder anders beslist, dan zullen wij de correctie uitvoeren. De netbeheerder is immers leidend.

Eugene"

Maar tot op heden is er nog niets gebeurd, nuon haalt nog steeds €112 per maand af en ik heb nog steeds geen andere meter gekregen.
Graag duidelijkheid.

Ik zou een andere elektriciteitsmeter willen, een afrekening zoals het hoort, ze hebben de juiste meterstanden en een rieeele aflossing van verbruikt.

NUON
    Hallo mevrouw [naam verwijderd door moderator ivm privacy],
    Op 16 januari 2018 hebben we geprobeerd om u telefonisch te bereiken. Dat is niet gelukt. We ontvingen een verkeerde meterstand. Daarna hebben we niets meer vernomen of laten weten. Dat klopt. Ik geef nu graag meer informatie want intussen is er wel meer gebeurd en duidelijk.

Op 3 januari dit jaar ontvingen we wederom een verkeerde meterstand; 415863. Deze komt niet overeen met de standen die we zoeken voor een afrekening. Op 21 januari hebben we wederom geprobeerd om u telefonisch te bereiken voor meer info over uw stand. Daarna hebben we contact opgenomen met uw netbeheerder. Die bevestigde dat 23868 de juiste stand voor telwerk 1 en 21.735 de juiste stand voor telwerk 2 is per 28 december 2017. Dat is het startpunt. Deze standen hebben wij over (moeten) nemen zodra de netbeheerder dit aangeeft.
    In je gegevens zie ik nu standen van 112 en 1731 staan. Die lijken niet te kloppen. Je geeft hierboven aan dat dat je verbruik zou zijn, dat is ook niet logisch, dat ben ik met je eens. Wil je mij een foto van je meter sturen waarop de meterstanden en het meternummer goed te zien is? Je kunt ook contact opnemen met je netbeheerder, die is eigenaar van je meter.

Groet, Pauline
    Geachte,

Ik heb reeds een filmpje opgestuurd naar uwe collega. Deze heeft de juiste meterstanden opgevraagd bij de net beheerder. Deze had mijn belooft om het te verrekenen. Ik zal nopg even wachten en dan ga ik naar de geschillencommisie, dan zullen we daar wel in orde maken. De rede waarom ik de hoge meter stand heb door gegeven is, de meter geeft enkel de dag meterstand en de som van beide. Dat staat ook in de vorig klacht.
    Vraag het dan nog eens op en zet dit recht want, ik ga naar de geschillencommissie. En mag ik u voor de zoveelste kaar verzoeken wanneer de periode van 2 jaar afgelopen is dan kan ik naar een andere leverancier gaan.

Happyman2019
    Geachte [naam verwijderd door moderator ivm privacy],

Ik stuur het filmpje terug op naar u. Zorg nu eens dat dit in orde komt.

En dit filmpje is het grootste in formaat. http://www.mediafire.com/file/3w5l2jfa4fr72a4/test_nuon.mp4/file
    NUON
    Geachte mevrouw, meneer [naam verwijderd door moderator ivm privacy],

Wat spijtig dat dit zo loopt. Zojuist heb ik de netbeheerder Endris om een insteek gevraagd.
    Voorop staat dat we je voor het juiste verbruik willen berekenen. Ook belangrijk voor jou is dat je begrijpt hoe het aflezen van de meter nu precies zit. Daarom heb ik om de bijval van Endris gevraagd.

De reactie moet ik afwachten. Mag ik je vragen dit af te wachten? Op dit moment staan er geen rekeningen te wachten, dat geeft ons beiden iets meer tijd dit op te lossen voor de volgende jaarafrekening. Daarin heb ik het volste vertrouwen.

Met groeten,
    Pauline
    Geachte,

Ik zal ook een andere elektriciteitsmeter vragen aan Endris want zoals u kunt zien heb ik dit probleem al meer dat 9 maand.
    Ik zal zeker ook eens contact opnemen om een afspraak te regelen.

Goedemorgen,

Zojuist kreeg ik een reactie van Enduris op mijn e-mail. Hieronder geef ik deze door;
    'Hartelijk dank voor uw bericht waarin u vraagt of wij bij de klant kunnen langs gaan om de juiste werking en standen op te nemen.

Wij kunnen helaas niet langs gaan bij de klant om de juiste werking en standen op te nemen. Minimaal een keer in de drie jaar komt de meteropnemer langs om de meterstanden op te nemen. Dit wordt op willekeurige basis gedaan.

Indien de klant niet tevreden is met de meter omdat zij de meterstanden niet kunnen achterhalen, kan de klant de meter laten wisselen voor een slimme meterset tegen betaling. De kosten voor het wisselen van een slimme meterset is €72,60 incl btw. De klant hoeft de meterstanden niet door te geven aan de energieleverancier. De energieleverancier kan (middels toestemming van de klant) de meterstanden maandelijks of per jaar uitlezen.'

Groeten, Pauline
    Geachte,

Dan zal ik maar het laten voor wat het is en zelf de meterstanden berekenen, op grond van de totaal stand - dag stand en dit desontdank dat de meter stuk is. €72.60 gaan betalen voor iets dat binnen enkele jaren moet vervangen worden, wel neen bedankt.

Dan zal ik vragen dat jullie mij zelf de een afrekening willen opmaken zodat ik kan in januari naar een andere leverancier kan overstappen. Op het filmpje is duidelijk te zien dat de meter stuk is, maar ik ga niet betalen voor de vervanging van een defecte meter. Eerst kon ik het wel normaal aflezen en nu niet meer. En ik heb een diploma van het hoger onderwijs en ik ben niet dom.

Ik heb zelf ook een mail gestuurd maar ik heb te horen gekregen dat ze de MP4 niet open kregen. Wel ik zou zeggen gebruik dan VLC player of aanverwanten. Maar ja ik ga een bedrijf niet zeggen wat ze moeten doen om het bewijs te bekijken.

Ze moeten zelf maar zo slim zijn.

NUON
    Hallo, wanneer je overstapt volgt er automatisch een eindafrekening. Natuurlijk wil ik dat liever voorkomen. Een defecte meter is een ander verhaal, die zullen ze dan kosteloos vervangen lijkt mij. Mijn advies is om met je netbeheerder te bellen. Als je niets doet, kun je achteraf een flinke nabetaling krijgen.

Met groeten,
    Pauline