Klacht Vattenfall: NUON Vattenvall sjoemelt met termijnbedragen.

# 401994
Geplukte KIP#17

Vattenfal NUON heeft in tegenstelling tot andere energieleveranciers een afwijkende jaar en eindafrekening die zeer verwarrend is.Het contract van mij loopt van 1nov tot en met 31 oktober volgend jaar.De jaarlijkse meterstanden moeten al half sept worden opgegeven.Dit is een reden om te sjoemelen met termijn(voorschotbedragen.De laatste termijn is geincasseerd in okt maar na navraag blijkt die te slaan op september. Want volgens mij betaal je jouw eerste termijn bij de start van je contract, dus voor mij zou dat begin november zijn, wat bij mijn nieuwe leverancier ook gebeurt.Daarna volgen nog 11 incasso's en de meterstanden moeten dan 31 oktober worden opgegeven.
Ik krijg dus de indruk dat mij een maandtermijn door de NUON door de neus geboord wordt, reden ook dat ik weggegaan ben.Als je bij de Nuon dus een contract neemt, beweren zij dat de eerste termijn slaat op de vorige maand.
Dit is dus naar mijn mening flauwekul.Trouwens om met Vattenfall (NUON) in contact te komen is vreselijk moeilijk als je geen facebook of twitter hebt.
Je kunt wel een 0900 nummer bellen maar daar moet vaak een half uur wachten, ping ping!

Dat ze jouw contract synchroon laten lopen met de 12 termijnen en dat je de meterstanden op de laatste contractdag moet opgeven, en voor mij geldt dat ze de laatste anderhalve maand met een termijn bedrag in rekening brengen !

Geachte heer Jongedijk,

Ik zag uw klacht hier. Hierbij geef ik mijn reactie. Wij brengen u gewoon 12 termijnen in rekening. Net zoals bij alle andere klanten.

Het kan zijn dat wij een termijn pas de volgende maand afschrijven. De dag die u voor de automatische incasso heeft gekozen, heeft daar invloed op. Het kan bijvoorbeeld dat wij elke 20e van de maand een termijnfactuur aanmaken. Als u dan de 19e van elke maand als datum voor de automatische incasso heeft gekozen, schrijven we het betreffende termijnbedrag de volgende maand dus af.

Dus als we op 20 oktober een termijnfactuur aanmaken, is dat de termijn oktober. Als u de 19e als betaaldatum heeft gekozen, schrijven we het termijnbedrag op 19 november af. Dus de termijn oktober wordt dan op 19 november afgeschreven.

Geachte Eugene,
    Ik ben in maart 2004 klant geworden bij NUON en heb alles nog bewaard aan voorschotten enz. Op 11/03 en 25/03 heb ik het eerste voorschot betaald, daarna elke 9e van de maand een voorschot en op 4/11 de jaarafrekening maar op 10/11 weer het nieuwe maandbedrag.Dit liep zo elk jaar door met opgave meterstanden half september, voorschot ook in september en oktober, dan begin nov de jaarafrekening en 10 november het nieuwe voorschot betaald.Zo is het al die jaren gegaan tot op heden. Elke maand omstreeks 7e incasso en dan begin november de jaarafrekening maar in november ook weer termijnincasso.Dus wat U mij nu schrijft dat bij sommige klanten de volgende maand geincasseerd wordt geldt niet voor mij.Het gaat mij dus niet erom dat er 12 maanden geincasseerd wordt , maar op de benaming van de eerste incasso van het contract die op de maand van de incasso moet slaan en niet op de maand ervoor. Ik blijf van mening dat ik in de afgelopen 15 jaar op enig moment een maandbedrag door de neus geboord wordt.
    Dit komt volgens mij zoals ik al eerder vermeldde doordat de incasso's tijdens een jaarcontract niet synchroon lopen.
    Ik adviseer de NUON dezelfde incassoperiode te hanteren als elke andere energieleverancier en dat de meterstand ook op de laatste datum van het contract opgegeven wordt.
    Met vriendelijke groet, R. Jongedijk
    Geplukte KIP#17
    Er is nog steeds niet door NUON gereageerd
    Geachte heer Jongedijk,

Wij zullen de wijze van benoeming van het termijnbedrag niet aanpassen. Wij noemen de termijn dus niet naar de maand waarin het af wordt geschreven, maar de maand waarin de termijnfactuur wordt gemaakt.

U kunt ervoor kiezen om de meterstanden op de laatste dag van het contract door te geven. Dat is geen probleem. Als er slimme meters aanwezig zijn, doen we dat ook.

Geplukte KIP#17
    Er is nog niet door NUON gereageerd
    Goedemorgen,

Op 7 oktober is er een bedrag van € 181,00 afgeschreven. Dit was voor de termijnfactuur die op 26 september is gemaakt. De termijn september dus. Ik zie op de eerste bladzijde op de jaarafrekening van 8 oktober de termijn september bij de andere termijnbedragen staan. In het oranje. Dat was ook de laatste termijnfactuur die in rekening is gebracht.

Geplukte KIP#17
    Dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik wil weten waar de betaling van 7 oktober is gespecificeerd. Staat die op de eindafrekening(dus niet) of op de jaarafrekening?
    In een vorig antwoord schreef U dat de termijn september (in oranje) sloeg op augustus.Vandaar dat ik herhaaldelijk val over het benoemen van de termijnbedragen. R.Jongedijk
    Geplukte KIP#17
    Nog steeds geel duidelijk antwoord !
    NUON
    De betaling van 7 oktober staat op de jaarnota gespecificeerd als (sep 2019). In de periode 18 september 2018-17 september 2019 is er 3 x €174.00 afgeschreven en 9 x €181.00 = € 2.151,00

Geplukte KIP#17
    Als ik op de jaarnota kijk,zie ik dat de eerste termijn die okt heet slaat op de voorgaande maand september. Toen liep mijn jaarcontract (nog)niet.Als ik verder terugga waarbij het jaarcontract elk jaar van 1 november t/m 31 oktober liep en een aantal jaren geleden anderhalve maand voordat het contract begon een maantermijn geincasseerd is die sloeg op de maand september ervoor. als ik zo redeneer betaal ik dus een termijn anderhalve maand voordat het contract begint te lopen. Binnen jullie dus bij nieuwe klanten al anderhalve maand te incasseren voor dat het contract ingaat? Dit geloof ik niet. Trouwens ik geloof ook niet dat bij jullie bij een nieuwe klant de eerste maand van een contract niet geincasseerd wordt en dat jullie pas de tweede maand de eerste incasso doen over de eerste maand. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg hiermee ben en blijf van mening dat bij mijn nota's ergens een maandtermijn zoek is.
    NUON
    U gaf in het bericht van 11 december het volgende aan: "n een vorig antwoord schreef U dat de termijn september (in oranje) sloeg op augustus." Waar heeft u dat gelezen? Want dat is niet wat ik zeg. Als er op de jaarafrekening een termijn september staat, dat slaat dat op de termijn september.

U geeft in het bericht van gisteren een soortgelijk iets aan. "Als ik op de jaarnota kijk,zie ik dat de eerste termijn die okt heet slaat op de voorgaande maand september." Dat staat daar niet. De termijn die u daar ziet, is de termijn wat het op slaat. Als u daar oktober ziet, dan slaat dat op oktober. U ziet niet op onze jaarafrekeningen dat een termijn oktober op de maand september slaat. Dat is niet het geval.

Geplukte KIP#17
    Ik reageer nog een keer en dan laat ik het erbij. U vraagt mij waar ik dat gelezen heb dat de termijn die jullie okt noemen op de maand ervoor slaat.
    Nu dat lees ik op het bankafschrift. De eerste termijn okt (jaarnota) staat op het bankafschrift genoemd als termijn september. Het schijnt dat jullie het niet willen snappen en ik zet er nu een punt achter. Ik zal nooit meer bij de NUON terugkomen en zal iedereen adviseren hetzelfde te doen,want mijn nieuwe leverancier doet het wel goed.

Geplukte KIP#17
Dat ik de laatste termijn terugkrijg die niet op de eindafrekening staat.

Ook een klacht indienen over Vattenfall?