Klacht NUON: Schandalig hoge energierekening na aflopen vaste energiecontract Nuon / Vattenfall.

Voor mijn energie jaarafrekening moet ik bijna 2400 euro extra betalen, terwijl mijn verbruik ongeveer vergelijkbaar is met het jaar daarvoor. Ik gebruik redelijk wat elektriciteit/gas ivm zakelijk verbruik voor een cafetaria. Blijkt dat mijn vaste energiecontract vorig jaar is afgelopen (was slechts 1 jaar contract) en dat deze is omgezet naar een variabel contract. Helaas heb ik geen waarschuwing gekregen van Nuon / Vattenfall vorig jaar en heb ik hier zelf ook niet op gelet. Telefonisch contact met Vattenfall helpt mij helaas niet verder. Ik stelde voor om een nieuw contract af te sluiten, en dat deze energietarieven met terugwerkende kracht ook geldt voor het afgelopen jaar. Helaas gaat Vattenfall hiermee niet akkoord. Ze geven aan dat het mijn eigen schuld is en dat ik de forse rekening gewoon moet betalen. Verder zouden ze vorig jaar wel een mail hebben verstuurd (die ik niet zie in mijn mailbox) en blijft het mijn eigen verantwoordelijkheid omdat ik bij het afsluiten van het contract wist wanneer deze zou aflopen.

Ongelofelijk dat de tarieven zoveel verschillen tussen een vast contract en variabele tarieven, dit betekent dat ik voor hetzelfde verbruik iedere maand 200 euro extra moet bijbetalen. Dit in combinatie met dat ik niet op de hoogte ben gebracht door Vattenfall dat mijn vaste energiecontract is geëindigd, vind ik dit schandalig en voelt het alsof ik word bedrogen. Alsof ze hopen dat mensen niet merken dat hun vaste energiecontract is geëindigd en dan is het kassa voor Vattenfall.

Nieuw energiecontract opstellen, waarbij de nieuwe energietarieven ook gelden met terugwerkende kracht voor het afgelopen jaar.

Geachte heer/mevrouw Xia,

Ik zag uw klacht en geef graag mijn reactie.

Wanneer u een contract met ons afsluit, sturen wij een bevestiging. Hierin staat onder andere wanneer een contract start en eindigt. Tegen het einde van het contract sturen wij u een nieuw aanbod. Daarnaast sturen wij u een bericht waarin wij aangeven dat uw contract na de eindigingsdatum wordt aangepast. Naar aanleiding van deze berichten vinden wij dat wij u voldoende van uw contract wijziging op de hoogte hebben gebracht. U heeft niet op deze berichten gereageerd. Het is wat kort door de bocht door te stellen dat wij hopen dat u het verschil in het contract niet opmerkt. Wij zijn namelijk meer gebaat bij een tevreden klant die ten allen tijde weet hoe zijn of haar contract ervoor staat.

U geeft aan dat uw verbruik vergelijkbaar was met de verbruiksperiode daarvoor. U heeft op de laatste jaarafrekening ongeveer 5400 kwh en 110m³ meer verbruikt. Dit en de gewijzigde overheidsheffingen zijn de reden van de hogere verbruikskosten op de laatste jaarafrekening.

Wij gaan niet in op uw voorstel om een nieuw contract met terugwerkende kracht in te stellen. Wij staan natuurlijk wel altijd klaar om een goed aanbod voor u uit te zoeken.

Eugene
    Vattenfall
    Geachte heer/mevrouw Xia,

Ik zag uw klacht en geef graag mijn reactie.

Eugene
    Vattenfall
    Beste Eugene,
    De berichten die u noemt, heb ik niet ontvangen. Dus ik heb geen nieuw aanbod ontvangen en ook niet dat mijn contract wordt aangepast.

Verder heb ik dit jaar verbruikt volgens de jaarafrekening:
    - 37936 kWh elektriciteit (=1594 kWh extra tov vorig jaar) en
    - 3302 m3 gas (=78 m3 extra verbruikt tov vorig jaar).
    Hallo mevrouw, meneer,

Op uw afrekening van 2018 staat 32.504 kWh en 3.183 m3.
    Op de afrekening van 2019 is dat 37.936 kWh en 3.301 m3.

Wanneer u niets hebt ontvangen of in Mijn Vattenfall hebt gezien, doen we u graag alsnog nu een aanbod. Wilt u aangeven of u kiest voor een 1, 3 of 5 jarig contract? En of duurzaam belangrijk voor u is.

Groet, Pauline

Ook een klacht indienen over NUON?