Klacht NVM: Legaal bestolen door makelaar en klant.

# 319813
M. Remmelzwaal

Nooyens nvm makelaars te Boxtel bieden een huis te koop aan, we gaan bezichtigen en doen een bod ter hoogte vd vraagprijs. De verkopende partij wilde er 1 nachtje over slapen en de volgende ochtend belde de makelaar dat het huis aan ons verkocht was, klip en kaar. De papieren zouden worden opgemaakt , wij wachtten netjes af en 3 dagen later belde de zgn makalaar dat er een hoger bod was en wij nu meer geld moesten bieden, ik zei dat het huis al aan ons was verkocht . Makelaar zei dat er nog geen schriftelijk bewijs was en dat is dus geen overeenkomst, ook nvm bevestigde dat.Wat een waanzin Hij zei zelfs , ik werk voor de opdrachtgever , en wil zo veel mogelijk geld, kan hij beter een bank overvallen zei ik nog.

Moet aan de kaak gesteld worden door hoger hand

NVM
    Een koop is pas rechtsgeldig gesloten als er aan het schriftelijkheidvereiste is voldaan. Dat wil zeggen dat de handtekeningen van beide partijen op de koopovereenkomst staan. Tot hieraan is voldaan is er nog geen koop gesloten en mogen er nog biedingen ontvangen worden en staat het de verkoper vrij om hier mee akkoord te gaan. In onderstaande blog welke ook te vinden is op de website van de NVM wordt het nogmaals uitgelegd.

Mondeling akkoord en nieuw bod van andere gegadigde, wat is de rol van de makelaar daarbij?

In een vorige blog is ingegaan op het schriftelijkheidsvereiste en op de vraag wanneer koper en verkoper nu daadwerkelijk een koopovereenkomst hebben gesloten. Uit deze blog kwam naar voren dat het, na een bereikte mondelinge overeenstemming, kan gebeuren dat koper afhaakt of dat verkoper ingaat op een nieuw voorstel van een andere potentiële koper.

In een drukke markt komt het nogal eens voor dat na het bereiken van een mondelinge overeenstemming met een partij er door een andere gegadigde een (hoger) bod wordt neergelegd. Consumenten geven vaak aan het niet juist te vinden dat een verkopende makelaar met dat andere bod aan de slag gaat. In de praktijk blijkt dat ook makelaars deze situatie als lastig ervaren.

De rol van de verkopende makelaar op het moment dat hij een nieuw (hoger) bod krijgt en er nog niet is getekend met de eerste gegadigde is hier van belang. Wat moet de verkopende makelaar met dit nieuwe bod doen? De verkoopmakelaar dient allereerst het belang van de verkoper te behartigen. Verder moet hij niet alleen richting zijn verkoper duidelijk zijn, maar ook richting koper. Op basis van de opdracht met de verkoper moet de makelaar daarom in ieder geval het bod bij zijn opdrachtgever voorleggen en hem uitleggen dat deze daar op drie manieren op kan reageren.

Verkoper kan ervoor kiezen om een schriftelijke koopovereenkomst aan te gaan met de eerste gegadigde. Daarnaast kan verkoper ervoor kiezen om beide geïnteresseerden een uiterst voorstel te laten uitbrengen. Tot slot kan de verkoper besluiten aan de tweede kandidaat te verkopen zonder de eerste kandidaat de mogelijkheid te geven om een laatste voorstel te laten doen. Deze drie opties zijn naar voren gekomen in een tussenbeslissing van een uitspraak van de Centrale Raad van Toezicht NVM.

Goede voorlichting kan helpen om teleurstelling of onbegrip te voorkomen. De verkoopmakelaar kan uitleg geven over het schriftelijkheidsvereiste aan koper en verkoper, maar ook een aankoopmakelaar kan een koper helderheid geven over de positie van partijen.

Zoals de makelaar zelf aangeeft, is zijn dienstverlening gericht op zijn opdrachtgever en is het zijn taak om de woning zo goed mogelijk te verkopen.
    M. Remmelzwaal
    Wat een belachelijke poppenkast is dit , u verkoopt een woning en aanvaard een bod , dus
    is er sprake van een overeenkomst . U had moeten zeggen dat het bod NIET aanvaard was en u wilde wachten op een hoger bod , dat wilde u echter niet omdat u het bod aanvaardde en de koop gesloten was. Nu draait en wurmt u om onder de afspraken uit te komen met een kletsverhaal , zo kan ik ook huizen verkopen . Zijn dienstverlening is het huis zo goed mogelijk te verkopen maar dat had hij al gedaan , gedane zaken nemen geen keer . Het is te gek voor woorden dat dit kan , een deal is gesloten en daarmee uit .
    M. Remmelzwaal
    En dan nog iets , de verkoper had meerdere kijkers en wij waren de tweede , wij hebben het huis gekocht en vervolgens is de makelaar vrolijk doorgegaan met bezichtigen , hij wist dus dat hij de vraagprijs binnen had en een overeenkomst had maar nu kon hij nog lekker de boel uitpanden . Wat een belachelijke poppenkast , en de NVM dekt de boel af omdat de wet zegt "het moet op papier staan". Zo kan ik ook zgn zaken doen , als je uitsluitend in het belang van je client werkt wil dat niet zeggen dat je de boel mag flessen , je gaat toch ook geen bank beroven voor je client!