Opgelost door NZID: Onterecht gevorderde incassokosten

content Opgelost
vader2018

Netpoint Factoring BV heeft ons een rekening per mail gestuurd, maar deze zijn nooit ontvangen. Voorheen gingen rekeningen naar de zorgverzekering, dus we verwachtten geen rekeningen. Na telefonisch contact met Netpoint bleek, dat zij de facuur plus herinnering naar een onjuist e-mail adres hebben gestuurd. De laatste herinnering komt dan opeens wel per post. Bij terugkomst van vakanttie heb ik direct gebeld en gezegd dat ik het factuurbedrag zou betalen, zonder kosten. Dat is ook gebeurd. Vervolgens een brief ontvangen van NZID met sommatie voor betaling. Hoofdsom 39,38 (al betaald aan Netpoint) en 40,00 incassokosten en 0,50 rente (!). De incassokosten staan in geen verhouding tot het factuurbedrag. Telefonisch contact gehad, maar onaangenaam bejegend. Het is op een of andere manier mijn verantwoordelijkheid dat Netpoint een fout mailadres gebruikt. Men blijft bij de vordering.

Kwijtschelding van de incassokosten.

NZID
    Geachte heer/mevrouw Loof,

Uit onze gegevens blijkt dat het niet om een foutief e-mailadres gaat maar om een oud e-mailadres dat u niet meer gebruikt. Het wijzigen hiervan valt wettelijk inderdaad onder uw verantwoordelijkheid.
    U heeft de hoofdsom van € 39,38 aan Netpoint Factoring betaald. Dit is door onze opdrachtgever zojuist bevestigd. U betaalt wel buiten het gestelde termijn van Netpoint Factoring.
    Op het moment dat u de laatste herinnering ontvangt, heeft u nog vijf werkdagen de tijd om de hoofdsom + € 13,50 administratiekosten te betalen of om contact op te nemen met Netpoint Factoring. U geeft zelf aan dat u de laatste herinnering wel heeft ontvangen. Pas een week na het verstrijken van de laatste vijf werkdagen wordt de declaratie door Netpoint Factoring aan NZID overgedragen.
    Uw betaling is op vrijdag 22-06-2018 door Netpoint Factoring ontvangen. Dat is precies op de dag van overdracht. Omdat u buiten het gestelde termijn betaalt, kan het voorkomen dat het dossier alsnog wordt overgedragen omdat uw betaling van vrijdag pas op maandag administratief kan worden verwerkt.
    Wij hebben, in opdracht van Netpoint Factoring, het dossier gesloten omdat u heeft betaald voordat u onze 1e sommatie heeft ontvangen. U hoeft dus geen incassokosten te betalen.

Wij adviseren u wel om regelmatig uw gegevens te laten controleren bij de zorgverlener.
    NZID

vader2018
Vlotte afwikkeling. Wel jammer dat de verantwoordelijkheid bij mij wordt gelaten. Het is onmogelijk om iedereen die een mailadres heeft van een wijziging op de hoogte te stellen. dat lukt niemand. Zeker niet als er nooit mailcontact is geweest met de zorgverlener. Uiteindelijk toch tevreden. Bedankt.

Ook een klacht indienen over NZID?