Klacht OHRA: ORHA wil niet uitkeren bij risico aansprakelijkheid

MSG

Op 5-11-2018 heeft ons veulen flinke verwondingen opgelopen door toedoen van pony J. bij ons in de kudde. Ons veulen is dusdanig opgejaagd en daarbij getrapt door pony J. dat hij erge huid- en peesletsel op heeft gelopen. Hiervan is een getuigen verklaring aanwezig.
De wond moest gehecht worde, in het verband en een behandeling van medicatie en lasertherapie was nodig voor genezing. Op 28-12-2018 heeft hij zijn laatste behandeling gehad, waarna de wond gesloten is.

Pony J. stond in pension, waarbij de paarden bij elkaar staan, allemaal in één en dezelfde weide. Ze staan 24/7 buiten, met beschikking tot een schuilstal. Het betreft niet altijd een vaste kudde, dit was bij eigenaar bekend. Paarden worden in kudde verband gehouden in de wei, i.i.g. wel in deze weide, en ook dit wist de eigenaar voordat hij met zijn pony in pension kwam staan. Er komen altijd bijt of trapwonden voor in een kudde. Alleen in dit geval is ons veulen ernstig gewond geraakt.

Iedere paarden eigenaar heeft de verantwoordelijkheid voor zijn eigen pony, hiervoor heeft de eigenaar een stallingscontract ondertekend bij aanvang van de stalling. Hierin staat dat de eigenaar zelf verantwoordelijk is voor de schade die zijn pony aan derde veroorzaakt. Voor zowel aan materialen als aan andere paarden binnen de kudde.

ORHA geeft aan dat dit ongeval niet onder aansprakelijkheid valt van de eigenaar en hij hierin niet aansprakelijk gesteld kan worden. ORHA verwijst naar artikel 6:101 van het Burgerlijk Wetboek, en benoemd dat we dit hadden kunnen voorkomen. Echter hebben wij niks aan dit ongeval kunnen doen. We hebben gehandeld zoals elke ander stal- en/of paarden eigenaar dat zou doen.
De eigenaar heeft vooraf niet te kennen gegeven dat zijn pony J. niet met veulens samen kon staan. In een normale situatie worden veulens zonder problemen met andere ponys gezet, wat we ook zien in de praktijk. Hierin hebben we altijd goed gehandeld.
Volgens de wet zou dit ongeval wel binnen de risico aansprakelijkheid vallen. In artikel 6.179 van het burgerlijk wetboek staat dit beschreven. Hierin wordt dus beschreven dat deze kosten wel onder de risico aansprakelijkheid valt en gedekt zouden moeten worden.

Op de manier hoe ORHA ermee om gaat, kan er altijd gezegd worden dat degene van de tegenpartij altijd eigen schuld/risico heeft, maar dit is niet waarvoor een risico aansprakelijkheid is. Op deze manier wordt er door ORHA geprobeerd om onder de kosten uit te komen die wij hebben gemaakt.

Wij hebben contact gehad met diverse advocaten als verzekeringsagenten, welke alle beamen dat wij in ons recht staan. De schade wordt wel degelijk toegerekend aan de tegenpartij, die zelf verantwoordelijk is voor de daden van zijn pony J., wat valt onder risico aansprakelijkheid.
Helaas zouden de kosten aardig oplopen wanneer we een advocaat inschakelen, waarvan dan niet zeker is of we deze kosten ook kunnen verhalen op de tegenpartij.

We hebben flinke kosten gemaakt om hem te behandelen. Daarnaast is er nog niet eens gesproken over blijvend zichtbaar letsel die hij heeft opgelopen.

Wij hopen via deze weg, dat ORHA zal erkennen dat betreffende eigenaar wel degelijk aansprakelijk is en daarmee onze gemaakte kosten zullen vergoeden.

MSG
    Jammer dat ORHA NIKS van zich laat horen...
    MSG
    Hoe is het mogelijk dat jullie aangeven de kosten niet op de aansprakelijkheidsverzekering van jullie klant kunnen vergoeden terwijl de wet anders zegt. Daarnaast geven diverse advocaten aan, van verschillende advocatenbureau’s, en verzekeringsagenten, die alleen geen belang hebben dat wij deze kosten vergoed krijgen, dat er wel degelijk door de tegenpartij (ORHA) uitgekeerd dient te worden...
    MSG
    Wij eisen dan ook dat jullie met een oplossing komen.
    Beste ORHA,
    Jammer genoeg hebbdn we nog geen oplossing van jullie mogen vernemen.
    Wij verwachten dat jullie met een oplossing komen!
    MSG
    We verwachtennog steeds dat ORHA met een oplossing komt. Wij zijn niet voor de volledige 100% aansprakelijk voor de schade aan onze pony door toedoen van een andere pony!
    MSG
    Beste ORHA, we hebben helaas nog steeds geen oplossing mogen horen vanuit jullie kant. We zijn nog steeds dezelfde persoon, die de schade melding hebben gedaan. Wij zijn niet 100% aansprakelijk voor wat er is gebeurd. Wij hebben het veulen in de weide gezet, maar het is de pony van de tegenpartij die ons veulen heeft aangevallen en verwond heeft. We verwachten dat jullie het netjes oplossen een hierbij ook een deel van schuld bekennen en ons tegemoet komen in de kosten van de dierenarts en behandeling.

Ook een klacht indienen over OHRA?