Klacht Oxfam Novib: Collectant laat aanbellen

DennistheMenace

Laat aanbellen, kleine kinderen weer wakker. Collectant om 20:30 nog bij iedereen aan de deur terwijl het al donker is.

Nadat het donker is mag er niet meer aangebeld worden. Sowieso na 20:00 is dat heel vervelend voor mensen met kleine kinderen.
Hey goed verhaal Lotte (nou niet echt) Heb je dat zelf bedacht of is dit een standaard riedeltje wat je opdreunt? Een betere wereld begint uiteindelijk met op zijn minst kindertjes te laten slapen. Alle andere collecte instanties hebben het fatsoen om rond schappelijke tijden rond te gaan. Jullie zijn de enige die nog zo laat gaan aanbellen. Is dat nou echt nodig? Geeft dan bijvoorbeeld instructies om na 20:00 op het raam te kloppen. Schermen met het mag tot zo laat want het staat in document X is wel erg kort door de bocht. Dat is geen vrijbrief, het is alleen maar om een legaal tijdframe te hebben. En hoe kan een collectant zien of wij een sticker hebben of niet als het buiten al donker is? Hoe kan iemand zien of de collectant legaal is in het donker. Niemand vind het prettig als er savonds nog wordt aangebeld zeker als het al donker buiten is. En zeker als hun kleine kinderen al liggen te slapen! Nee Oxfam Novib, het deugt van geen kant wat jullie doen.

DennistheMenace
    Oxfam Novib
    Beste heer of mevrouw Schild,
    Bedankt voor uw bericht. Wij stellen het enorm op prijs dat u de moeite heeft genomen om ons uw gevoel en beweegredenen rondom onze organisatie en het bezoek van onze collega bij u onlangs kenbaar te maken. Ik wil hier graag op reageren.

Wij hebben ons tot doel gesteld dat armoede helemaal de wereld uit moet omdat er genoeg is voor iedereen. Onze acties zijn er op gericht om iedereen die ons een warm hart toedraagt te enthousiasmeren voor ons werk. Daarnaast spreken wij politiek en bedrijfsleven aan om ook hierin hun verantwoordelijkheid te nemen via onze beleidscampagnes.

Wij kunnen ons echter voorstellen dat onze mensen niet altijd gelegen komen, dat respecteren we uiteraard. Toch is het werven van donateurs huis aan huis en op straat een uitstekende methode gebleken om donateurs te werven. De afgelopen jaren zijn vele tientallen duizenden mensen donateur van Oxfam Novib geworden. Helaas is het nog altijd noodzakelijk om actief te werven en melden mensen zich hoogst zelden spontaan aan als donateur.

Wij werven conform de Fieldmarketing code van de Reclame Code Commissie. In deze code staat bij artikel 7 omschreven hoe laat wij uiterlijk mogen aanbellen.

Op werkdagen is dit van 09.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdagen van 10.00 uur tot 20.00 uur. De code is niet alleen ondertekend door goede doelen maar ook door commerciële partijen (o.a. energiemaatschappijen, kranten en dagbladen en wervingsbureaus). Desalniettemin is het voor u onprettig dat u dit gevoel ervaart. Indien onze wervers zich niet aan de code hebben gehouden en/of ze hebben uw 'Bel-niet-aan-sticker' genegeerd, dan horen wij dit graag.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wacht uw eventuele reactie af.

Lotte Veldman

Ook een klacht indienen over Oxfam Novib?