Klacht Oxfam Novib: Klant onvriendelijk gedrag

Arjen

1. Geen afzegging na sollicitatie maar algemeen bericht dat als ik na 6 weken niets gehoord heb er geen interesse is.
2. Als ik specifieke medewerker bel, maar deze niet opneemt, adviseert de receptie mij later terug te bellen, terwijl niet bekend is of de medewerker er überhaupt wel is. Ook doorverbinden met collega gebeurt alleen na erg lang aandringen

1. Een mail bij afzegging. Al was het maar een algemene mail.
2. Doorverbinden met collega of secretariaat die weet of betreffende persoon aanwezig is of wanneer deze er wel weer is.

Geachte meneer Schamhart,

Wij vinden het erg jammer om dit te horen. Van onze afdeling HR hebben wij het volgende vernomen.
    Per 1 juli is de afhandeling van sollicitaties gewijzigd. Wanneer u voor 1 juli heeft gesolliciteerd dan had u een automatische mail ontvangen waarin wij aangeven dat alleen contact wordt opgenomen met potentiële kandidaten voor de betreffende functie. Bij de sollicitaties na 1 juli is het mogelijk dat deze nog niet in behandeling is genomen in verband met vakanties van de managers.
    Kunt u aangeven wanneer u de sollicitatie heeft gedaan? U kunt in het geval u na 1 juli heeft gesolliciteerd nogmaals contact met onze afdeling HR opnemen (070-3421713, mw. Nieuwbuurt).

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Afdeling Informatie en Service,
    Lia Smolders

Arjen
    In feite gaat mijn melding over twee klachten.
    1. Uw reactie gaat over mijn klacht over de onpersoonlijke afhandeling na een sollicitatie. Ik ben blij te horen dat de procedure sinds 1 juli is gewijzigd. Mijn twee sollicitaties dateren van voor dat moment.
    2. Er is niet gereageerd op deel twee van mijn klacht.
    Geachte meneer Schamhart,

De werkwijze bij onze receptie is dat u wordt doorverbonden naar de persoon waar u om vraagt en bij geen gehoor gevraagd wordt of u met iemand anders doorverbonden wil worden.
    Wanneer de persoon waar u om heeft gevraagd, tot het secretariaat behoort, dan is er nog de optie om een terugbelverzoek te noteren. De receptie beschikt niet over aanwezigheidslijsten.

Hopende u hiermee volledig te hebben geïnformeerd en uw klacht hiermee volledig te hebben afgehandeld.

Afdeling Informatie en Service,
    Lia Smolders
    1/2
    Geachte mevrouw Smolders,
    Uit uw reactie begrijp ik dat er op zich een begrijpelijke werkwijze is, maar dat deze niet wordt uitgevoerd. Meerdere keren heb ik gebeld waarbij de medewerker die ik wilde spreken niet aanwezig was. Pas na veel aandringen lukte het me om doorverbonden te worden met een collega. Tegen de wens van de receptionist(e) in die mij nadrukkelijk adviseerde later terug te bellen.
    2/2
    Het advies later terug te bellen is licht irritant als bijvoorbeeld blijkt dat de betreffende medewerker in het buitenland verblijft en dus sowieso niet bereikbaar is.
    Werkt Oxfam Novib niet met een elektronische agenda voor iedere medewerker? In dat geval is het immers eenvoudig voor de receptionist(e) om te kijken waar de betreffende medewerker is. Dit is een klantvriendelijker oplossing dan de genoemde (niet-aanwezige) aanwezigheidslijst.
    Groet,

Arjen Schamhart
    Geachte heer Schamhart,

op dit moment is deze werkwijze helaas nog niet mogelijk binnen onze organisatie.
    Wel wil ik u hartelijk bedanken voor uw feedback.

Lotte Veldman
    Oxfam Novib Informatie & Service