Klacht OXXIO: Bizarre tariefsverhoging

JLdalh

Wij hebben een contract met oxxio voor de levering van gas en elektra. Tot september 2022 bedroeg het maandbedrag € 207,00 per maand voor een huishouden van 3 personen. Vorige week werden wij echter verschrikt met het feit dat ons maandbedrag stijgt van € 207,00 naar € 525,00 per maand met het vreemde feit dat wij vorig dusdanig minder hadden verbruikt en €555,00 terugkrijgen.

Een dergelijke stijging is naar onze mening buiten proporties en zeer onredelijk. Het is meer dan 2,5 keer meer.
Eigenlijk vinden wij dit onaanvaardbaar want wij moeten het maar ff ophoesten die 320,00 euro meer.
Is er iets te doen tegen deze bizarre verhoging die het ons onmogelijk maakt om nog iets te kunnen sparen of spontaan iets leuks te gaan doen.
Wij hebben begrip dat er bepaalde invloeden zijn waar men geen vat op heeft maar dit soort verhogingen slaat werkelijk alles dus graag uw spoedige aandacht!
Ook overstappen is geen optie want overige maatschappijen zijn onbereikbaar.

Ik zou graag zien dat oxxio ons maandtarief aanpast naar redelijke normen en verbruik.

OXXIO
    Goedenavond,

Begrijpelijk dat u hier van baalt.

Wij hebben inderdaad uw termijnbedrag proactief verhoogd omdat wij een forse bijbetaling op de jaarnota willen voorkomen. U betaalde eerst €207 en de jaarcheck is tot de conclusie gekomen dat dit niet genoeg is. Er wordt in het nieuwe termijnbedrag rekening gehouden met tarieven die in de toekomst hoger zullen zijn dan nu. Als uw tarieven veranderen voordat uw jaarnota er is, komt uw termijnbedrag niet meer overeen. Ook houdt de jaarcheck rekening met de btw die in januari weer van 9 procent naar 21 procent gaat, ook dan zullen uw tarieven dus weer verhoogd worden. Het kan zijn dat de overheid in het nieuwe jaar nieuwe maatregelen neemt met betrekking tot bijvoorbeeld het verlagen van de energiebelasting. Dit is echter nog niet zeker en is daarom ook nog niet meegenomen in de berekening. Het is momenteel erg moeilijk inschatten, dus het blijft een indicatie en kan nog wijzigen.

Wij geven u wel de gelegenheid om het termijnbedrag met %20 te verlagen in de app.
    Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Hartelijke groet,
    Ashley Oxxio Webcare
    JLdalh
    Wij zijn van mening dat oxxio het nieuwe maandbedrag moet bepalen en niet met percentages. Wij willen graag een nieuw maandbedrag horen dat enigszins in verhouding staat tot het oude bedrag dus een verlaging van 20% is te weinig en wij uitkomen op een maandbedrag dat in ieder geval ruim beneden de €400 uitkomt. Succes 6 en ik hoor graag met spoed van u.
    Mvg J. En L. Dalhuisen
    OXXIO
    Goedemiddag,

Het nieuwe termijnbedrag is gebaseerd op de nieuwe tarieven en het verbruik van het afgelopen jaar.

Oxxio heeft de zorgplicht dat klanten een passend termijnbedrag betalen. Juist om bijbetaling op je jaarnota te voorkomen. Dit is in overleg met andere energiebedrijven en de Consumentenautoriteit (ACM) afgesproken. U kunt het termijnbedrag zelf wel met 20% verlagen in de Oxxio app of online in Mijn Oxxio. Houd er dan wel rekening mee dat de kans groot is dat u moet bijbetalen op de jaarnota.

Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Hartelijke groet,
    Mitchel, Oxxio Crew Member

Is dit jouw klacht? Log dan in om te reageren

Ook een klacht indienen over OXXIO?