Klacht OXXIO: Energielevering (en zogenaamde besparing) verkocht als doortrapte marketing actie.

Ed

Naar aanleiding van een eerdere klacht (https://www.klachtenkompas.nl/oxxio/dwaling-misleiding-en-het-niet-volgen-van-wettelijke-bepalingen-kortom-malafide-praktijken) welke Oxxio duidelijk probeert af te doen als onwaar en niet mogelijk kunnen we stellen dat Oxxio gezien de grote hoeveelheid klachten en de slechte afhandeling hiervan kostte wat het kost geld probeert te verdienen d.m.v. een slinks en doortrapt opgestelde marketingactie. Het lijkt allemaal heel leuk, maar niks is minder waar. Als je hier vervolgens achter komt en hier over valt dan lachen ze je uit en zit je er lekker aan vast.

Om nog even inhoudelijk in te gaan om het gehele probleem.
De verkopers die voor Oxxio werken vertellen niet de gehele waarheid of zelfs leugens en dit noemt men dwaling. Dit zijn praktijken die niet zijn toegestaan bij het verkopen van een product of dienst.
Oxxio refereert vervolgens aan het tekenen van een contract. Dit is gebeurd op een Ipad waarbij op dat moment niet alle gegevens zichtbaar zijn. Ook is er nooit een kopie van het contract ontvangen. Ik zou een email ontvangen, dit is echter nooit gebeurd. Er zou ook gebeld worden, ook dit is nooit gebeurd. Pas toen ik hier in een veel later stadium om vroeg naar aanleiding van de ontstane problemen werd mij deze toegestuurd. Daarnaast was dit digitaal, wie zegt er dat dit achteraf niet gewoon is aangepast. En al had het een papier geweest, als iemand aan je deur staat en je na veel uitleg een papier laat tekenen ga je er vanuit dat dit overeenkomt met het verhaal, je leest het dus vluchtig door en natuurlijk lijkt het dan overeen te komen. Alleen blijkt dit later dus niet zo te zijn.

Oxxio spreekt verder over een welkomstpakket. Hier werden echter (bewust) geen tarieven in gecommuniceerd, hierdoor bleek het voor mij nog steeds niet duidelijk wat ik nou daadwerkelijk ging betalen en resulteerde ook dit niet in een annulering.

Toen ik echter de rekening ontving kwam er naar voren wat de daadwerkelijke kosten waren en deze kwamen geenszins overeen met de kosten zoals tot twee maal toe voorgerekend door de verkoper welke ik op zijn hart heb gedrukt compleet open te zijn en alle addertjes onder het gras naar voren te brengen.

Bij het aanbrengen van deze problemen neemt Oxxio de situatie niet serieus, ze geven enkel aan hier melding van te maken (ondertussen gaan deze verkopers gewoon door getuige mijn eigen ervaringen op straat, als je ze hier op aanspreekt reageren ze zelfs zeer agressief) en verder zit je er gewoon aan vast en heb je pech want je bent te laat met het opmerken. Dat is achteraf niet zo gek, er is namelijk een heel rookgordijn opgetrokken van het begin tot aan het moment dat je niet meer terug kan.
Oxxio erkent het probleem in een van haar emails, maar omdat ik niet wist dat ik werd besodemietert en daardoor dus niet de informatie had en niet binnen 14 dagen heb geannuleerd kunnen ze niets doen. Wat een grap.

Dit alles lijkt Oxxio dan ook bewust zo te doen en de reacties die men vervolgens geeft slaan kant nog wal. Oxxio probeert heel duidelijk d.m.v. dwaling klanten binnen te halen en als men deze dan binnen heeft en de waarheid komt naar voren probeert Oxxio d.m.v. praktijken als onze neus bloed, intimidatie en leugens de zaak af te doen als het is je eigen schuld dus pech en wij kunnen verder niets meer doen.

Ik kies er vervolgens voor om direct weg te gaan. Uiteraard claim ik wel mijn premium, deze heb ik namelijk wel eerlijk verdient. (Om dit stukje dan ook uit te sluiten van de discussie zal ik het bedrag dat in rekening gebracht mag worden voor een premium zoals vastgesteld door de NMa alsnog betalen. Dit betekend dat ik aan mijn verplichtingen heb voldaan, hoewel ik eigenlijk vindt dat dit een vergoeding had moeten zijn voor de ellende welke Oxxio heeft veroorzaakt.) Oxxio probeert dit als argument te gebruiken, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Om verder te gaan. Bij de eindafrekening blijkt Oxxio weer te proberen de boel te belazeren, zij houden zich niet aan de bepalingen voor deze vergoedingen zoals vastgesteld door de NMa. Ik heb dan ook aangegeven deze rekening niet te betalen.
Oxxio verwijst zelfs in een e-mail naar een site waar duidelijk staat hoe het werkt, evengoed houd Oxxio zich hier niet aan. Daardoor kan ik deze rekening negeren nadat ik heb aangegeven dat het niet klopt. En aangezien we nu buiten de 6 weken zitten kan Oxxio niks meer doen.
Op deze manier slaan we oxxio zelf om de oren met termijnen en zogenaamde afspraken.

Oxxio werkt dus niet mee, maar berekend wel 40 euro aanmaningskosten ondertussen om de druk op te voeren. Zij gaan ervan uit dat veel mensen dan alsnog betalen.
(vandaag, woensdag 19-11 voert oxxio zonder pardon de druk nog meer op door een automatisch systeem te laten bellen dat ik nu toch echt moet gaan betalen gevolgd door een smsje)

Ik heb hier diverse e-mails over verstuurd waar Oxxio slechts een gedeelte van heeft beantwoord. Oxxio geeft aan wel alle e-mails te hebben beantwoord, dit is per definitie niet waar. (Oxxio spreekt over 5 e-mails, ik heb er welgeteld 12 verstuurd.)

Oxxio geeft aan in de vorige klacht een e-mail naar aanleiding hiervan te hebben gestuurd, dit is niet waar.

Oxxio geeft aan zich te houden aan de Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders van de ACM, dit is niet waar.

Oxxio is een bedrijf dat ernstig misbruik maakt van een product waar nog niet zo lang geleden de overheid voor verantwoordelijk was d.m.v. een doortrapte en bewust onduidelijk opgezette, maar in eerste instantie interessant ogende actie. Niets is dus minder waar.

Oxxio zou naar aanleiding van alle klachten en tevens die van mij geen vergunning meer mogen hebben voor het doen van zaken op deze markt. Zaken doen op deze manier moet hard worden bestraft.

Sterker nog, de manier waarop Oxxio zaken doet zou moeten betekenen dat de verantwoordelijke personen nooit ergens meer zaken mogen doen in geen enkele markt.

Oxxio moet in het geheel stoppen met al haar activiteiten en haar vergunning inleveren.

OXXIO
    Beste Ed,We verwijzen jou naar ons antwoord, op je vorige bericht met klacht ID: 83416.Met vriendelijke groet,Taoufik
    Oxxio Nederland
    Ed
    Jullie zijn boeven, schandalig en walgelijk hoe jullie hier mee omgaan. Ik heb inmiddels betaald waarvan ik vind dat ik het jullie enigszins verschuldigd ben. Geld moet je verdienen en niet op een slinkse wijze iemand afhandig maken en er dan nog over doordrammen ook. Het is oorlog nu.
    De rest kunnen jullie halen in de rechtzaal.
    Gelukkig heb jullie mij gewezen op een aantal zaken waar ik zelf nog niet eens aan toe gekomen was en nog mooier ik heb vorige werk een ex oxxioverkoper ontmoet.
    OXXIO
    Beste Ed,Het spijt ons je niet anders te kunnen berichten.Met vriendelijke groet,Taoufik
    Oxxio Nederland bv
    Ed
    Het spijt jullie helemaal niet. Jullie willen geen oplossing bieden dus van spijt is geen sprake. Jullie zijn DE smet op de energiemarkt.

Ed

Ook een klacht indienen over OXXIO?