Klacht OXXIO: Hoge eindafrekening

Hans1960

Onlangs overgestapt van Oxxio naar Essent. Zij vertelden mij dat ik beduidend lager uit zou zijn bij hun. Ik betaalde bij Oxxio maandelijks €71,- en bij Essent werd dat €60,-. Een tijdje later werd er ineens €685,93 door Oxxio van mijn rekening afgeschreven. Ik heb dat bedrag gelijk terug laten storten. Toen kreeg ik een brief van Oxxio of ik dat bedrag wil betalen, zonder enige specificatie waaruit blijkt hoe dat bedrag is opgebouwd. Nu is het bedrag nog verhoogd met aanmaningskosten en wordt er gedreigd met afsluiten (kan dat als je al bent overgestapt?). Een maand nadat ik voor Oxxio koos, werden er klanten gelokt met een tablet. Daar viste ik dus net naast. Vervolgens betaal ik jarenlang blijkbaar teveel en dan moet ik nu ook nog een belachelijk hoge boete betalen omdat ik waarschijnlijk midden in een contract overstap. En waarom heeft Essent me daar niet op gewezen? Ze vergoeden wel een boete, maar maximaal €150,-.

Een gespecificeerde schappelijke eindafrekening.

OXXIO
    Beste heer Van der Zijden,

Hartelijk bedankt voor het kenbaar maken van je klacht. Ik begrijp dat je geschrokken bent van het bij te betalen. Uiteraard geef ik graag meer uitleg.

Ik stel graag voorop dat het absoluut niet onze intentie is geweest je de stuipen op het lijf te jagen. Bij een overstap wordt er echter, logischerwijs, een eindnota gemaakt met daarop je eindstanden. We rekenen je op deze eindnota dus af op je verbruik, afgezet tegen de termijnbedragen die je betaald hebt. Helaas bleek het termijnbedrag te laag vastgesteld met als gevolg deze bijbetaling. Beter gezegd: je verbruik was meer dan wij ingeschat hadden.

We hebben de specificatie wel naar je postadres gestuurd. Vervelend om te lezen dat je deze klaarblijkelijk niet hebt ontvangen. Ik begrijp dan ook dat je het bedrag in eerste instantie gestorneerd hebt. Voor de zekerheid stuur ik je de specificatie nogmaals toe per e-mail. Heb je dan wel even je mailadres voor mij? Verder is het wel een feit dat het bedrag voldaan dient te worden. Het is immers ook verbruikt. Als het te hoog is om in 1 keer te voldoen, bestaat de mogelijkheid een regeling te treffen. Als je hiervan gebruik wilt maken, verneem ik dat graag.

Adriaan, Oxxio Webcare
    Hans1960
    Hallo Adriaan van Oxxio Webcare,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik kan er (nog) niet inhoudelijk op ingaan, vandaar dat ik graag de specificatie per e-mail tegemoet zie. Mijn e-mailadres is:
    hansvanderzijden@kpnmail.nl

Wel vind ik het vreemd dat die hoge rekening louter toe te schrijven is aan een verhoogd energie verbruik van mijn kant. Daar moet meer achter zitten. Maar ik wacht eerst de specificatie af voordat ik eventuele verdere stappen onderneem.

Groet, Hans.
    OXXIO
    Beste heer Van der Zijden,

Ik begrijp dat je eerst meer inzicht wilt hebben. Om die reden wordt de eindnota naar je mailadres gestuurd. Ik reken erop dat dit voor meer duidelijkheid zorgt.

Wel adviseer ik je niet lang te wachten met een eventuele betaling, aangezien we inmiddels in een incassoproces zijn beland.

Hartelijke groet,

Adriaan, Oxxio