Klacht OXXIO: jaarnota is incorrect, laksheid oxxio.

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 521287
Gebruiker
ladyboogschutter
Datum
5 reacties

Details

De klacht

de jaarnota klopt niet, en is veel te hoog, in begin 2019 werd het verbruik geschat, waarnaar ik telefonisch contact opnam met oxxio, we hadden namelijk een slimme meter op ons vorig adres, waarnaar oxxio een afspraak zou maken met de netbeheerder om naar de slimme meter te kijken, en eventueel te vervangen, dit gebeurde pas eind oktober 2019, want of ze waren het vergeten of er ging iets mis bij het maken van de afspraak, in de tussentijd meerdere malen contact gehad, en of ik de meterstanden moest doorgeven, er werd gezegd dat wij een slimme meter hadden en dit niet nodig was, er zou namelijk iemand langskomen om deze na te kijken, ook is er contact geweest over een correctienota waarbij wij 1020.34 euro terug kregen, ik heb nadrukkelijk gevraagd of dit wel klopte, en of er geen onderzoek naar gedaan moest worden, of wij dit moesten bewaren en of terug storten, er werd gezegd dat dit klopte en we dit niet terug hoefden te betalen, nu kwam er opeens een jaarnota van 1823.31 op de mat binnen.....

er zou in totaal in 1 jaar tijd 20802 KWH verbruikt zijn, en in 6 dagen tijd 1604 KWH, dat is 22406 KWH totaal op jaarbasis,

wij hebben 532 euro betaald in 2020 waarna we een eindnota kregen, waarin stond dat wij 188,60 terug kregen, hoe kunnen wij dan in godsnaam 1823.31 euro kosten maken in 1 jaar tijd van 2019 - 2020? daarbij omdat oxxio laks is geweest met het nakijken/vervangen van de slimme meter zijn er ook geen correcte meterstanden opgenomen, wij hebben wel getracht de meterstanden door te geven, maar online werd 0 KWH niet gedoogd, vandaar het telefonische contact.

het KWH verbruik over 2019 is 5.5 keer meer dan wat een gemiddeld 3 huishoudens gezin in een jaar verbruikt, wat wij zijn, dit kan helemaal niet, er zijn fouten gemaakt door oxxio, ook kan het totaal aantal kwh niet kloppen.

De oplossing

graag zie ik kwijtschelding van de jaarnota en een verontschuldiging.

5 reacties

  1. Auteur
    OXXIO
    Datum
    Beste heer of mevrouw,

    Ik kan mij goed voorstellen dat dit rauw op uw dak komt. Ik leg u graag uit hoe de jaarnota tot stand is gekomen.

    De meter was eerder inderdaad defect. U heeft toen telefonisch de 0 stand aan ons doorgegeven. Mijn collega heeft er toen voor gezorgd dat de jaarnota werd gecorrigeerd met de 0 stand. Na de meterwissel kregen we echter van de netbeheerder een stand van 19685 kWh voor de dal stroom door, waardoor het verbruik wat eerder niet was geregistreerd alsnog werd geregistreerd. Daarna zijn de standen uitgelezen van de slimme meter. Op de jaarnota die u in 2021 van ons heeft ontvangen wordt dus niet alleen het verbruik van 2020 in rekening gebracht, maar ook van 2019.

    Als er inderdaad is verteld dat u zich nergens zorgen over hoefde te maken en dat de €1020,34 geheel voor u was wil ik naar namens Oxxio mijn excuses voor aanbieden. Op het moment dat de correctienota was opgemaakt leek dit echter ook inderdaad zo te zijn.

    Helaas kunnen we de nota niet opschorten, aangezien het gaat over verbruik wat u heeft gehad in 2019 en 2020. Wel kunnen we een betalingsregeling treffen over het openstaande bedrag van €1694,71. U kunt zelf aangeven in hoeveel termijnen u dit bedrag zou kunnen voldoen en vanaf welke datum.

    Ik had heel graag ander nieuws gebracht, ook aangezien het bedrag hoog is. Oprechte excuses voor de verwarring omtrent het verbruik.

    Met vriendelijke groet,
    Mitchel, Oxxio Webcare
  2. Auteur
    ladyboogschutter
    Datum
    Complete onzin, de meterstanden zijn ook fysiek doorgegeven, op 4 januari 2019 ontving ik deze email :

    Beste ,
    Bedankt! Wij hebben je meterstanden ontvangen.
    Hiermee kunnen wij je energieverbruik vaststellen en maken we je jaar- of eindnota op.
    Hierop verrekenen we de termijnbedragen die je hebt betaald met je werkelijke energieverbruik.

    Benieuwd wanneer je jouw jaarnota kunt verwachten? Dit kan ongeveer 4 weken duren.
    Contract

    Jouw gegevens
    Aansluitadres:
    Postcode:
    Plaats:
    Stroom: 12253 & 0
    Opnamedatum: 22-12-2018

    er is telefonisch contact opgenomen omdat uiteraard 0 KWH niet kan, jullie wisten hier dus al vanaf het begin vanaf,
    er zou een afspraak via oxxio gemaakt worden met netbeheer, zodat deze ernaar kon kijken,
    we hebben meerdere malen telefonisch contact opgenomen met oxxio omtrent dit, er werdt pas in oktober 2019 daadwerkelijk door
    jullie een afspraak gemaakt met de netbeheerder, ook komen de standen niet overeen,
    de begin stand die de netbeheerder doorgaf is lager dan de beginstand die door werd gegeven door ons,

    Jouw meterstanden zijn erg belangrijk. We gebruiken ze namelijk om uit te rekenen hoeveel energie je hebt verbruikt. We vragen
    je meterstanden op via je slimme meter óf we vragen je om ze aan ons door te geven. In de tabel hieronder zie je per periode je
    verbruik. Dit doen we omdat je tarief tussentijds gewijzigd kan zijn. Bijvoorbeeld door een wijziging van de overheidheffingen.
    Daarnaast laten we je verbruik per tariefsoort zien, zoals daltarief, normaaltarief, gas en teruglevering.
    Verbruik eindstand - beginstand = verschil x factor = verbruik
    Stroom daltarief
    Van 25-12-2019 tot 26-02-2020 19685 1 11788 7897 0.66987 5290 kWh
    Van 26-02-2020 tot 20-12-2020 3231 2 0 3231 1 3231 kWh
    Stroom normaaltarief
    Van 25-12-2019 tot 26-02-2020 0 1 2607 997393 0 0 kWh
    Van 26-02-2020 tot 20-12-2020 2682 2 0 2682 1 2682 kWh
    1 Ontvangen van je netbeheerder
    2 Deze stand is afkomstig van je slimme meter die op afstand is uitgelezen

    wat al aangeeft dat de slimme meter defect was, en er geen correcte meterstanden doorgegeven zijn door de netbeheerder,
    ook is het absurd om maar te denken dat er 5,5 keer zoveel verbruik zo zijn dan gemiddeld in een jaar.
  3. Auteur
    ladyboogschutter
    Datum
    en dat liegen van jullie vind ik ook erg, deze jaarnota is ontvangen op 26 december 2020, zeer zeker niet in 2021,
    ook wordt er doodleuk gezegd door jullie dat er alleen telefonisch de meterstanden zijn doorgegeven en zelfs
    dat jullie alleen geschat hebben in 2019, hierboven valt wel anders te zien, er is meerdere malen contact geweest
    via de telefoon om de meterstanden door te geven, dit hoefde niet volgens de klantenservice
    want er was een slimme meter en de nethbeheerder zou er naar kijken, ook heb ik een contactformulier ingevuld
    en dit was het antwoord :

    ''Bedankt voor het stellen van je vraag via ons contactformulier.

    De standen zijn in 2019 altijd geschat en nooit aan ons doorgegeven op 26-02- 2020
    is er een slimme meter geplaatst en heeft alles weer recht getrokken.
    Dit is de reden dat er zoveel terug betaald moet worden op de jaarnota.''

    er wordt in 1 jaar tijd 20802 KWH gerekent, het gemiddelde KWH per jaar is 4000, twee jaar zou dus ong 8000 KWH zijn,
    je praat hier even over 5 jaar aan KWH.

    Naast de kosten voor stroom, betaal je ook belastingen en toeslagen die de overheid heft op het gebruik van stroom. Deze
    bedragen dragen wij direct af aan de overheid. De overheidheffingen veranderen jaarlijks per 1 januari. Daarom zie je twee
    berekeningen: een over de periode voor en een over de periode na 1 januari. In je contract staan alleen de overheidheffingen die
    op dat moment golden.
    Energiebelasting op levering van stroom aantal x tarief = bedrag
    Energiebelasting stroom 0-10.000 kWh
    Van 25-12-2019 tot 01-01-2020 706 kWh ¤ 0,11934 ¤ 84,25
    Van 01-01-2020 tot 20-12-2020 9158 kWh ¤ 0,11822 ¤ 1.082,64
    Energiebelasting stroom 10.000-50.000 kWh
    Van 25-12-2019 tot 01-01-2020 96 kWh ¤ 0,06458 ¤ 6,20
    Van 01-01-2020 tot 20-12-2020 1243 kWh ¤ 0,06150 ¤ 76,46
    Opslag duurzame energie stroom 0-10.000 kWh
    Van 25-12-2019 tot 01-01-2020 706 kWh ¤ 0,02287 ¤ 16,14
    Van 01-01-2020 tot 20-12-2020 9158 kWh ¤ 0,03303 ¤ 302,53
    Opslag duurzame energie stroom 10.000-50.000 kWh
    Van 25-12-2019 tot 01-01-2020 96 kWh ¤ 0,03364 ¤ 3,23
    Van 01-01-2020 tot 20-12-2020 1243 kWh ¤ 0,04538 ¤ 56,40
    Vermindering energiebelasting
    Van 25-12-2019 tot 01-01-2020 0,019 jaar ¤ 311,62340- ¤ 5,98-
    Van 01-01-2020 tot 20-12-2020 0,967 jaar ¤ 527,17280- ¤ 509,88-
    Totaalbedrag voor overheidsheffingen op stroom ¤ 1.111,99
  4. Auteur
    ladyboogschutter
    Datum
    ik accepteer dit niet, en nee ik ga ook geen betalingsregeling treffen, er zijn trouwens ook gewoon premies betaald,
    zowel in 2019 als in 2020, ook werd er door jullie zomaar het termijn bedrag verlaagd, waar ik voor opgebeld had, deze
    hebben wij zelf weer omhoog gehaald, want deze was wel erg laag, ook heb ik nadrukkelijk gevraagd of de correctienota wel juist was,
    en er werdt nadrukkelijk verteld dat het juist was en er niks terug betaald hoefde worden, deze nota bedroeg 1020,34

    ''Je correctienota door jou te ontvangen
    Deze nota vervangt een nota die je eerder van ons ontving. Wat direct op zal vallen, is dat je € 1.020,34 ontvangt
    én welke eerder gestuurde nota je kunt negeren.
    Samen met andere nota’s en tegoeden ontvang je nu nog € 821,66, dit is inclusief je termijnbedrag.''

    er is in totaal in 2019 betaald aan premies : 1056,- , wat hoger uitvalt dan de correctienota.

    De afgelopen periode hebben we je elke maand een termijnbedrag in rekening gebracht. Deze termijnbedragen verrekenen we op
    deze nota met je kosten over afgelopen periode. Hieronder zie je welk termijnbedrag we in welke maand hebben berekend.
    Heb je nog niet alle termijnbedragen betaald? Dan verwachten we dat je deze apart voldoet. In de Oxxio App vind je een overzicht
    van al je nota’s en kun je openstaande nota’s direct per iDEAL betalen.
    Maand Bedrag Maand Bedrag Maand Bedrag Maand Bedrag
    2019-01 ¤ 88,00 2019-02 ¤ 88,00 2019-03 ¤ 88,00 2019-04 ¤ 88,00
    2019-05 ¤ 88,00 2019-06 ¤ 88,00 2019-07 ¤ 88,00 2019-08 ¤ 88,00
    2019-09 ¤ 88,00 2019-10 ¤ 88,00 2019-11 ¤ 88,00 2019-12 ¤ 88,00
    Totaal in rekening gebrachte termijnbedragen ¤ 1.056,00

    de enige oplossing die ik wil, is het kwijtschelden van die belachelijke jaarnota van 1823,31 euro,
    deze klopt van geen kant, dit is gewoonweg fraude, eerst wachten en laten oplopen, dan een correctienota gevolgd door
    een bizar hoge jaarnota, en misinformatie plus nog dat liegen van jullie,
    en het grappige is dat op de eindnota die we hebben ontvangen op 10 januari 2021 dit staat :

    Benieuwd of je het afgelopen jaar meer of minder hebt verbruikt? Vergelijk dan je verbruik in de tabel hierboven met het verbruik
    van vorig jaar of 2 jaar terug. Is je verbruik op deze nota lager? Dan ben je het afgelopen jaar zuiniger geweest.
    Product 1 jaar terug 2 jaar terug
    Stroom
    Stroom normaaltarief 2886 kWh 0 kWh
    Stroom daltarief 8120 kWh 0 kWh
    Totaal stroom 11006 kWh 0 kWh
  5. Auteur
    ladyboogschutter
    Datum
    ga mij nu maar eens uitleggen hoe iemand komt aan 8120 + 2886 = 11006 stroom verbruik in 1 jaar?,
    dit is overduidelijk van 2 jaar, gemiddeld 4000 KWH, en nog een beetje erbij gefraudeerd, waar is opeens
    de rest van de KWH gebleven die in de jaarnota vermeld staan? totaal 20802 KWH? ook komt dit weer niet overeen met de jaarnota :

    In de volgende tabel zie je de meterstanden die we hebben gebruikt voor deze nota en de totalen kosten voor stroom en/of gas. De
    genoemde kosten zijn inclusief de vaste leveringskosten, overheidsheffingen en netbeheerkosten. Wil je meer inzicht? Ga dan naar de
    Oxxio App.
    Product Datum stand Eindstand Verbruik Totale kosten per product
    Stroom
    Stroom daltarief 20 december 2020 3231 8521 kWh
    Stroom normaaltarief 20 december 2020 2682 2682 kWh
    Totaal verbruik stroom 11203 kWh ¤ 2.171,31

    toch maar weer even 11203 - 11006 = 197 KWH extra erbij?

    dus denk dat jullie nu wel snappen, dat ik dit niet van plan ben te betalen!

Uiteindelijke oplossing

Auteur
ladyboogschutter
Datum
Uiteindelijke oplossing
kwijtschelding want dit is fraude
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

Ook een klacht indienen over OXXIO?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen