Klacht OXXIO: Onaangekondigd verlaging teruglevertarief en foute eindnota

Klachtnummer
# 629678
Gebruiker
Gebruiker1668098024
Datum
5 reacties

Details

Klacht

Onlangs heb ik mijn eindnota ontvangen van mijn vorige huis. Oxxio heeft per 5 september het teruglevertarief teruggesnoeid naar een niet-marktconforme 9 cent, zonder mij daar van tevoren over in te lichten. Hierdoor heeft Oxxio mij te weinig geld uitbetaald, en gaat er zelf met de zonnestroom vandoor.

Gisteren heeft een chatmedewerker mij verteld dat er geen oplossing wordt geboden. Hier ben ik het niet mee eens, mocht dit niet worden opgelost overweeg ik naar de geschillencommissie te gaan. Een melding bij de ACM heb ik al ingediend.

Gewenste oplossing

De kWh’s die ik na 5 september tot het einde van het contract heb teruggeleverd worden uitbetaald conform het tarief wat daarvoor gold.

5 reacties

  1. Auteur
    Gebruiker1668098024
    Datum
    Hallo, duurt lang.
  2. Auteur
    Gebruiker1668098024
    Datum
    Nog steeds geen antwoord.
  3. Auteur
    OXXIO
    Datum
    Bedankt voor uw bericht. Het is te begrijpen dat u hier vragen over heeft.

    De terugleververgoeding lag de afgelopen jaren voor de meeste mensen hoger, mede omdat Oxxio de duurzame opwek bij mensen thuis wilde stimuleren. Dit blijven we ook doen.

    Door de jaren heen is een forse groei ontstaan in teruglevervolumes, omdat steeds meer huishoudens en bedrijven zelf stroom opwekken. Op zonnige dagen is er dan stroom ‘teveel’ en dan gaat de prijs omlaag. Dit is reden dat we voor de terug geleverde stroom een vergoeding blijven betalen, maar deze hebben aangepast naar een meer marktconforme vergoeding van 9 cent per Wh.

    Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.

    Hartelijke groet,
    Rien, Oxxio Crew Member
  4. Auteur
    Gebruiker1668098024
    Datum
    Hallo,

    Bedankt voor de reactie, het is echter wel hetzelfde verhaal als ik via de chat al had gehoord. Hier ben ik het echter niet mee eens, om de volgende punten:
    1: deze wijziging is mij niet van tevoren aangekondigd en daarmee handelt Oxxio strijdig met de wet.
    2: 9 cent terugleververgoeding is niet marktconform. Die kWh’s waar ik een schamele 9 cent voor terugkrijg verkoopt Oxxio doodleuk aan andere klanten voor minstens 5 keer zoveel, en hier hoeft Oxxio niks voor te doen. Bovendien gaat waarschijnlijk in wet vastgelegd worden dat een marktconforme teruglevertarief ongeveer 80% van het stroomtarief is. Daar komt 9 cent lang niet bij in de buurt.

    Het moederbedrijf van Oxxio, Eneco heeft al meerdere klanten die in hetzelfde schuitje zitten het verschil terugbetaald PLUS een compensatie. Dit lijkt mij dan ook de enige juiste oplossing.
  5. Auteur
    OXXIO
    Datum
    Ik begrijp uw antwoord maar ik denk dat er sprake is van een misverstand. De terugleververgoeding is niet hetzelfde als een tarief.

    Bij tariefswijzigingen hebben we, op verzoek van de ACM, inderdaad besloten om ze 30 dagen van tevoren aan te kondigen. De terugleververgoeding staat daar los van. Het zijn geen kosten die u in rekening worden gebracht, het is een vergoeding.

    Eneco heeft op het moment ook een terugleververgoeding van 9 cent per kWh, net als Woon Energie, Coolblue Energie, CleanEnergy, en de meeste andere energieleveranciers.

    Als een standaard terugleververgoeding wettelijk wordt vastgesteld zullen we ons daar uiteraard aan houden, maar op het moment is 9 a 10 cent per kWh een gangbare en marktconforme vergoeding.

    Ik hoop uw vragen zo beantwoord te hebben. Met vriendelijke groeten,

    Rien, Oxxio Crew Member

Ook een klacht indienen over OXXIO?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen