Klacht OXXIO: Onterechte opzegboete en een zeer onduidelijke eindafrekening

Klachtnummer
# 392764
Gebruiker
Jean61
Datum
8 reacties

Details

Klacht

In november 2018 moest ik noodgedwongen van leverancier overstappen omdat mijn toenmalige energiebedrijf Energieflex failliet was. Mijn huis zou te koop komen maar het werd nog bewoond. Ik sloot een jaarcontract af bij Oxxio. In februari van 2019 kwam het huis leeg te staan en in april werd het huis verkocht met de overdracht in september 2019.
Ik zocht in februari 2019 contact met Oxxio om het huis op leegstand te zetten. Er werd immers niets meer gebruikt. Afgesproken wordt een soort eindafrekening te maken om te kijken of er nog bijbetaald moest gaan worden en daarna een bedrag € 25,00 per maand te betalen tot aan de overdracht.
Er is mij nooit iets verteld over boetebetaling wanneer ik het contract binnen het jaar zou opzeggen. Wel zou ik als ik een jaar klant zou blijven € 270,00 cashback ontvangen op de jaarafrekening.
In september bel ik opnieuw om te zeggen dat het huis was overgeschreven en ik geen energie meer kon afnemen van Oxxio omdat ik nu op een park woon waarbij de leverancier het park is. Ik heb geen keuze over welke leverancier ik zou willen.
In de periode van februari tot september kreeg een maandelijkse update of dat wat ik betaalde toereikend is en gelijk met het verbruik. Dat bleef zoals verwacht binnen dis € 25,00. Ik heb al deze emailtjes ook bewaard en kan ik het verbruik bewijzen.
Nu blijkt dat ik naast de opzeg boete ook een rekening van nog eens € 152,00 mag gaan betalen. Dit ivm leveringskosten die normaal in de maandbedragen zitten ingesloten.
Ik zou in november 2019 de eindnota kunnen hebben ontvangen en de afgesproken € 25,00 per maand leegstand nog 2,5 maand hebben kunnen doorbetalen. Dan zou ik recht hebben op € 270,00 cashback. Maar ik heb uiteraard na de overdracht van mijn huis gebeld om op te zeggen. Nu blijft Oxxio mij achtervolgen dat ik contractbreuk heb gepleegd en dat dit niet meer terug te draaien is. Zij willen de boete bij mij innen. Ik heb aangegeven hier niet mee akkoord te gaan. Ook heb ik gevraagd een voor mij begrijpelijke eindafrekening te sturen. Ook daar gaat het bedrijf niet op in. Zij willen de eerder gestuurde afrekening nog wel eens sturen.
Er klopt niets van deze organisatie als de levering af gaat wijken van de standaard. Ik heb gevraagd wie de boete moet gaan betalen als je overlijd? Dat vonden zij geen vergelijk.

Gewenste oplossing

Het bedrijf zou de mij opgelegde opzegboete in moeten trekken. En mij op een fatsoenlijke manier uitleg geven van de afrekening.

8 reacties

  1. Auteur
    OXXIO
    Datum
    Beste heer of mevrouw Eichelsheim,

    Wij begrijpen goed dat u opzoek bent naar meer duidelijkheid en een stukje eerlijkheid. Helaas kunnen we met de opgegeven gegevens geen dossier terugvinden. Heeft u wellicht een klantnummer? Daarmee kunnen we voor u aan de slag gaan.

    Met vriendelijke groet,
    Wilco, Oxxio Webcare
  2. Auteur
    Jean61
    Datum
    Mijn klantnummer is 39037957-1
    Ik heb opnieuw een aanmaning gekregen en ben gaan inloggen om te kijken naar de rekeningen. Mijn tussentijdse rekening staat niet bij de nota's. Ook deze heb ik op tijd betaald.
  3. Auteur
    OXXIO
    Datum
    Beste heer of mevrouw Eichelsheim,

    Ook onder dit klantnummer kunnen we helaas geen gegevens terugvinden in ons systeem. We kunnen ook nog voor u kijken of we uw gegevens kunnen terugvinden onder uw bankrekeningnummer. U kunt hiervoor dus nog even een bericht sturen via Facebook, Twitter of de live chat via onze website.

    Met vriendelijke groet,
    Mitchel, Oxxio Webcare.
  4. Auteur
    Jean61
    Datum
    Mijn klantnummer is niet juist doorgekomen, dit moet zijn, 38037957-1 en de rekening waarvan mijn betalingen werden afgeschreven is ( verwijderd door moderator)
  5. Auteur
    OXXIO
    Datum
    Beste heer of mevrouw Eichelsheim,

    Bedankt hiervoor. Ik heb de gegevens inmiddels kunnen vinden. Het is inderdaad zo dat wanneer een contract vroegtijdig wordt beëindigd er een boete in rekening wordt gebracht en dat de korting niet gegeven kan worden. Het is niet mogelijk om een eindnota op te maken en daarna de levering te hervatten. Een eindnota wordt alleen opgemaakt wanneer een levering eindigt. U gaf wel aan dat de producten niet leverbaar zijn op uw adres. Wanneer u voor mij uw nieuwe postcode en huisnummer hebt kan ik voor u kijken of we de boete kunnen kwijtschelden. De cashback zal echter helaas niet alsnog gegeven worden.

    Ik wil u wel adviseren uw vorige bericht te wijzigen of te wissen voor uw eigen veiligheid. Het bankrekeningnummer in combinatie met het klantnummer is gevoelige informatie.

    Met vriendelijke groet,
    Mitchel, Oxxio Webcare.

  6. Auteur
    Jean61
    Datum
    Dag Mitchel,
    hoe wis ik het vorige bericht?
    Mijn nieuwe adres is op een park op de Utrechtse heuvelrug. Daar moet ik de energie van het park afnemen. Dwarsweg 5, R78, 3959AC Overberg.
    Is mijn tussentijdse rekening meegenomen in de jaarrekening? Dat kan ik nergens terugvinden.
    Met vriendelijke groet,
    Jean Eichelsheim
  7. Auteur
    Jean61
    Datum
    Dag Mitchel,
    hoe wis ik het vorige bericht?
    Mijn nieuwe adres is op een park op de Utrechtse heuvelrug. Daar moet ik de energie van het park afnemen. Dwarsweg 5, R78, 3959AC Overberg.
    Is mijn tussentijdse rekening meegenomen in de jaarrekening? Dat kan ik nergens terugvinden.
    Met vriendelijke groet,
    Jean Eichelsheim
  8. Auteur
    OXXIO
    Datum
    Beste mevrouw Eichelsheim,

    Om berichten te verwijderen kunt u contact opnemen met de helpdesk van Klachtenkompas.nl.

    Inmiddels heb ik de boete van in totaal €100,- tegengeboekt, omdat wij inderdaad niet kunnen leveren op het nieuwe adres. De boete hoeft u dus niet te betalen. Op de eindnota staat alleen nog een bedrag van €152,24 open. Op pagina 6 kunt u terugzien dat dit over de periode tussen 28-02-2019 en 02-09-2019 gaat. In deze periode is in totaal voor €302,24 verbruikt. Er was echter al €150,- aan termijnbedragen betaald. Het restant van €152,24 wat u meer heeft verbruikt dan waar voor is betaald zal dus nog moeten worden voldaan.

    Met vriendelijke groet,
    Mitchel, Oxxio Webcare

Ook een klacht indienen over OXXIO?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen