Klacht OXXIO: Onterechte opzegvergoeding na verplicht afname stadsverwarming

Meneer EB

Ik ben sinds oktober 2013 klant van Oxxio waar ik stroom en gas heb afgenomen. Ik ben sinds 1 maart verhuisd van Den Haag naar Amsterdam. Op het nieuwe adres blijkt dat ik geen gas kan krijgen maar verplicht ben tot stadsverwarming (Nuon. Ik kan daardoor mijn gas-product niet meenemen naar mijn nieuwe adres.
Oxxio ziet dit als contractbreuk en gaat mij een opzegvergoeding in rekening brengen. Nu snap ik dat als ik tussentijds zeg tegen Oxxio dat ik gas van Nuon/Essent (of wie dan ook) wil nemen, dat ik dan een opzegvergoeding moet betalen, helemaal mee eens. Maar als klant/bewoner heb ik in Amsterdam simpelweg geen keuze voor gas. Ik MOET stadsverwarming nemen. Vanwege het feit dat ik dus geen keus heb (gehad), vind ik deze opzegvergoeding onterect. Ik ga er ook van uit dat Oxxio een passende oplossing zal aanbieden. Ik vind het op zich al vervelend dat ik twee leveranciers heb (stroom+gas) maar ik hoop niet dat ik moet besluiten om helemaal over te stappen van Oxxio naar Nuon.

Schrappen van de opzegvergoeding en een correcte jaarrekening voor gas opstellen op basis van het feitelijke verbruik.

OXXIO
    Beste meneer EB,Allereerst gefeliciteerd met uw nieuwe woning! De hoogte van de opzegvergoeding die een energieleverancier in rekening mag brengen, is vastgesteld door de NMa. U kunt dit nalezen op de site van de NMa en bijvoorbeeld de site van consuwijzer.
    Bij een vast contract voor langere tijd koopt de energieleverancier uw energie van te voren in tegen het door u afgesproken tarief. Zo kunnen de tarieven voor de consument zo laag mogelijk worden gehouden. Wanneer het contract vroegtijdig wordt beëindigd, kan de van te voren voor u ingekochte energie niet meer worden doorverkocht en lijdt de energieleverancier verlies. Om dit verlies in te perken mogen leveranciers een opzegvergoeding in rekening brengen. Wij begrijpen dat dit heel vervelend voor u is en uiteraard is het niet uw schuld dat u nu stadsverwarming heeft. U zult echter ook begrijpen, dat Oxxio hier ook niets aan kan doen. Met vriendelijke groet,Suze
    Oxxio Nederland bv
    Meneer EB
    Ik snap het maar ik blijf het niet eerlijk vinden naar de consument. Ik heb in september tegen de verkoper duidelijk gezegd dat ik naar Amsterdam zou gaan verhuizen en hij heeft mij duidelijk verteld dat Oxxio beide producten in Amsterdam levert. Op z'n minst had hij kunnen zeggen "Let er wel op meneer dat in delen van Amsterdam sprake is van stadsverwarming waardoor u geen gas van Oxxio kunt krijgen". Incomplete informatie verstrekken, draait kennelijk alleen maar om klanten binnenhalen!
    OXXIO
    Beste meneer EB,We begrijpen dat het vervelend is. Het is echter niet de taak van de verkoper om te weten wat de voorzieningen zijn, waar een klant in de toekomst heen verhuist. Onze verkoper heeft niet kunnen weten of er in uw nieuwe woning wel of geen gas aanwezig is. Met vriendelijke groet,Suze
    Oxxio Nederland bv
    Meneer EB
    Ik ben nog steeds van mening dat ik hier voor kosten op moet draaien die mij bespaard hadden kunnen worden als Oxxio zich professioneel opstelt bij het werven van klanten. Ik vind het heel raar dat medewerkers niet horen te weten dat bepaalde Oxxio producten wellicht ergens niet leverbaar zijn. Dit laat zien dat Oxxio slechts uit is op geld! Nogmaals, ik beëindig mijn contract niet vrijwillig en krijg geen keuzevrijheid in welk product ik van wie wil afnemen. Onvoorstelbaar deze actie!

Meneer EB

Ook een klacht indienen over OXXIO?