Opgelost door OXXIO: Oxxio hanteert veel hogere tarieven op overstap datum

Theo214

1-jaarscontract vaste tarieven met Oxxio startte op 25/11/17. Als einddatum gaf Oxxio aan 25/11/18. Daarna weer 1-jaarscontract met Oxxio via openbare veiling. Laten nieuwe contract starten op 26/11/18. Voor 25/11/18 hanteert Oxxio ineens tarieven die ruim 800% van contracttarieven bedragen. Volgens Oxxio had ik die dag stilzwijgend verlengd. Pure onzin. Oxxio verantwoordelijk voor overstap. Lieten contract aflopen op 25/11/18 om 00:00 uur en omdat einddatum 25/11/18 is start 2e contract pas op 26/11/18 om 24:00 uur. Hadden einddatum in CER op 24/11/18 moeten zetten. Zelfde probleem bij met einddatum die op 26/11/19 was gesteld bij 2e contract. Volgende leverancier kon daardoor pas starten met leveren op 27/11/19 en Oxxio rekent tarieven op 26/11/19 die ruim 1200% bedragen van tarieven in contract.

Op einddata hanteren van afgesproken vaste tarieven en teveel gefactureerde terugbetalen.

OXXIO
    Beste Theo214,

Ik begrijp de situatie helemaal. Zoals ik kan terugzien hadden wij inderdaad al één dag eerder de verlenging in kunnen laten gaan van het vaste contract. Omdat dit niet gebeurd is heeft u één dag de zogeheten LosVast tarieven betaald.

Het kale stroomtarief was bij de dag dat de stilzwijgende verlenging was ingegaan €0,06397. Het kale tarief van de verlenging met het vaste contact was €0,05915 op dal en €0,07308 op het hoge tarief. Op de dag van de stilzwijgende verlenging was het tarief op dal €0,00482 duurder per kWh en €0,00911 per kWh voordeliger op de normale stroom. Gemiddeld was de ene dag dat de tarieven voor de stilzwijgende verlenging meegerekend worden dus zo’n €0,00429 per kWh goedkoper dan de tarieven voor de verlenging met het vaste contract. Voor gas was het kale tarief op de dag van de stilzwijgende verlenging €0,33481 en voor de verlenging met het vaste contract was het kale tarief €0,23340. Een verschil van €0,10141. De belastingen en opslag duurzame energie waren voor beide periodes gelijk. Gemiddeld heeft u vorig jaar per dag 6,70 kWh stroom verbruikt. Voor gas was dit 4,40 m3. Voor stroom was dit voor de ene dag €0,028743 voordeliger en voor gas €1,02696 duurder. Na verrekening komt dit uit op €0,998217 dat u die ene dag duurder uit was. Daarnaast waren natuurlijk ook de vaste leveringskosten hoger. U ging van €0,60500 per maand (€0,0195 per dag) naar €7,74906 per maand (€0,25 per dag), waardoor u die dag €0,2305 meer vaste leveringskosten betaalde dan zou moeten. In totaal bent u door het te laat ingaan van het nieuwe vaste contract afgerond €1,23 meer kwijt dan wat u betaald zou hebben wanneer de verlenging wel al één dag eerder was ingegaan.

Ik kan u hier in tegemoetkomen door u een cadeaukaart van Bol.com toe te sturen met een waarde van €5,-. Ik hoor graag van u of u hier aanspraak op wilt maken.

Mitchel, Oxxio Webcare
    Theo214
    Wil voor alle duidelijkheid nog benoemen dat dit zowel bij de overstap in 2018 als die in 2019 gebeurde. O.b.v. mijn ervaring heb ik dus de indruk dat Oxxio standaard na aflopen jaarcontract als einddatum in CER de dag invult waarop de vaste contracttarieven niet meer gelden. Hoop dus ook dat dit signaal intern wordt opgepakt. Wat betreft voorstel ben ik akkoord met die cadeaukaart.

Theo214

Ook een klacht indienen over OXXIO?