Klacht OXXIO: Oxxio verhuis je makkelijk mee, maar ze naaien je alsnog met dubbele kosten.

NickP

Oxxio klant sinds juli 2020. In april 2021 zijn wij verhuisd, per 1 april sleutel nieuwe huis, levering tot 28 april op oude adres met erna nog 3 maanden op het contract. Ivm voorkomen contractbreuk en verlies cashback, op advies klantenservice Oxxio meegenomen naar het nieuwe adres. Dat er daardoor 1 maand dubbele kosten zijn is bekend.

Nu krijg ik een eindnota van 300 euro op het oude adres, omdat ik meer heb afgenomen dan waar ik die (9 maanden!) voor betaald heb, nogal logisch aangezien je in de maanden mei-juni-juli wel de volle pond betaald maar gemiddeld niks afneemt qua gas of electra. Dit bedrag betaal ik toch netjes af met mijn maandpremie in het nieuwe huis? NIET DUS. Deze 300 moet je alsnog betalen, en de premie op het nieuwe huis ook want daar start een 'nieuwe levering', dus nieuwe premies en niks wordt verrekend. Wat heeft het meeverhuizen dan voor zin???

De eindnota verrekenen met de premies die ik betaal op het nieuwe huis, ik maak het contract toch gewoon af?

Goedendag,

Ik kan mij goed voorstellen dat u zich afvraagt waardoor dit komt. Het is inderdaad zo dat wanneer u het contract meeverhuisd naar een nieuwe woning dat dan de levering op het oude adres stopt en de levering op het nieuwe adres start. Wanneer een levering op een adres stopt, komt er altijd een eindnota. Hierop wordt inderdaad het verbruik afgerekend wat met de termijnbedragen nog niet was voldaan. Dit is bij elke energieleverancier zo.

Het is niet mogelijk om de kosten op de eindnota te verrekenen op het nieuwe adres. Als dat wel zou kunnen zou het maandelijkse bedrag op het nieuwe adres ook gelijk hoger worden. In uw geval zou het termijnbedrag dan €99,60 hoger worden, aangezien u op het oude adres nog drie termijnen zou moeten voldoen als u het volledige contractjaar op het oude adres vol had gemaakt. Het bedrag op de eindnota is €298,81, wanneer we dit door drie delen komen we uit op ongeveer €99,60.

Wat we dus wel zouden kunnen doen is een betalingsregeling treffen van drie termijnen over het bedrag van de eindnota. U betaald dan maandelijks de €91,- voor het nieuwe adres plus de €99,60 voor het oude adres voor drie maanden. We zouden ook meer termijnen kunnen instellen, maximaal zes. Het bedrag zou dan uitkomen op €49,80 bovenop uw termijnbedrag van het nieuwe adres.

Als u hier gebruik van wilt maken hoor ik graag van u in hoeveel termijnen en vanaf welke datum de regeling mag ingaan.

NickP
    Nee meneer , u heeft geen dubbele kosten. Maar of je wel even €91,- plus €99,60 per maand wilt betalen...

Ik begrijp dat het op papier zo is verhuld en omgetoverd wordt, maar at the end of the line ben ik gewoon dubbel aan het betalen. Ik doe een geste naar Oxxio om mee ze mee te verhuizen, maar ik draai gewoon dubbel voor de kosten op. Had ik direct opgezegd, had ik deze eindnota ook betaald, en een nieuwe leverancier had met alle liefde de boete van 150 euro afbetaald. Plus als als ik niet was verhuisd, had ik deze kosten niet gehad. Dus linksom of rechtsom klopt dit niet. Ik wacht mijn 3 maanden af en dan ben ik weg bij Oxxio.
    Goedendag,

Het is niet zo dat wanneer u voor het nieuwe adres was overgestapt dat u dan de kosten op deze eindnota niet had. Op de eindnota ziet u ook terug dat puur het verbruik tot 28-04-2021 in rekening is gebracht. U heeft in totaal €1098,- aan termijnbedragen voldaan. De totale kosten die u in de periode tot 28-04-2021 heeft gemaakt bedragen €1396,81. Het verschil van €298,81 wat u dus wel heeft verbruikt maar nog niet was voldaan moet dus nog voldaan worden. Ongeacht of u bij Oxxio zou blijven of al meteen was overgestapt naar een andere leverancier. U betaald dus niets dubbel. Hier zit ook geen opzegboete bij, die hoeft u niet te betalen. U bent namelijk nog klant bij Oxxio.

Ook wanneer we de €298,81 zouden verrekenen op het nieuwe adres, zou u dus de aankomende 3 maanden €99,60 meer per maand betalen om het verbruik te dekken of het bedrag van €298,81 alsnog betalen op de volgende jaarnota. Ik hoop dat u dit begrijpt.

Mocht u toch nog terug willen komen op het aanbod voor een betalingsregeling verneem ik dit graag.

NickP
    U zegt: Het verschil van €298,81 wat u dus wel heeft verbruikt maar nog niet was voldaan moet dus nog voldaan worden

Dit snap ik, maar wat mij als klant niet is uitgelegd tijdens het doorgeven van de verhuizing, is dat dit niet verrekend zal worden met de premie op het nieuwe adres. Met deze 3 maanden zou ik namelijk naar mijn idee het jaar afmaken, contractueel is dit ook zo, maar financieel staat dit dus los van elkaar. Als dit wel bekend was geweest, had ik niet de moeite genomen Oxxio mee te nemen. Dat dit mijn cashback had gekost is een principe kwestie, aangezien je als nieuwe klant beter wordt behandeld dan een reeds betalende klant.

Een betalingsregeling is niet nodig, puur om het feit dat ik niet langer dan 3 maanden nog iets met Oxxio te maken wil hebben.
    OXXIO
    Ik begrijp u volledig, vandaar ook mijn aanbod om alsnog het bedrag over de drie resterende maanden te verdelen. Dit zou administratief hetzelfde zijn als wanneer het in de drie resterende termijnbedragen meegenomen zou worden op het nieuwe adres. U geeft aan dat u dit niet wilt. Ik ben bang dat ik dan helaas niets meer voor u kan betekenen in dezen. Dit is de manier waarop het bij elke energieleverancier in Nederland gaat.

Mocht u nog andere vragen hebben, kunt u altijd nog even contact met ons opnemen via de chat, social media of telefonisch.

NickP
Het gaat niet om de betalingstermijn. Het gaat erom dat je dubbel betaald ook al neem je je contract mee uit goede bedoeling.

Ook een klacht indienen over OXXIO?