Klacht OXXIO: Te hoge jaarafrekening door verkeerde schatting 2018

# 401990
BlauweLoofboom#432

Oxxio heeft in 2018 voor jaarafrekening een totaal verkeerde schatting van m3 gas gehanteerd: ongeveer 600 m3 lager dan in 2017. Ook mijn maandbedrag ging flink omlaag. Dit jaar kreeg ik na het doorgeven van meterstanden een enorme jaarafrekening, omdat blijkbaar het verbruik vorig jaar toch ongeveer even hoog was als voorgaande jaren.
Behalve dat dit misleidend is naar de klant kost het me, aangezien de tarieven in 2019 enórm gestegen zijn, heel veel meer dan wanneer er in 2018 een fatsoenlijke inschatting was gemaakt.
Wat ook eigenaardig is: volgens de eerste jaarnota 2018 moest ik 94 eur betalen. Hierop volgde een correctie waarbij ik 200 eur terugkreeg en het maandbedrag 40,00 naar beneden ging. Hier wordt geen enkele verklaring voor gegeven.

Ik wil dat er een herberekening wordt gemaakt, uitgaande van het realistische gemiddelde verbruik. En dat de 600 m2 worden berekend vanuit het in 2018 geldende tarief ipv het huidige tarief.

OXXIO
    Beste heer/mevrouw Stoelinga,

Het is inderdaad zo dat we standen moeten schatten wanneer we deze niet ontvangen. Dit wordt gedaan op basis van het drie jarig historisch verbruik van de woning. Er kwam daarna nog een correctie op het gasverbruik, omdat deze te hoog was ingeschat. Ik zie wel dat er vorig jaar ook een afname is gedaan door de netbeheerder die bij u langskwam. Dit was voor gas op 22-11-2018 een stand van 39044 m3 en voor stroom een stand van 93204 kWh. Op 13-11-2019 hebben we standen van u ontvangen van 41355 m3 en 96441 kWh. De standen waren dus vorig jaar wel geschat op de jaarnota, maar kijken naar de daadwerkelijke standen is er qua gas ongeveer twee keer zo veel verbruikt als het jaar daarvoor. Het hoge bedrag op de huidige jaarnota komt dus niet alleen door de geschatte standen, maar ook door gasverbruik wat flink verhoogd is.

Klopt de huidige stand van 41355 m3 voor gas op de meter inderdaad? Zo ja, is er dan wellicht iets gewijzigd in het huishouden waardoor het gasverbruik zo gestegen is? Het kan bijvoorbeeld ook komen door de verwarming die langer en hoger aan stond, warm water wat vaker gebruikt werd of iets anders waar gas mee verbruikt wordt. Als de huidige standen kloppen zal de nota ook blijven staan, want het verbruikt is er dan ook geweest.

Mitchel
    Oxxio Webcare
    BlauweLoofboom#432
    Dit is klinkklare onzin. In jullie overzicht is te zien dat het verbruik in 2017 1518 m3 is. Als ik een gemiddelde bereken van de afgelopen 3 jaar: 1518 + 907 + 2346= 1590. Dat is geen zeer sterke stijging, dat is een lichte stijging waarvan door een verkeerde inschatting aan jullie kant een zéér groot deel van in 2018 gemaakte kosten zijn doorgeschoven naar 2019.
    Er is niets veranderd in het gebruik van gas, behalve dat we inmiddels ipv met 4 nu met 3 gezinsleden hier wonen. Ik woon al 16 jaar in dit huis, er zijn nooit grote schommelingen geweest in gasverbruik, dit is alleen de afgelopen jaren verbeterd door een nieuwe betel en muurisolatie.

Door de totaal verkeerde inschatting in 2018 en de ook nog totaal onverklaarbare correctie daarop heeft u ervoor gezorgd dat ik een jaar lang te weinig heb betaald waardoor nu ineens hoge kosten zijn ontstaan. Alsof dat nog niet vervelend genoeg is heeft u ook een flink deel gasverbruik uit 2018 berekend voor de prijs van 2019 die aanzienlijk hoger ligt.
    U misleidt hiermee uw klanten. Zij denken een lage energienota te hebben, maar betalen hiervoor enorm veel extra kosten in het daarop volgende jaar.
    Het lijkt mij ook niet logisch dat u toevállig het gasverbruik 600 m3 lager inschat dan het jaar daarvoor, en dat er dan ook nog toevallig net iemand van netbeheer een opname heeft gedaan die deze extreme verlaging in gebruik bevestigt, en dat op miraculeuze wijze het jaar daarna het gasverbruik zo’n beetje 600 m3 meer is dan in 2017.
    Ik wil dat u uitgaat van het gemiddelde gasverbruik van 1590 m2 en de het verschil tussen de door u geschatte 907 m3 en het veel realistischere gemiddelde aan mij factureert voor de prijs geldende volgens het contract in 2018.
    BlauweLoofboom#432
    Ik heb net contact gehad met Liander. Zij geven aan dat mijn gebruik in ieder geval vanaf 2012 consequent rond de 1500 m3 is geweest. Ze bevestigen dat er een metercontrole is geweest op 22-11 2018. Zij zien hier echter geen genoteerde gasmeterstand, ook geven ze aan dat deze, indien toch opgenomen, niet automatisch wordt gedeeld met de energieleverancier.
    Zij geven aan dat uw schatting zeer sterk afwijkt van mijn jaarlijkse verbruik, ze geen meterstand uit 2018 zien die uw schatting bevestigt en uw verklaring dat u de schatting baseert op het verbruik van de afgelopen 3 jaar op basis van gegevens van Liander ronduit niet klopt. Daarnaast geeft Liander aan dat veel energiemaatschappijen op deze manier klanten misleiden met te lage tarieven, enkel om ze het jaar daarop hiervoor te laten betalen. Ze geven aan het met me eens te zijn dat een correcte afhandeling zou zijn om het verschil van 907 m3 en het gemiddelde verbruik van 1590 m3 (683 m3) te factureren voor de in 2018 geldende gasprijs, omdat uw schatting in 2018 niet klopt met het jarenlange gemiddelde verbruik en zelfs onrealistisch te noemen is.
    OXXIO
    Beste heer/mevrouw Stoelinga,

Wanneer de netbeheerder de standen opneemt registreren zij dit in het landelijk register. Die standen krijgen wij dan automatisch ook binnen. Het is dus inderdaad niet zo dat de netbeheerder deze rechtstreeks aan ons stuurt. Erg jammer om te lezen dat Liander aangeeft dat wij u hierin willen misleiden. Dit is nooit onze bedoeling geweest. Wanneer wij geen standen van u ontvangen zijn wij genoodzaakt de standen te schatten. Dat de geschatte standen niet overeenkomen met de daadwerkelijke standen kunt u ons niet kwalijk nemen. Wanneer u vorig jaar op het daadwerkelijke verbruik afgerekend wilde worden had u zelf uw standen aan ons door moeten geven. Dit heeft u niet gedaan, waardoor wij de standen hebben moeten schatten.

De huidige jaarnota zal dan ook blijven staan zoals het nu staat.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Mitchel, Oxxio Webcare

BlauweLoofboom#432
Er is geen oplossing aangeboden. Oxxio houdt vast aan gegevens die zij volgens Liander niet hebben, en treedt me stug en klantonvriendelijk tegemoet.

Ook een klacht indienen over OXXIO?