Klacht OXXIO: uitblijven van jaarafrekening elektra bij Oxxio

R Gerrits

in juni 2013 zou ik de jaarafrekening van mijn elektra bij Oxxio moeten krijgen. In de loop van de maanden erna telefonisch contact gehad met Oxxio maar kreeg allerlei vage reacties: "Ja, we zijn er mee bezig"; "Nee, Liander is in gebreke en moet de standen doorgeven". Allemaal flauwekul, van Liander hoor ik dat ze de data zelf uit het landelijke register kunnen halen. Ondertussen ben ik per 1 oktober 2013 overgestapt naar een andere leverancier.
En nog steeds in afwachting op de afrekening. Brieven schrijven heeft ook geen zin; wordt niet op gereageerd. Dan weer bellen; "Ja we zijn er mee bezig, maar het ligt aan Liander. Kijk maar op de site van de consumentenbond wordt er gesuggereerd".
Waar draait het nu om? Oxxio heeft niet de gegevens om de afrekening op te stellen en suggereren dat Liander hieraan schuldig is.
Met een telefoontje naar Liander en mijn nieuwe leverancier krijg ik de informatie die nodig is om te afrekening op te stellen. Waarom kan en doet Oxxio dit niet?

Ik verlang van Oxxio dat zij de afrekening opstellen van mijn elektra. Als ik de gegevens kan opvragen kunnen zij dit ook.

OXXIO
    Beste R Gerrits,U geeft aan dat u energie teruglevert aan het net en dat Oxxio dit tot op heden niet met u verrekend heeft. We begrijpen dat dit zeer vervelend is en betreuren het ten zeerste dat u tussen twee partijen in bent komen te zitten. Het klopt inderdaad dat Liander de juiste meterstanden heeft, alleen hebben ze de standen nog niet beschikbaar gesteld in het landelijke systeem. Hierdoor kunnen energieleveranciers de standen nog niet verwerken en kan u nog niet juist afgerekend worden. Liander verwacht binnenkort de juiste standen beschikbaar te stellen. Wanneer we de standen van Liander ontvangen hebben, maken we uw afrekening op en wordt de door u teruggeleverde stroom verrekend.Met vriendelijke groet,Suze
    Oxxio Nederland bv
    Hallo Suze,
    deze reactie krijg ik al sinds juli 2013. Wij zijn nu al 7 maanden verder en er is nog steeds niets gebeurd. Ik krijg niet het gevoel dat Oxxio zich erg inspant voor zijn klanten.
    Ik heb de meterstanden zelf achterhaalt op het moment van overstap naar de slimme meter en de eindstand op 01-10-2013.
    Oxxio verschuilt zich achter het feit dat Liander verantwoordelijk is voor de meterstanden en Linader geeft aan dat het de verantwoordelijkheid is van de leverancier.
    zegt u het maar...
    OXXIO
    Beste R Gerrits,
    Het klopt inderdaad dat de leverancier verantwoordelijk is voor het collecteren van de meterstanden. Dit is echter pas van kracht sinds 1 augustus 2013. Het controleren en verspreiden van de meetgegevens worden wel door de netbeheerder verzorgd. Voor meer informatie hierover, zie: http://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/meterhuur en http://www.consuwijzer.nl/energie/energierekening/jaarafrekening/energierekening-vanaf-1-augustus-2013In uw geval bent u voor 1 augustus 2013 begonnen met terug-leveren. Liander heeft nagelaten om de beginstanden voor stroom aan te leveren, zowel bij Oxxio als bij andere leveranciers. Nu de leveranciers alleen eindstanden hebben ontvangen en geen beginstanden, kan er geen verbruik worden berekend. Voor verbruik en terug-leververbruik hebben we immers een begin- en eindstand nodig. Uiteraard spannen wij als leverancier ons in om dit zo snel mogelijk op te lossen, echter zijn wij en andere leveranciers afhankelijk van Liander hierin. Het laatste bericht welke wij van Liander hebben ontvangen is dat we de meterstanden uiterlijk eind januari 2014 zullen ontvangen. Uiteraard zullen we uw en alle andere afrekeningen direct opmaken zodra we de meterstanden van Liander hebben ontvangen. Met vriendelijke groet,Suze
    Oxxio Nederland bv
    R Gerrits
    Suzze,fijn dat Oxxio nu aangeeft waar de schoen wringt.
    Je geeft aan dat Liander heeft nagelaten om de beginstanden aan jullie door te geven. Ik neem aan dat je hier bedoeld de eindstanden van de oude meter; de beginstand van de nieuwe slimme meter waren namelijk nul.
    Laat ik nu van de medewerker die de slimme meter heeft geplaats een kopie van de levering hebben met daarop de oude standen van de oude meter.
    Ik stel voor dat ik deze opstuur en dan maken jullie de rekening op. Deal?