Opgelost door Paardendekenwasserij Balans: Drie regendekens voor paarden zijn niet volgens wasvoorschrift gewassen en daardoor niet meer waterdicht

Nils

In de zomer van 2015 zijn drie dekens gewassen en geïmpregneerd door Paardendekenwasserij Balans. De dekens waren weinig gebruikt en goed waterdicht bij aanleveren. Er zat nog fabrieksgarantie op het waterdicht blijven van twee van de dekens, mits correct behandeld.

Na het reinigen van de dekens waren ze niet meer waterdicht. Hierop zijn ze in eerste instantie geïnspecteerd en opnieuw geïmpregneerd door de dekenwasserij. Later heeft Balans aangeboden de fabrikant te benaderen, in plaats hiervan zijn de dekens opnieuw behandeld.

Op verzoek van Balans heb ik contact gezocht met de leverancier (Agradi) en de producent (Horseware) Beide geven aan dat het ballistisch nylon waarvan de dekens gemaakt zijn, niet geïmpregneerd mag worden en dat een dekenwasserij dit had moeten weten.

Door de foutieve behandeling is de fabrieksgarantie komen te vervallen. Balans blijft echter volhouden dat hun niets te verwijten valt, omdat ze de dekens "volgens wasvoorschrift" behandeld zijn.

Ik heb dat Dekenwasserij Balans de nieuwwaarde vergoed voor de twee Rambo regendekens, die nog binnen de garantie vielen en dat de dagwaarde van de Rhino deken vergoed wordt.

Er is aangetoond dat Dekenwasserij Balans verwijtbaar gehandeld heeft.

Beste Nils,

Wij hebben jouw dekens professioneel behandeld zoals we jaarlijks vele honderden soortgelijke dekens naar volle tevredenheid behandelen. Het spijt me te moeten horen dat je - ondanks mijn persoonlijk inspanningen om je klacht in minnelijk overleg op te lossen - nog steeds niet tevreden bent. De dekens zijn nu drie maal behandeld conform wasvoorschrift en met de daarvoor benodigde zorgvuldigheid. Dit houdt in niet heter gewassen dan 30 graden Celcius, gereinigd met een fijn wasmiddel en aan de lucht gedroogd, drip and dry.

Ik ben van mening dat dit goed is gebeurd en de eigenschappen van jouw dekens door onze behandeling niet achteruit zijn gegaan. Het tegendeel is door jou niet aangetoond. Dit betekent dat mijn mogelijkheden om nog iets te doen om je klacht op te lossen zijn uitgeput.

Wij hebben de dekens op uw verzoek gewassen en geïmpregneerd. Zoals gezegd behandelen we honderden zo niet duizenden van dit merk dekens per jaar op deze manier.

Ik wijs je erop dat op al onze opdrachten te allen tijde algemene voorwaarden van toepassing zijn waarin veel van de gebruikelijke risico's inherent aan het wasproces door Dekenwasserij Balans zijn uitgesloten. Daarnaast kunnen de gevolgen van reeds bestaande tekortkomingen en normale slijtage - al dan niet in combinatie met voornoemde risico's van het wasproces - uiteraard ook niet aan Dekenwasserij Balans worden verweten.

Zoals eerder aangegeven willen wij de zaak opnieuw openen wanneer de fabrikant de dekens daadwerkelijk onderzocht heeft. Hiervan hebben wij tot op heden geen onderzoeksrapport mogen ontvangen.

Wij wijzen dan ook elke aansprakelijkheid voor vermeende tekortkomingen hierbij af.
    Nils
    Betekent bovenstaande reactie dat Balans alsnog aansprakelijkheid erkent indien uit het onderzoek blijkt dat het geen productiefout is?

Hierover heb je zelf eerder geschreven: "Het is natuurlijk niet zo dat wanneer de fabrikant een productiefout ontkent daarmee automatisch een last tot enige vergoeding automatisch op een ander komt te rusten."

En kan ik er vanuit gaan, dat in geval van geen productiefout, de dekens volledig vergoed worden? Zo nee, wat zijn dan de volgende stappen?
    Goedendag,

Zoals eerder aangegeven zijn wij niet aansprakelijk en geven wij geen garantie op de waterafstotendbehandeling. Dit ondermeer door het verschil in gebruik en kwaliteit van paardendekens. Tevens is niet vast te stellen wat de staat van de dekens waren toen ze werden aangeboden. Zie ook onze algemene voorwaarden.

We zien het wel als goed ondernemerschap om tot een passende oplossing te komen wanneer de fabrikant de dekens heeft onderzocht en geen productiefouten vindt.

Alleen een mail dat bepaalde behandelingen niet goed zouden zijn is in deze voor ons onvoldoende bewijs. Wij behandelen namelijk honderden dekens van dit merk op deze manier zonder klachten.

Dus graag zien we een rapport per deken tegemoet waaruit wij kunnen opmaken wat er niet goed is aan de dekens en waar dat mogelijk aan kan liggen.

Nils
    De fabrikant heeft aangegeven te kunnen nagaan of het gaat om een productiefout. Er is geen sprake van een dergelijk rapport.

Als tegenvoorstel stel ik voor om wel een dergelijk onderzoek te laten doen, waarbij de kosten voor het onderzoek door Balans worden vergoed, als inderdaad het ballistich nylon is beschadigd.

De stelling dat er geen eerdere klachten geweest zijn, is onjuist. Er zijn meerdere klachten bekend en Balans is eerder op de foutieve behandeling gewezen.
    Goedendag,

U heeft van ons een voorstel per mail ontvangen.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,

Paardendekenwasserij Balans.
    Nils
    Het voorstel dat per mail is gedaan heb ik geaccepteerd. De klacht is daarmee naar tevredenheid afgehandeld.

Nils

Ook een klacht indienen over ?