Klacht Parkmobile: Gemaakte kosten door niet functionerende app

Quirijn

Het is vandaag opnieuw gebeurd dat de app van Parkmobile niet wil stoppen. Naast vaak inlogproblemen ga je er van uit dat als de parkeeractie eenmaal is gestart dat dat goed verloopt. Nu blijkt (opnieuw) dat wanneer je de parkeeractie stopt de tijd gewoon doorloopt. Pas na verloop van tijd ontvang je een bericht dat de actie nog loopt. Ondanks opnieuw stoppen loopt de app vast, MAAR de tijd loopt door!!

Graag wil ik op basis van werkelijk gemaakte parkeertijd en de doorgelopen tijd een afrekening van de WERKELIJKE parkeertijd, en niet van de eeuwig doorlopende tijd die er NIET geparkeerd is/wordt.

Terugbetaling onnodig gemaakte parkeerkosten bij niet parkeren, vanwege doorlopende tijd niet functionerende app.

Beste heer/mevrouw Menken,

Hartelijk dank voor uw bericht. Vervelend om te vernemen dat uw parkeeractie heeft doorgelopen.

Voor het gebruik van onze app is een goede internetverbinding noodzakelijk. De reden hiervoor is dat de app verbinding dient te maken met onze server om de parkeerzones, tarieven en informatie op te halen. Daarnaast moet de app verbinding maken om de door u gestopte parkeeractie in de app ook te stoppen in ons systeem. In bepaalde gebieden op straat, waar het netwerk druk bezet is of er een verminderd bereik is op het telefoontoestel, kan het zijn dat de verbinding niet stabiel is en kan de app geen optimale verbinding maken met het netwerk. In dat geval is het mogelijk dat u op stop drukt, maar dat uw internetverbinding het niet toelaat om de parkeeractie te beëindigen.

Wanneer u gebruik maakt van de app dan vindt u de bevestiging van het succesvol stoppen van een parkeeractie in de parkeerhistorie. Wij willen u daarom adviseren na het stoppen van een parkeeractie, altijd uw parkeeractie op te zoeken in de parkeerhistorie van de app. Staat de parkeeractie hier vermeld met een begin-, eindtijd en berekende kosten, dan kunt u er van uitgaan dat de parkeeractie correct is afgemeld. Als u dit na iedere actie doet, dan weet u zeker dat parkeeracties niet ongewenst doorlopen.

Wij vinden het vervelend om te vernemen dat het niet direct gelukt is om uw parkeeractie te beëindigen. Helaas moeten wij u melden dat er tot onze spijt geen mogelijkheid is voor het restitueren van de kosten, daar het voor ons niet mogelijk om geregistreerde parkeeracties achteraf te wijzigen. Dit heeft als reden dat de parkeergelden belastinggeld betreft en dat dit afgestaan moet worden aan de gemeente. Zij hebben zelf zicht op de parkeeractie die gecreëerd zijn.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Whitney van der Koelen
    Quirijn
    De veronderstelling dat op basis van controleren of de eindtijd klopt idd NIET juist. Zoals gesteld loopt de tijd gewoon door, terwijl de app vastloopt! Dat heeft niets met oplettendheid van de gebruiker te maken, maar alles met een niet functionerende app. Aangezien de controle sms (waarvoor je nota bene betaalt) daardoor ook pas uren later binnenkomt, is de rekening voor een korte parkeertijd automatisch opgelopen tot een paar uur!!

Quirijn
    Bovendien gaat het argument dat het parkeerbelasting betreft ab-so-luut niet op. Voor de korte parkeertijd is/wordt betaald - waar gaan de overige betaalde uren naartoe?

Als er geen sprake is van compensatie overweeg ik de automatische incasso te blokkeren. Over het afgelopen jaar heb ik meer betaald dan ik daadwerkelijk geparkeerd heb.
    Quirijn
    Opnieuw heeft de niet functionerende app voor het hoofdkantoor van KPN in Amsterdam ervoor gezorgd dat ik uren extra betaal, terwijl de daadwerkelijke parkeeractie niet langer dan van 12.33 tot 13.20 uur heeft geduurd. Door het niet functioneren van de app komt pas na uren later de melding binnen dat de parkeeractie niet is gestopt?? Ondertussen loopt de teller door. Hier is een mechanisme in werking dat doortelt, terwijl de app vastloopt?? Valt dat nog uit te leggen??
    Quirijn
    Enige reactie die je via DIT forum krijgt (en niet via de eigen website!!!!!!!) als vaste klant is dat JIJ verantwoordelijk bent, en parkmobile niet verantwoordelijk is. Vastlopende app en doorlopende teller?? dat is niet aan de klant, dat is aan de aanbieden. En toch word ik afgedaan als iemand met een app zonder server contact?
    Beste heer/mevrouw Menken,

Bedankt voor uw reactie. Wij betreuren het dat u ontevreden bent over onze dienstverlening.

Het is uiteraard vervelend wanneer u problemen ervaart bij het afmelden van een parkeeractie via de app. Echter kunt u een parkeeractie op verschillende manieren starten of stoppen. Wanneer u om wat voor reden dan ook een parkeeractie niet af kunt melden via de app dan kunt u dit ook op één van de volgende manieren doen:

- Via ons inbelsysteem op 020 799 00 00
    - Via SMS
    - Via de persoonlijke pagina op www.mijnparkmobile.nl
    - Via onze telefonische Helpdesk (€1,- per gesprek, ma t/m za, 24 uur per dag)

U vindt meer informatie hierover via de volgende link: www.parkmobile.nl/hoe_werkt_het. Door de parkeeractie op een andere manier af te melden, houdt u zelf de controle over uw parkeerkosten en kunt u voorkomen dat deze hoger oplopen dan uw bedoeling is.

Welke methode u ook gebruikt, wij sturen altijd een bevestiging van het starten en stoppen van een parkeeractie. Gebruikt u de app? Dan vindt u de bevestiging in de parkeerhistorie. Wanneer uw parkeeractie in de parkeerhistorie getoond wordt met een begintijd, eindtijd én berekende kosten, kunt u er van uit gaan dat de parkeeractie correct is beëindigd. Zonder bevestiging van onze zijde, kunt u er helaas niet van uit gaan dat de parkeeractie is beëindigd.

De parkeerkosten die in rekening worden gebracht bij parkeeracties, dienen wij volledig af te dragen aan de gemeenten. Ongeacht of u de volledige berekende parkeerduur op de betreffende plek geparkeerd hebt. Wij kunnen en wij mogen deze parkeerkosten niet corrigeren.

Helaas kunnen wij u in deze ook niet tegemoetkomen in de doorgelopen parkeerkosten. De reden hiervan is dat wij meerdere manieren aanbieden waarop u een parkeeractie kunt afmelden. Wanneer u problemen ervaart met de app, kunt u uw parkeeractie dus alsnog afmelden. Onze excuses voor het ongemak.

Loulou Lensink
    Quirijn
    Vind het als jarenlange klant ON-BE-GRIJ-PE-LIJK dat de schuld bij de klant blijft neergelegd worden. Mijn automatische incasso zet ik uit, voor alle teveel betaalde parkeerkosten van de afgelopen tijd. Parkmobile, u heeft weer een klant minder. Het zou u sieren in ieder geval de moeite te nemen in contact te treden met de klant, via de mails die bij uw eigen website binnenkomen.
    Beste heer/mevrouw Menken,

Het is niet onze bedoeling u het gevoel te geven dat wij de schuld bij u neerleggen. U geeft aan dat de app vastloopt. Dit kan verschillende oorzaken hebben, waarvan de schuld noch bij u noch bij ons ligt. Het functioneren van uw smartphone en onze app, wordt beïnvloed door diverse externe factoren, zoals hoeveel geheugen er nog vrij is op uw telefoon, de internetverbinding en zelfs de omgevingstemperatuur. Wanneer een app vastloopt kan dit dus allerlei oorzaken hebben en wij leggen de schuld ook zeker niet bij u.

U hebt echter wel de verantwoordelijkheid over uw parkeeractie. Wanneer u een parkeeractie start, dient u deze ook zelf af te melden. Wij hebben de verantwoordelijkheid om dit voor u mogelijk te maken. Om te voorkomen dat u een parkeeractie bij onvoorziene omstandigheden niet kunt afmelden, bieden wij vier verschillende methoden aan.

Wat betreft ons contactformulier: wanneer u ons via het contactformulier via onze website een bericht hebt gestuurd, kunt u binnen 5 werkdagen een reactie verwachten.

Loulou Lensink
    Quirijn
    Ondanks dat het niet de bedoeling is (??) gebeurt dat wel. Vastlopen is één ding (waar je inderdaad zelf andere opties voor hebt, mits je betaalt), doorlopen van de tijd is een andere. En daar ligt JULLIE verantwoordelijkheid!
    Beste heer/mevrouw Menken,

Dank voor uw bericht. Uiteraard loopt uw actie door, dat is immers de bedoeling van betaald parkeren. Het is mij helaas onduidelijk hoe u dit graag anders zou zien. Wanneer wij zomaar parkeeracties zouden beëindigen zou u immers een boete kunnen ontvangen. Om deze reden loopt een, door onze gebruikers gestarte parkeeractie tot het moment dat zij deze actie weer afmelden en hier de bevestiging van hebben dat de afmelding correct is binnengekomen. Indien de parkeer actie de volgende dag om 23:59 nog niet is beeindigd door de gebruiker, gaan wij ervan uit dat de gebruiker de actie is vergeten en zullen wij deze beëindigen.

Helaas kunnen wij u niet het antwoord geven dat u wenst. Het is absoluut vervelend dat uw actie langer doorliep dan uw bedoeling was. Wij vinden het eveneens heel vervelend om te vernemen dat u meer moet betalen dan u werkelijk gebruikt heeft. Wij begrijpen dat dit vervelend en zeker ook frustrerend is. Als wij iets voor u konden betekenen hadden wij dat dan ook heel erg graag gedaan. Helaas kunnen wij achteraf geen parkeeracties aanpassen of wijzigen. Onze excuses voor het ongemak.

Jolanda Gillebaard
    Customer Support

Ook een klacht indienen over Parkmobile?