Klacht Pewag Nederland BV: niet functionerende sneeuwkettingen van het merk Pewag, type Snox SXP540

content Niet opgelost
Boudewijn

Tijdens mijn wintersportvakantie (van 13-01-2019 t/m 26-01-2019 in La Tzoumaz, Zwitserland) draaide ik tot mijn verbazing mijn sneeuwkettingen aan gort op een weg met 15 cm verse sneeuw.
Sneeuwkettingen zijn toch gemaakt om probleemloos door te sneeuw te rijden?

De situatie
Vanaf de aankoop van m’n Pewag Snox SXP540 sneeuwkettingen in 2014 gebruik ik de kettingen om steeds de zelfde weg van 100 meter lengte op en af te rijden. Meestal ligt er sneeuw of ijs op deze weg. Dat betekent dat ik in totaal 5 x 2 x 100 m, dat is in totaal 1000 meter met deze sneeuwkettingen heb gereden. M’n zesde poging mislukte omdat er ditmaal 15 cm verse sneeuw op de weg lag. De sneeuwkettingen kregen wel grip op de sneeuw maar niet op de banden waardoor de de wielen doordraaiden en de rode verende banden van de sneeuwkettingen werden uitgerekt en van de wielen vlogen.

Oorzaak
Pewag heeft de rode verende banden aangebracht om het gebruiksgemak van de kettingen te verhogen (daarmee bevestig je de kettingen makkelijker om de wielen). Echter, de rode banden zijn te slap waardoor de weerstand tussen autoband en sneeuwketting te klein wordt met tot gevolg: het doorslippen van de autobanden. Dit leidt weer tot het uitrekken en beschadigen van de rode banden (zie foto’s), waardoor de sneeuwkettingen onbruikbaar worden. De Pewag slogan ’Strong is not enough’ is naar mijn mening bij genoemde sneeuwkettingen zeer misplaatst.

Na mijn klacht bij de Nederlandse importeur van Pewag werd mij medegedeeld dat ik weliswaar de juiste sneeuwkettingen had aangeschaft (de Snox 540 voor de BMW 1 serie met bandenmaat 205/55-16), maar dat de garantietermijn van drie jaar was verlopen en dat zij ‘niets meer voor mij konden betekenen’. Een garantietermijn van drie jaar lijkt mij niet onredelijk, omdat meestal binnen zo’n termijn eventuele kleine gebreken of - fabrieksfouten zich openbaren. In dit geval hebben we echter te doen met een cruciale constructiefout, waardoor de Snox niet doen waarvoor ze gemaakt zijn, namelijk om er veilig mee op besneeuwde wegen te rijden. (Ter vergelijking: je koopt een boot om mee te varen en niet een boot die niet wil drijven of een auto die alleen achteruit kan rijden).

De sneeuwkettingen vervangen voor deugdelijke en passende exemplaren of het aanschafbedrag terugstorten.

Wij vinden dat Pewag Nederland BV hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Boudewijn
Pewag Nederland BV reageert niet op de klacht.

Ook een klacht indienen over Pewag Nederland BV?