Klacht Plattetv.nl: Het niet meewerken aan een oplossing van een ondeugdelijk product

F. Otten

Op 12 maart 17 heb ik een tv gekocht van €699,- bij Televisiewinkel.nl (nu plattetv.nl). Deze is 22 mei 2020 stuk gegaan en hierop heb ik (per mail) contact gehad met PlatteTV: de garantie is verlopen en het voorstel van PlatteTV is om de tv bij hun langs te brengen, €85 onderzoekskosten betalen en daarna volgt er een prijsopgave voor herstel waarmee ik wel/niet akkoord kan gaan.

Hier ben ik het niet mee eens, want mijn inziens betreft dit een ondeugdelijk product. Het toestel is altijd normaal gebruikt en het beeld is zomaar weggevallen (het backlight blijkt stuk te zijn). Ter indicatie heb ik 2 vrijblijvende offertes opgevraagd van tv reparateurs: €250,- en €350,-. Het blijkt een probleem bij deze toestellen te zijn waarbij alle led-lampjes vervangen dienen te worden in het toestel.

Een vergelijkbaar toestel kost tegenwoordig €350, maar uiteraard wil ik geen vergelijkbaar toestel (Philips) meer na deze problemen. Daarnaast wisten de onafhankelijke reparateurs gelijk wat het probleem betreft: waarom dan toch onderzoekskosten bij PlatteTV van €85? Een toestel van €699,- en net 3 jaar oud moet toch langer meegaan?

Op 26 mei 2020 heb ik weer een mail gestuurd naar PlatteTV, waarin ik aangaf het niet eens te zijn met het bijbetalen voor de reparatie. Hierin heb ik ook een reactietermijn opgenomen van 2 weken. Helaas heb ik hierop nooit reactie op ontvangen.

Vervolgens heb ik op 13 juni 2020 weer een mail verzonden met het verzoek tot ontbinding van de koopovereenkomst: ik breng het toestel retour en ik ontvang mijn geld terug. Hierop reageert PlatteTV wél en geeft aan dat ze blijven bij het standpunt (€85 onderzoekskosten + bijkomende reparatiekosten). Hoe nu verder?

De onderzoekskosten en reparatiekosten zijn buiten proportie voor een toestel van €699 en net 3 jaar oud. Een kosteloze reparatie danwel een reële oplossing

F. Otten
    Tot op heden nog steeds geen reactie ontvangen
    F. Otten
    Nog steeds geen reactie ontvangen van plattetv.nl
    F. Otten
    Nog steeds geen reactie van PlatteTV.nl

Inmiddels wel reactie van mijn juridisch adviseur: "Het kan zijn dat de fabrieksgarantie of de verkopersgarantie inderdaad verlopen is, maar een product moet je ook een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Het is de vraag hoe lang u mag verwachten dat de TV mee gaat. Hiervoor kunt u kijken naar de verwachte gebruiksduur van de branchevereniging Techniek Nederland. Op basis van de prijs van uw TV is dit een periode van 5 jaar. Indien u de TV altijd normaal gebruikt hebt, dan zou de verwachte gebruiksduur dus 5 jaar zijn. Meer informatie vindt u op de website van Consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten.
    Nu de TV sneller kapot is gegaan heeft u recht op een kosteloze reparatie of een nieuw product."

Het ACM heeft een soortgelijke reactie gegeven.

Afwachten op reactie van PlatteTV wederom...
    F. Otten
    Nog steeds geen reactie van plattetv
    F. Otten
    En wederom nog steeds niks gehoord van plattetv
    F. Otten
    Nog steeds geen reactie..
    Potentiële klanten van plattetv.nl wees gewaarschuwd
    F. Otten
    En zoals verwacht nog steeds geen reactie. Klachtafhandeling heeft geen prioriteit bij plattetv...
    F. Otten
    Uiteraard nog steeds geen reactie van plattetv.nl

Wel heb ik rechtstreeks contact opgenomen met Philips: onderzoekskosten blijken €37,50 te bedragen en niet €85,- zoals plattetv.nl beweert!

Blijkbaar wil plattetv.nl, naast hun rechten / plichten niet nakomen én nergens op reageren, ook nog eens verdienen op de reparatiekosten! Walgelijk...

F. Otten
Natuurlijk niks meer vernomen van plattetv... Uiteindelijk een oplossing gevonden met Philips ism CE Repair. De tv is nu gerepareerd voor circa €25 meer dan de voorgestelde onderzoekskosten van plattetv

Ook een klacht indienen over Plattetv.nl?