Opgelost door POSTNL: (Te) hoge kosten afhandeling inklaring

T.C. Koer

Als particulier koop ik regelmatig (kleine) dingetjes uit China, die dan met PostNL worden geleverd. Als er sprake was van inklaring, dan werd door PostNL vooraf meegedeeld dat het stuk af te halen was op een afhaalpunt, en dat er ter plekke gepind kon worden voor de kosten. De afhandelingskosten van PostNL bedroegen dan € 13,00. Per 1 juli 2021 gaat er iets veranderen, namelijk dat ook voor pakketten met een waarde beneden de € 22,00 BTW zal moeten worden betaald. PostNL biedt hiervoor volgens hun site de mogelijkheid online te betalen (dan wordt het pakket als vanouds aan de deur bezorgd), of af te rekenen bij afhalen. Volgens de site van PostNL zijn de afhandelingskosten voor pakketjes met een waarde minder dan € 150,00, € 4,00 bij online betalen, en € 7,00 bij afrekenen op een afhaalpunt. Enkele dagen geleden kreeg ik bericht dat een pakketje hiermee te maken kreeg, maar anders dan eerder, kon ik nu het hele traject zelf online voorbereiden. Fluitje van een cent, gegevens, omschrijving artikel(en), PDF factuurtje erbij (€ 28,06 inclusief verzending), klaar is kees. PostNL reageerde blij en opgetogen dat ze mij zo snel mogelijk de kosten zouden laten weten. Vandaag, 25 juni 2021, ontving ik de factuur. Invoerrechten waren niet van toepassing, BTW kwam neer op € 5,89, en PostNL berekende afhandelingskosten van € 13,00. Ik had snel online willen betalen, maar had dan € 4,00 verwacht. Bezwaar maken kan, volgens PostNL, maar als je het pakket toch wilt ontvangen, moet je eerst betalen, en daarna kun je dan proberen iets terug te krijgen. Het lijkt de belastingdienst wel! Na veel moeite, eerst via een chatbot een telefoonnummer weten los te peuteren, daarna gebeld en na 20 minuten aan geduldmomentjes, een vriendelijke dame aan de lijn, die in eerste instantie direct beaamde dat de afhandelingskosten € 4,00 waren. Maar, ze zou nog even nagaan hoe dat bij mij € 13,00 kon zijn. Hoewel ik van de chatbot een speciale code had gekregen (dan weten ze als u belt alles al), toch nog weer mijn gegevens moeten doorgeven, en de dame ging navragen. Na weer enkele minuten stilte en gekraak, dankte zij mij voor het wachten, en zij had uitsluitsel: de € 4,00 geldt pas vanaf 1 juli, en tot die tijd betaalt u dus gewoon € 13,00. Blijkbaar wist zij dat ook pas nadat ze had geverifieerd. Ik heb de factuur, inclusief de € 13,00 betaald, maar PostNL laat zich volgens mij niet van een mooie kant zien. Kinderachtig!

Nadenken over hun kinderachtiheid
Telefonisch benaderd, uiterst vriendelijk. We zijn met begrip voor elkaars standpunt verbleven.

Geachte heer,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over de inklaringskosten. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

In ons telefonisch contact heb ik de klacht met u besproken.