Klacht POSTNL: Afgifte bij buren, verlies recht op weigeren bij getekend ontvangst

Rob312

Op Internet een product besteld via, wegens een te lange vertraging van verzenden product geannuleerd. Contact opgenomen met de tussenpersoon, verwees mij naar de leverancier contactpagina. Bij zowel tussenpersoon als leverancier aangegeven het product te willen annuleren, dit is vrij tijdig gedaan.

Leverancier reageert niet tijdig, tussenpersoon gaf aan pakket bij de deur te weigeren. PostNL levert pakket bij buren af, ontvanger verliest recht op weigeren van het pakket en moet voor retourneren een nieuwe betaling doen.

Wijziging in de leveringsmethodiek of bij aanname door buren alsnog de mogelijkheid om te kunnen weigeren. PostNL levert af bij buren voor zowel het gemak voor PostNL en ontvanger maar op dat moment is PostNL vrij gesteld van hun taak omdat het pakket in ontvangst is genomen. Om fraude tegen te gaan zou de eerste optie een betere oplossing kunnen bieden. Gewoon standaard afhalen bij een postkantoor tenzij anders wordt aangegeven door ontvanger.

Daarnaast de verzendkosten voor retourneren gedeeltelijk vergoed door PostNL vanwege fout van beide partijen (PostNL en ontvanger) in handeling.

Geachte heer Berendijk,

Uit uw bericht begrijp ik dat u het vervelend vindt dat u deze zending niet hebt kunnen weigeren aan de deur.

Zodra een zending bij ons in behandeling is genomen, dus in het proces zit, is het niet mogelijk deze te weigeren. Dus, zodra de zending bij ons is aangeboden, kan deze niet meer geweigerd worden.
    Helaas is u verteld dat dit wel mogelijk was, wat dus niet het geval is.

Ik adviseer u daarom ook contact op te nemen met de afzender om samen tot een passende oplossing te komen.
    Het is trouwens mogelijk om een pakket gelijk bij het postkantoor te laten bezorgen. Dit kan geregeld worden bij de afzender.

Ik ga ervan uit u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Marijke
    Klantenservice PostNL